JOULUKALENTERI LUUKKU 13
Toivelahja 1940-1950-luvuilla. Radiolla oli tärkeä sijansa sekä viihde- että tietokeskuksena sotien aikaan
ja sotien jälkeen jälleenrakennus -kaudella. Radiovastaanottimia mainostettiin kovasti lehdissä ja niitä ostettiin perheisiin myös joululahjoiksi.
Lucia-neito vuonna 1952. Kuva Helsingin kaupunginmuseo.
Lucia-neito vuonna 1962. Kuva Volker von Bonin, Helsingin kaupunginmuseo.
Sairaanhoitajataryhdistyksen Lucia-neidot vuonna 1936. Kuvaaja Pietinen, kuva Museovirasto.
Toivelahja 1920-luvulla. Kauneuden ja henkilökohtaisen siisteyden hoitoon tarkoitettuja pakkauksia
on jaettu joululahjoina jo ainakin sata vuotta. Mainoslauseissa asiat esitettiin suorasanaisesti: "Jos haluatte tuntea olevanne turvassa nöyryyttävältä hienhajulta,
niin käyttäkää päivittäin Amarant sirotejauhetta". Oxygenol puolestaan tavoitteli naisten huomiota mainostaessaan kemikaalipakkauksiaan iskulausillaan tähän tapaan:
"Ne tuovat tullessaan miellyttävän ylellisyyden tunnun, vaikka ne itse asiassa sisältävät tarvetavaroita".