Gary Cooper.
Hyökkäys erämaassa.
Eräitä westernejä
John Fordin vuonna 1939 ohjaama
Hyökkäys erämaassa (Stagecoach) on hänen westerneistään
kuuluisin. Se on kuvaus pienestä ryhmästä postivaunumatkalla intiaanisotia
käyvän maan läpi. Elokuvan tähtenä on Fordin myöhempien westernien suosikkitähti,
John Wayne. Tässä elokuvassa sai tulikasteensa puitteina esteettisesti karu mutta siltikin
huikaisevan vaikuttava Monument Valley. Elokuvan merkityksestä kertoo vaikkapa se,
että Orson Welles katsoi sen neljäkymmentä kertaa valmistellessaan ensimmäistä elokuvaansa
Kansalainen Kane (Citizen Kane, 1941).
Fred Zinnemannin ohjaama
Sheriffi (High Noon),
seriffi Will Kanen osassa Gary Cooper - on yksi vaikuttavimmista westerneistä.
Se on katsojansa herpaantumattomasti vangitseva kuvaus keskipäivään huipentuvasta
odotuksesta, kun seriffi kohtaa kaupunkiin saapuvan murhamiehen. Eikä tämä teräshermoinen
seriffi väistä velvollisuuttaan, vaikka koko kaupunki, jota hän oman henkensä vaarantaen suojelee,
hylkää hänet.
Punainen virta (Red River), jonka ohjasi Howard Hawks
vuosina 1946 - 1947, ensi-iltaansa elokuva ehti vuonna 1948, on oman aikansa superwestern,
joka kertoo suuresta karjanajosta
Rio Grandelta pohjoiseen ja jonka pääosassa on kukapas muu kuin John Wayne.
Waynen esittämä karjaparoni Tom Dunson joutuu pitkällä matkalla selvittelemään
välejään sekä miestensä, että ensimmäisessä elokuvaroolissaan esiintyneen
Montgomery Cliftin esittämän, ottopoikansa Matthew Garthin kanssa.
Rio Bravo, joka valmistui vuonna 1959 ja jonka ohjasi myös
Howard Hawks, on yksi näistä elämää suuremmista John Waynen westerneistä.
Perinteisten, suurten klassisten westernien rinnalla vähintäänkin
tasaveroisina on mainittava Sergio Leonen dollaritrilogia,
Kourallinen dollareita, Vain muutaman dollarin tähden ja
Hyvät, Pahat ja Rumat
sekä
Huuliharppukostaja, pääosissa viimeksi mainitussa Henry Fonda, Claudia Cardinale,
Charles Bronson ja Jason Robards - suurimmat spagettiwesternit kautta aikain.
Samalla vuosikymmenellä spagettiwesternien kanssa valmistui vuonna 1968
Sam Peckinpahin
Hurja joukko (The Wild Bunch), josta on käytetty
kaikki ylistävät sanat. Elokuvan pääosissa näyttelevät William Holden, Ernest Borgnine,
Robert Ryan, Edmond O'Brien, Ben Johnson, Warren Oates
ja Jaime Sanchez.
John Wayne ja Gail Russell westernissä Enkeli ja lainsuojaton (Angel and the Badman 1947).
Suomessa elokuvan teatteriensi-ilta oli 10.12.1948. Televisiossa elokuva nähtiin ensimmäisen kerran
11.12.1995, TV2.
Lännenelokuvat osana Amerikan historiaa
Lännenelokuvat muodostavat yhden keskeisen genren amerikkalaisessa filmiteollisuudessa
aivan elokuvan alkuajoista lähtien. Samalla ne ovat erityinen osa juuri amerikkalaista elokuvaa,
elokuvatyyppi, jota ei olisi voinut missään muualla syntyäkään. Lännenelokuvien
juuret ovat syvällä paitsi Amerikan historiassa ja menneisyydessä, myös amerikkalaisuuden
syvimmissä ihanteissa. Niissä kerrotaan myyttisiä sankaritarinoita ihmisistä,
jotka vapaina ja kaikkeen valmiina suunnistavat ajan virrassa kohti päämääräänsä ja
suorittavat uhrautuvia urotekoja.
