Fort Berthold Indian Reservation. Kyltti kertoo saapumisesta Pohjois-Dakotassa sijaitsevaan reservaattiin,
jossa pitävät kotiaan Mandan, Hidatsa ja Arikara -heimot. Vuonna 1870 perustettu reservaatti sijaitsee
molemmin puolin Missourijokea. Reservaatti on saanut nimensä Missourijoen rannalla sijainneiden kahden linnakkeen, Fort Bertholdin mukaan.
Linnakkeet oli perustettu turkiskauppaa varten.
- Kuva Copyright © hansen.berlin - Creative Commons.
INTIAANIKULTTUURIT - POHJOIS-AMERIKAN TASANKOJEN INTIAANIHEIMOT - osa 1
TASANKOJEN JAOITTELU SIJAINNIN, HEIMOJEN JA KIELIRYHMIEN VÄLILLÄ
Sijainti
POHJOISET TASANGOT
Heimo
Mustajalat (1)
Tasankojen creet (1)
Tasankojen ojibwat (1)
Gros Ventret (1)
Sarceet (2)
Kieliryhmä/huomautus
Algonkin (1). Alueen ikivanhoja asukkaita. Arkeologiset löydöt todistavat että
mustajalkojen ja creeiden välillä oli voimakkaita yhteyksiä ja että heidän
mytologiassaan oli yhteneväisyyksiä.
Athapaskan (2). Tämä pieni heimo liittyi mustajalkoihin 1800-luvulla.
Sijainti
KESKITASANGOT
Heimo
Siouxit (lakotat, dakotat, nakotat) (1)
Crowt (1)
Mandanit (1)
Hidatsat (1)
Arikarat (2)
Kieliryhmä/huomautus
Siouan (1). Lakotat olivat läntisimpiä siouxheimoja. Dakotat, mandanit ja hidatsat
olivat puoliksi paikallaan eläviä.
Caddo (2). Joskus heitä kutsuttiin
"pohjoisiksi pawneeiksi". Puoliksi paikallaan eläviä,
Mandanista etelään Missourijoen varrella.
Sijainti
ETELÄISET TASANGOT
Heimo
Comanchet (1)
Kiowat (2)
Wichitat (3)
Pawneet (3)
Kiowa-apassit (4)
Kieliryhmä/huomautus
Uto-atsteekki (1)
Kiowa (2)
Caddo (3)
Athapaskan (4)
Apassi. ->
apassit.
Sarcee.
Kanadan puolella,
Albertan provinssissa elävä alkuperäisten asukkaiden,
First Nations, intiaaniheimo,
joka nykyisin tunnetaan nimellä
Tsuu T'ina Nation - ja myös
Sarsi tai
Tsu T'ina (suuri määrä ihmisiä).
Saskatchewan- ja
Athabaska-jokien yläjuoksuilla Albertassa asuneet intiaanit
pitivät elinkeinoinaan metsästystä ja keräilyä. Sarceet olivat sotajalalla
cree-heimon kanssa.
Creet olivat varustautuneet hevosin ja tuliasein ja tämä pakotti
sarceet hakemaan turvaa
mustajaloilta (blackfeet) ja liittoutumaan näiden kanssa.
Vuonna 1880 sijoittuminen reservaattiin. Tätä heimoa on jäljellä nykyisin 2 000 henkeä.
Tasankojen cree. Creet ovat
Kanadan suurin alkuperäisten asukkaiden,
First Nations, kansa. Heitä on siellä yli 200 000. Osa cree-intiaaneista,
tasankojen creet,
on elänyt ja elää edelleen Yhdysvaltain puolella,
Pohjois-Dakotassa
ja
Montanassa. Kanadan puolella
creet ovat metsästäneet karibujen ja muiden ruokaa
antavien saaliseläinten ohessa turkiseläimiä turkiskauppiaille.
Cree sanana
tulee ranskan kielen sanasta kristeneaux, josta se on lyhenne. Tosin,
nimityksen alkuperä on hämärän peitossa. Itse creet kutsuvat itseään
nimillä
iyiniwok tai
ininiwok - "ihmiset". Useimmilla heistä kielenä
nykyisin on joko englanti taikka ranska, mutta neljännes cree-intiaaneista
osaa puhua vielä omaa cree-kieltä.
Joseph Henry Sharp (1859 – 1953): "Rukous biisonin hengelle, mustajalkojen seremonia".
Mustajalat (engl. Blackfeet tai Blackfoot).
Oma nimitys
soyitapikh eli
"preerian kansa". Mustiin jalkoihin
viittavan nimensä
mustajalat saivat mokkasiineistaan,
jotka he värjäsivät mustaksi.
Mustajalat on alkuperäinen, amerikkalainen
kansa, joka on elänyt
Montanassa, jonne se oli siirtynyt idästä,
Suurilta
järviltä (engl. Great Lakes). Mustajaloilla on läheinen sukulaisuussuhde
Kanadan puolella,
Albertan provinssissa eläviin kolmeen
First Nations-
kansanheimoon, ja nämä ovat
piegan, kainah eli veri-intiaanit
ja
siksika, mustajalat. Kaikkia kolmea viimeksi mainittua kutsutaan myös mustajaloiksi.
Kuva Copyright © Will Marlow - Creative Commons.
Mustajalat olivat 1800-luvulla varsin tyypillisiä metsästäjiä, ja erityisesti turkismetsästys
oli heille tärkeä elinkeino, koska
Kalliovuorten metsäisillä rinteillä
oli vahva majavakanta. He tappoivat myös useita Kalliovuorille
tulleita valkoisia majavanpyytäjiä eli
trappereita, joidenka keskuudessa
olivat hyvin pahassa ja pelätyssäkin maineessa. Juuri majavanpyytäjät toivat matkoiltaan
koskemattomille ja villeille alueille
ensikäden tietoa mustajaloista, jotka koskaan aiemmin eivät olleet
tavanneet maillaan eurooppalaisia.
Metsästyksen ohessa mustajalat harjoittivat
tarpeellisessa määrin maanviljelystä. Hevosia ja aseita saatuaan he 1800-luvun
alkupuolella siirtyivät lukuisien muiden heimojen tavoin kiitämään pitkin preerioita,
jotka biisoneineen tarjosivat ratsain liikkuville hyvät elinmahdollisuudet.
Mustajalat olivat hyvin sotaisia ja kahakoivat yhtenään
useimpien naapurikansojen kanssa.
Jossakin vaiheessa mustajaloilla oli liittolaisinaan
arapahoihin lukeutunut
atsina-heimo, jonka keralla mustajalat
hallitsivat ylivertaisina laajoja vuori-, laakso- ja tasankoaluieta.
Väkiluku 1700-luvun lopulla 15 000 henkeä,
mutta vuonna 1855 vain 7 600. 1990-luvulla Yhdysvalloissa noin 30 000 henkeä.
Gros ventre. Ranskalaisten antama nimitys näille tasankojen intiaaneille,
tarkoittaa isoa mahaa ja viitannee ranskalaisten käsityksiin siitä, että intiaaneilla
oli hyvä ruokahalu.
Alunalkaen
gros ventret olivat
arapahoista eronnut pieni ryhmä, joka lähti kehittymään
omaan suuntaansa. Biisoninmetsästäjiä, jotka asuivat tiipiissä.
Tunnissa koko kylä oli tarvittaessa pakannut kaikki tarvikkeensa ja valmiina
matkaan. Biisoneiden perässä riennettäessä ja vihollisten uhatessa lähtövalmiuden piti olla jatkuvaa.
Montanassa elää reservaatissa nykyisin 3 000 gros ventre-intiaania.
Assiniboin. Heimon nimi voidaan kirjoittaa myös muotoon
Assiniboine.
Aikoinaan
assiniboinit asuivat eteläisessä
Manitobassa.
Sittemmin heidän asuinseutujaan ovat olleet
Montana, Alberta, ja
Saskatchewan.
Assiniboinit edustavat intiaanien tyypillistä tasankokulttuuria 1800-luvulta.
Kun eurooppalaiset kohtasivat ensimmäisen kerran assiniboineja, näillä ei ollut
pysyvää asuinpaikkaa, vaan assiniboinit seurasivat tasangoilla ruokaa ts. saaliseläimiä.