Samalla, kun lännenelokuvat kuvaavat yhteiskunnallisen murroksen ja muutoksen aikaa,
jolloin suuret joukot ovat
liikkeellä - ne ottavat lähitarkasteluun yksilön, jolle tärkeitä
elämässä ovat vapaus, riippumattomuus, uskollisuus, rehellisyys ja rajaton rohkeus.
Lännenelokuvilla on ollut suuri merkitys koko elokuvan kehitykselle ja useat
lännenelokuvat ovat jääneet elokuvataiteen historian merkkiteoksiksi.
Ensimmäiset lännenelokuvat. Ihan ensimmäiset Lännestä kertovat mykkäfilmit
olivat yleensä 15 - 20 minuuttia pituudeltaan ja niitä olivat
Thomas Edisonin Cripple Creek Bar Room Scene (1898) ja Poker at Dawson City (1898).
American Mutoscope and Biograph Co tuotti elokuvat Kit Carson (1903) ja The Pioneers (1903).
Ensimmäinen todellinen lännenelokuva oli Edwin S. Porterin ohjaama ja kuvaamakin
Suuri junaryöstö/The Great Train Robbery (1903). Porter oli ennen tätä omaa elokuvaansa toiminut
Thomas Edisonin kameramiehenä ja oppinut siinä elokuvan tekemisen saloja.
Suuren junaryöstön kuvaamisessa toteutettiin useita elokuvan tekemiseen
liittyviä teknisiä asioita ensimmäistä kertaa. Ohjaaja Porter
vapautti elokuvan studiosta, hän vei kameran autenttisille tapahtumapaikoille
ja seurasi kahdessa eri paikassa samanaikaisesti kehittyvää juonta.
Tässä elokuvassa myös ensimmäistä kertaa
joku joutui hyppien "tanssimaan", jonkun ammuskellessa kohti jalkoja - erityinen
huvittavakin kohtaus, joka sen jälkeen toistui useissa westerneissä.
Westerneissä urheat miehet suojelevat viattomia kaunottaria. Kuvassa Glenn Langan ja Coleen Gray
vuonna 1948 ilmestyneessä westernissä Kovat otteet (Fury at Furnace Creek).
Vuoden 1948 länkkärissä oltiin karjapaimenten kuninkaan, Roy Rogersin matkassa Nevadan yöelämässä.
Western ratsastavista kaveruksista valmistui vuonna 1938. Sankarit löytävät kadonneen intiaanikaupungin. Kaupunkia vartioi omituinen kivimuodostelma.
Elokuvaa Kalifornian tähtien alla (Under California Stars 1948) tähdittivät, vasemmalta Roy Rogers, Jane Frazee ja Andy Devine.
Lännenelokuva - amerikkalaisen elokuvan rakastetuin ja kestävin lajityyppi
"Lännenelokuva eli western on amerikkalaisen elokuvan rakastetuin ja kestävin lajityyppi,
Elokuvaa ja Seikkailua isolla kirjaimella ja samalla poeettisen tunteen uusi muoto
(Apollinaire, 1913). Hollywoodin Länsi sijoittuu historiallisesti vuosiin
1865 - 1890. Alussa ollaan keskellä sisällissotaa, lopussa häämöttää jo monopolien
ja imperialismin aikakauden alku. Aihepiiri on lavea: kultakuume, rautateiden rakentaminen,
intiaanisodat, suuret karjankuljetukset, pienten välikulkupaikkojen räjähtäminen
suuriksi ja eläviksi kaupungeiksi, ratsuväen vaiheet,
lainsuojattomat ja sheriffit, farmarin asettuminen aloilleen.
Henry Nash Smithin
kuulussa tutkimuksessaan The Virgin Land esittämän ajatuksen mukaan Länsi on
Amerikan historian ja tietoisuuden vertauskuva, keskeinen ajatus matkassa Länteen on
Frontier - Raja - eli tietoisuus rajoittamattomista mahdollisuuksista,
unelma ikuisesta nuoruudesta ja ikuisesta elämästä. Suuret imperiumit ovat
aina siirtyneet länteen päin: Kreikasta Roomaan, Roomasta Englantiin,
sieltä Amerikkaan, ja Länteen sijoittuvat myös tarujen maailmat, Atlantis,
Eldorado, Elysium. Matka Länttä kohti on meidän Odysseiamme, kirjoitti Bazin.