Liittolaisikseen intiaanien keskinäisiin sotiin, hevosten
ja tuliaseiden tultua käyttöönsä, assiniboinit saivat
creet - ja vastassa
olivat
mustajalat. Isorokko lannisti aikoinaan tämänkin varsin elinvoimaisen ja
runsaslukuisen heimon 1800-luvulla.
Vuonna 1990 assiniboineja oli USA:ssa 5 500 ja Kanadan puolella
Saskatchewanin ja
Albertan reservaateissa 1 500.
Tasankojen ojibwa. Toinen nimi, ehkä yleisemmin käytettykin, on
chippewa. Tasangoilla asuvista chippewoista tarkka nimitys
on
tasankojen chippewa. Yksi merkittävimmistä intiaaniheimoista
Pohjois-Amerikassa. Kielenä
algonkian. Asuivat aikoinaan
Suurten järvien
rannoilla, mutta joutuivat siirtymään sieltä muiden heimojen ja uudisasukkaiden
paineessa kohti länttä.
1700-luvulla monet chippewa-ryhmät olivat
saavuttaneet nykyisen
Pohjois-Dakotan ja
Saskatchewanin ja omaksuneet tasankojen
elämäntavat. Liikkuivat usein yhdessä liittolaistensa
assiniboinien
ja
cree'ien kanssa, käyden kauppaa
American Fur Companyn kanssa turkisyhtiön
kauppakonttoreissa
Mandanissa ja
Hidatsassa.
Varisintiaanin sota-asun pusero vuodelta 1880. Katso pukeutumisesta tarkemmin sivulta
pukeutuminen.
Kuva The Metropolitan Museum of Art.
Varis (engl. Crow). Oma nimitys
Absaroka tai
Apsáalooke, suomalaisena
apsaroke - nimityksen merkitys linnut, ehkä "varikset".
Varikset asuivat muinoin
Yellowstone-joen laaksossa puhvelin nahasta valmistetuissa, suurikokoisissa tiipiissä.
Tyypillisiä tasankojen metsästäjiä. Turkiksilla kauppaa käyvälle
American Fur Companylle varikset olivat intiaaniheimoista ehkä toiseksi tärkein kauppakumppani.
Sotivat riistamailleen tunkeutuvia muita intiaaniheimoja vastaan
kärsien usein tappioitakin.
"Crow Indian on the Lookout - Varis-intiaani tähystämässä" - amerikkalainen Alfred Jacob Miller (1810 - 1874).
Creative Commons
*Kuva - Copyright
© The Walters Art Museum
Varikset tulivat tunnetuiksi Yhdysvaltain
armeijan tiedustelijoina. He olivat
siouxien vihollisia ja auttoivat
armeijaa sodissa siouxeja vastaan.
Hidatsojen lähisukulaisia
ja ystäviä. Varisten katsotaan varhemmin erottautuneen
omille teilleen juuri hidatsoista. Väkiluku varhemmin 4 000 - 5 000 henkeä ja
nykyisin noin 10 000. Nykyinen asuinpaikka
Montana, lähellä
Little Big Hornia.
Hidatsa. Hidatsat elivät
mandaneitten tapaan
Missourijoen tienoilla
ja jo 1600-luvulla. Hidatsat olivatkin mandaneitten liittolaisia ja asuivat
usein samoissa kylissäkin heidän kanssaan, vaikka puhuivatkin eri kieltä.
Elinkeinona maanviljelys ja metsästys.
Varikset (engl. Crow) erottautuivat
omille teilleen hidatsoista. Hidatsoja oli 1700-luvulla ehkä 2 000 - 3 000.
Slant Indian Village. Mandanit asuivat tässä kylässä vuosina 1650 - 1750.
Kun Lewis ja Clark saapuivat matkallaan kylään vuonna 1804, se oli jo raunioina. Asukkaat olivat muuttaneet
sadan kilometrin päähän, Missourijoelle. Kuva Copyright © clare_and_ben - Creative Commons.
Mandan. Ensimmäisinä tuntemistamme nykyisistä intiaaniheimoista
mandanit asettuivat asumaan seudulle, jonka nyt tunnemme
Pohjois-Dakotana.