Tietoisuuden tasolla Länsi merkitsee avainhetkeä: kansallinen identiteetti
syntyy. Vastakkain ovat peruskuvat Lännestä Puutarhana (luonnollinen arvokkuus
ja viattomuus tarjoavat suojan sivistyksen rappiolta) ja Erämaana, joka hylkii yhteisöllisiä
arvoja. Lännenfilmin maiseman koruttomuus heijastaa sankarin moraalikäsityksen selkeää
voimaa, mutta kyseessä on enemmänkin: suurimmilla ohjaajilla, kuten John Fordilla,
on kyky valita erämaansa ja vihreät laaksonsa siten, että yksi kuva luo laajan
näkökulman seudun maantieteelliseen rakenteeseen, matkaajien yhteiskunnalliseen
ajatteluun ja niihin vaikeuksiin, joita asuttajilla on ollut ja on.
Andrew Sarris on puhunut Fordin kaksoisvisiosta: ohjaaja sekä vangitsee
tapahtuman konkreettisen hetkellisyyden että näkee tapahtuman luonteen
muiston ja muistin ilmauksena, liittää sen historiaan. Monet hienoimmista
lännenkuvista näyttävät rinnan karheita tosiasioita ja niiden muuttumisen
mytologiaksi.
Ajallisesti Länsi ei ole kaukanakaan: 1900 sattui Union Pasific-linjalla suuri
junaryöstö, 1903 syntyi aihetta käsittelevä klassinen Porterin elokuva.
Mytologiaa oli siihen asti käsitelty varsin vaatimattomalla tasolla
ja vasta kielen kahleista vapautettu lännenkirjallisuus saa valkokankaalla
arvoisensa mitat, aivan kuin kuva ja mielikuvitus viimeinkin saisivat
yhteiset ulottuvuudet (Bazin). Jo varsin pian vakiintui kaksi pääsuuntaa,
joista William S. Hart edusti realistista,
ulkoista historiallista todellisuutta kunnioittavaa, ja Tom Mix epärealistista
siipeä. Kumpaakaan puolta ei voi julistaa ainoaksi oikeaksi; se olisi
mahdotontakin, koska ne enimmältään sotkeutuvat välimuodoiksi.
Suuria realistisen westernin edustajia ovat. esim. sellaiset
varhaiset äänielokuvat kuin Vidorin Billy the Kid tai Raoul Walshin
Onnen maata kohti, molemmat vuodelta 1930. Walshin työssä
kuten myöhemmin Hawksin Punaisessa virrassa tai Fordin teoksessa
Wagonmaster tyyli kaihtaa kaikkea konstailua ja pääpaino on yhteisöllisissä
tapahtumissa, karjankuljetuksessa ja villiintymisessä, hautajaisissa,
illanvietoissa. Epärealistisen siiven puhdasta kukintoa taas on 40-luvun
lopulla alkanut psykologisen yliwesternin aika."
(Peter von Bagh: Elokuvan historia).
James Coburn.
Lännenelokuvien historiaa ja näyttelijöitä
Ensimmäinen westernien
supersankari oli näyttelijä William S. Hart, joka näytteli lukuisissa mykän kauden
elokuvissa. Lännenelokuviin kehittyi heti alkuunsa myös ns. B-luokka, ja näiden
B-filmien tähtiä alkuaikoina olivat:
Gilbert M. "Broncho Billy" Anderson (1881-1971),
Tom Mix,
Buck Jones,
Tim McCoy,
Ken Maynard,
Tim Holt,
George O'Brien,
Bill Elliott,
Charles Starrett ja
Johnny Mack Brown.
1930-1940-luvuilla tehtiin myös elokuvia, Lännen musikaaleja, joissa cowboyt lauloivat.
Näiden hempeämielisten, usein vähällä rahalla tehtyjen B-luokan filmien tähtiä olivat
Gene Autry, Tex Ritter, Bob Baker, Dick Foran, Jimmy Wakely, "Smiley" Burnette,
Eddie Dean, Rex Allen, musta laulava cowboy Herb Jeffries ja Bing Crosby.