He tulivat sinne jo 1400 - 1500-luvuilla ja asuivat puoliksi pysyvissä
kylissä ja kaupungeissaan maamajoissa,
Missourijoen laaksoissa. Tiipiitä he käyttivät vain
biisoneita metsästäessään tai muuten matkustaessaan.
Mandanit oli yksi tasankojen intiaaniheimoista. Kuva Copyright © Ken Lund - Creative Commons.
Elinkeinona mandaneilla oli maanviljelys. Mandaneita oli vuonna 1780 ehkä jopa 9 000, tai selvästi vähemmän.
Preerian kansana mandanien lähinaapureita ja ystäviä olivat
hidatsat ja lopulta
myös entiset viholliset,
arikarat. Nykyisin mandaneita on alle 100.
Tutkimusmatkailijat
Lewis ja
Clark vierailivat
mandanien luona, heidän kylissään vuosina 1804 - 1805.
"Mystilliset mandanit:
walesilainen intiaaniheimo Missourin rannoilla." Lähelle paikkaa, missä
Knifejoki yhtyy
Missouriin, Lewisin ja Clarkin tutkimusretkikunta perusti
talvehtimistaan varten asemapaikan, jolle annettiin nimeksi
Fort Mandan naapureina
olevien mandani-intiaanien mukaan. Uuden vuoden päivänä vuonna 1805 Clark kävi
eräässä mandani-kylässä "poistamassa joitakin pieniä väärinkäsityksiä", ja musta
palvelija
York esitti tilaisuudessa tansseja, mikä huvitti väkijoukkoja suuresti
ja heitä hämmästytti, että niin iso mies voi olla niin ketterä.
Samalla, kun mandanit
ihmettelivät mustan Yorkin ihonväriä, kohdistui tutkimusmatkailijoiden ihmettely mandaneihin.
Taru kertoi heidän periytyvän prinssi
Madocista, jonka väitettiin perustaneen
siirtokunnan Amerikkaan 1100-luvulla. Mandanien ulkonäkö tuki tarua.
Nämä intiaanit olivat vaaleaihoisia, joillakin oli pähkinänruskea tai punainen
tukka ja monella siniset tai harmaat silmät. Mandani-miehillä oli lisäksi parta
ja molempien sukupuolten hiukset harmaantuivat vanhetessa, mikä ei ollut
luonteenomaista muille intiaaniheimoille.
Muutamat mandanikieliset sanat muistuttivat
vastaavia walesinkielisiä. Tosin, kokonaisen talven mandanien parissa viettänyt
pappi
John Evans oli talven jälkeen vakuuttunut siitä, että yksikään
mandani ei osannut ensimmäistäkään sanaa, joka vähääkään olisi muistuttanut
walesia. Ennenkuin mandanien salaperäistä alkuperää oli ehditty tutkia, iskivät sodat ja
isorokko, tuhoten liki koko heimon 1800-luvun lopussa."
Arikara. Arikarat ovat
hidatsojen ja
mandaneitten kaltainen heimo,
joka eli nykyisen
Etelä-Dakotan alueella
Missourijoen laaksossa jo 1700-luvulla.
He ovat erottautuneet omaksi heimokseen aikoinaan
pawnee-heimosta.
Arikarat olivat yhteen liittoutuneiden mandaneitten ja hidatsojen vihollisia.
1800-luvun levottomina aikoina arikaratkin joksikin aikaa omaksuivat
tasankojen vaeltavan elämäntyylin ja elivät
nomadien (=vaeltava paimentolainen) tapaan.
Vuoden 1837 isorokko-epidemia koetteli niin arikaroja, mandaneita kuin hidatsojakin
ja heimot melkein tuhoutuivat.
Tämän epidemian jälkeen arikarat liittoutuivat entisten vihollistensa mandaneitten
ja hidatsojen kanssa ja nämä kolme heimoa tunnetaan nykyään nimellä
Three Affiliated Tribes (engl.) eli kolme yhdistynyttä heimoa.
Teton sioux. ->sioux.
Yanktonai sioux. -> sioux.
Yankton sioux. -> sioux.
Santee sioux. -> sioux.
Kartta intiaaniheimojen sijoittumisesta tasangoilla.
Cheyenne.
Myös suomeksi käytetty lyhyempää
muotoa cheynne.
Cheyennet ovat tunnetuimpia tasankojen intiaaneista
ja he muodostuvat kahdesta yhdistyneestä heimosta,
Sotaeo'o ja
Tsitsistas.
Cheyennet puhuvat
algonkin-kieltä, jonka puhujien esi-isät muuttivat
noin vuonna 1700 itäisten metsien villiriisialueilta, perustaakseen
pohjoisten preerioiden maanviljelykseen ja metsästykseen perustuvat kylät.
Vielä vuonna 1780 cheyennet
asuivat pääasiallisesti
Missourin ja
Sheynnen varrella. Muiden heimojen
ahdistamina he siirtyivät 1800-luvun alussa lännemmäksi,
Black Hillsin
rinteille ja ympäristöön
Etelä-Dakotan ja
Wyomingin rajamaille.
Cheyennet olivat vaeltavia biisoninmetsästäjiä, joita pitkäkasvuisina
ja kaunispiirteisinä ihailtiin ulkonäkönsä vuoksi.
Tasangoilla eläessään
he asuivat tiipiissä, kiisivät ratsuillaan biisonien perässä ja sotivat
varisten, pawneiden, shoshonien ja
utejen kanssa. Cheyennet liittoutuivat
siouxien kanssa, voittaakseen kenraali
Custerin vuonna 1876.
Väkiluku
ennen 1800-lukua ehkä 4 000 henkeä ja vuonna 2000 kahdessa
reservaatissa
Montanassa ja
Oklahomassa noin 20 000 henkeä.
Ponca. Ensimmäisen kerran
poncia kirjoitetun historian aikana
tavattiin
Niobrara-joen maisemista
Nebraskassa. Perinnekertoman mukaan he sieltä
siirtyivät
Mississippijoen itäpuolisille alueille juuri ennen
Kolumbuksen
tuloa Amerikkaan. Kartalle heidät on merkitty vuonna 1701 ja sijantipaikkana
tuolloin
Missouri.
Monien metsästystä harrastavien heimojen tapaan he olivat
toimittamassa aikanaan turkiksia valkoisille turkiskauppiaille. Isorokko iski heihinkin
vuonna 1804 ja vain 200 selvisi hengissä. Myöhemmin samalla vuosisadalla heidän
määränsä oli 700. Useiden tasankointiaanien tapaan poncat kasvattivat maissia
ja pitivät omia vihannesmaitaan.
Nykyisin poncia on 1 300.
Omaha. Omahat asuivat
Ohio- ja
Wabash-jokien metsäisillä mailla
ja he ovat erottautuneet omaksi heimokseen samoista isistä
quapawien kanssa. Quapawit siirtyivät
Arkansasiin ja omahat puolestaan
lähelle
Missourijokea, seuduille, jotka nykyisin ovat luoteista
Iowaa.
Iowassa omahat joutuivat sotasille
siouxien kanssa ja se ajoi heidät
seuraavaksi
Bow Creekiä ympäröivälle alueelle koilliseen
Nebraskaan.
Ranskalaiset turkismetsästäjät kohtasivat omahoita Missourijoella
1700-luvun puolivälissä. Omahat asustelivat samoissa kylissä 10 - 15 vuotta
ja lähtivät liikekannalle vasta, kun jokin sairaus, muu katastrofi tai siouxien hyökkäys
siihen pakotti. Biisoneiden kadotessa tasangoilta jäi omahoidenkin
selviytyminen enemmän taikka vähemmän USA:n viranomaisten,
ja sen mukanaan tuoman uuden kulttuurin varaan. Omahoilla
on tänä päivänä reservaatti Nebraskassa ja heidän määränsä on 6 000.
Quapaw. Toisena nimenä tällä heimolla on
Arkansas.
Quapawit
elivät muinoin
omahoiden, kansojen, poncien ja
osageiden seurassa
Ohio-laaksossa.
He rakensivat temppeleitä sekä hautapaikkoja, olivat viehtyneitä
mytologiaan ja tarkkoihin riitteihin ja asuivat pitkissä taloissa, joihin
mahtui useampia perheitä. Elinkeinona maanviljelys.
Ranskalainen tutkimusmatkailija
Jacques Marquette oli ensimmäinen
monista ranskalaisista tutkimusmatkailijoista, joka vieraili quapawien
luona vuonna 1673.
Oklahomassa on quapawien reservaatti ja heitä on 1 400.
Kansa eli
kanza. Tunnetaan myös nimellä
kaw. Nimet ovat
ranskalaisten kauppamiesten antamia ja heimonimestä juontuu
osavaltion nimi
Kansas. Heimo, joka eli keskisessä
Kansasissa
ja
Saline-joen tienoilla. Heidät on liitetty symolisesti
tuuleen ja etenkin etelätuuleen,
kansat olivat
"tuulen ihmisiä" (engl. The Wind People). Kieli
siouan-kieliryhmässä. Kansoilla
on ollut läheiset suhteet
omaha-, osage-, quapaw- ja
ponca-intiaaneihin.
Heimon jälkeläisiä on jäljellä nykyisin yli tuhat henkeä, mutta puhdasverisiä kansoja heistä
ei ole yhtään. Monilla on kansojen verta suonissaan hyvin vähän,
eräillä vain 1/128.
William Mehojah oli viimeinen puhdsverinen kansa,
ja kuollessaan 82-vuotiaana 23.4.2000
Omahan Metodisti-sairaalassa,
hän vei palan Amerikan historiaa mukanaan. (Lähde Linda Simpson: The Kansas/Kanza/Kaw Nation).
Osage.
Missourijoen lähiseutu jo 1600-luvulla ja etenkin
Osagejoki (engl. Osage River) siellä,
Arkansas ja
Suuret tasangot olivat
osageiden maita.
Yhdessä
apassien, komanssien ja
kiowien kanssa he hallitsivat
läntistä
Oklahomaa.
Osaget ovat kooltaan kookkaita, varhaisimpien uudisasukkaiden mukaan
he olivat kookkaimpia kohdatuista intiaaneista.
Osaget ovat mahdollisesti erottautuneet
kansasta jonkin aikaa ennen eurooppalaisten
saapumista.
Nykyisin osaget asuvat reservaatissaan Oklahomassa,
ja heillä on siellä neljä kasinoa ja muuta turisteille suunnattua liiketoimintaa.
Heidän määränsä ylittää reilusti 10 000.
Iowa eli
ioway. Oma nimitys
pahodja. Iowat asustivat vuonna 1760
Iowan kaakkoisosassa.
He ovat kuuluja käsityötaidoistaan. Väkiluku vuonna 1760 1 100 henkeä, mutta vuonna
1874 vain 226 henkeä, romahduksen syynä isorokko. Maataloutta ja metsästystä harjoittaneet iowat pitivät päässään
turbaani-tyylistä päähinettä. Majavat ja karhut, biisonit ja hirvet olivat heidän metsästämiään eläimiä.
Varsin sotaisiakin iowat tarvittaessa olivat ja kävivät hanakasti etenkin kesäisin sotaretkillään
taistoon maihin liittyvistä oikeuksista.
Karl Bodmer (1809 - 1893): "Saukit ja ketut".
Iowat ovat
missouri-, omaha-, ponca- ja
oto-heimojen sukulaisheimo, joiden kanssa
muodostanut aiemmin
Winnebago-kansan, läheisissä suhteissa
siouxeihin. Heidän kielensä
chiwere on alkuperältään
siouan-kieli.
Saukit ja
ketut olivat iowien liittolaisia.
Tänä päivänä iowat asuvat kahdessa paikassa:
Missouri-joen laaksossa
Kansasissa ja
Nebraskassa,
sekä
Oklahomassa.
Vuonna 1995 iowien väkiluku oli 2 147.
Oto. Yksi kolmesta heimosta, jotka muodostavat yhdessä ryhmän
Chiwere.
Kaksi muuta heimoa ryhmässä ovat
Iowa ja
Missouri.
Kaikkien kolmen kielet eroavat toisistaan hieman.
Vuonna 1995 otoja eli 1 400.