Unohtumattomia Lännen musiikkielokuvia ovat Moonlight on the Prairie (1935) ja
Song of the Saddle (1936) - pääosissa Dick Foran,
Ride, Ranger, Ride (1936) - pääosassa Gene Autry,
Song of the Gringo (1936), ensiroolissaan elokuvassa Tex Ritter sekä
Rhythm of the Saddle (1938), toinen Gene Autryn Lännen musikaali.
Westerneissä oli 1930-luvulle tultaessa siirrytty äänielokuvan aikaan. Ja tällä
vuosikymmenellä alkoi todellinen lännenelokuvien rynnistys, kun kun valkokankaan
valloittivat suuret tähtinäyttelijät, kuten Gary Cooper, Errol Flynn ja John Wayne, lempinimeltään
"Duke", joka näytteli 1930-luvulla kymmenissä B-luokan westerneissä. Vuosikymmenen
lopulla John Ford ohjasi suuren klassikkonsa Hyökkäys erämaassa/Stagecoach (1939). Elokuva oli
Fordin ensimmäinen äänellinen western ja se kohotti lännenelokuvatkin B-luokasta
laatuelokuviin - elokuvan pääosassa oli John Wayne. Toisen maailmansodan
aikaan 1940-luvun alkupuolella vaikutti hetken jo siltä, että
westernien aika oli ohi. Mutta toisin kävi, sillä
todellinen perinteisen lännenelokuva-genren kulta-aika olikin vasta 1950-luvulla.
Sitten jo 1960-luvun alkupuolella alkoi hiljeneminen.
Klassisten lännenelokuvien ohessa valmistuivat myös parodian ja komedian
keinoja käyttävät westernit. Osa westerneistä, kuten muistakin
elokuvista, kuuluu useampaan elokuvan genreen, eikä sijoitu selkeästi vain
westerneihin. Ihan oma lukunsa ovat spagetti-westernit eli italo-westernit,
joita tehtiin Euroopassa, Italiassa ja Espanjassa.
Spagettiwesternien aikakausi kesti kuitenkin vain vajaat kaksivuosikymmentä.
Sen kulta-aika alkoi 60-luvulla ja päättyi 70-luvun loppupuolella.
Tuona aikana elokuvayhtiöt tuottivat liki 600 spagettiwestern-elokuvaa.
1980-luvulle tultaessa oli meneillään lännenelokuvien tuotannossa hiljainen kausi.
Elokuvayleisön maku oli muuttunut. Silti vielä edelleenkin on tehty westernejä,
jotka ovat menestyneet, niistä esimerkkinä Tanssii susien kanssa/Dances with Wolves (1990), pääosassa
Kevin Costner. Tämä länneneepos keräsi peräti seitsemän Oscaria ja osoitti
menestyksellään, ettei lännenelokuva ole lajityyppinä kuollut.
Suomalaisillakin on ollut westernien näyttelijöiden huippukaartissa "oma"
miehensä,
Albert Salmi, joka syntyi New Yorkissa ja
jonka vanhemmat Svante ja Ida olivat suomalaisia maahanmuuttajia. Albert Salmi
oli näyttelijänä hyvin arvostettu ja hän on mukana noin 60 elokuvassa, TV-elokuvassa
tai TV-sarjassa -
ja vierailijana lukuisissa TV-sarjoissa, kuten Bonanzassa ja Virginialaisessa.
Alempana tarkemmin kaikkine lännenelokuvineen lueteltujen näyttelijöiden lisäksi lännenelokuvissa ovat esiintyneet
tähtinä mm.
Dustin Hoffman, William Holden, Ernest Borgnine,
Robert Redford, Randolph Scott, Alan Ladd, Robert Mitchum, Eli Wallach, Gene Hackman,
Humphrey Bogart, Richard Harrison, Yul Brynner, Steve McQueen,
Robert Vaughn, Brad Dexter, Gregory Peck, Spencer Tracy ja spagettiwesternien legendaarinen näyttelijä-duo
Terence Hill
ja
Bud Spencer. Lännenelokuvien määrästä antaa kuvaa Internet
Movie Database, jossa haku tuottaa 8774 lännenelokuvaa, TV-elokuvaa tai TV-sarjaa.
Bonanza
TV:n lännensarjoista yksi on ylitse kaikkien muiden, se on tietenkin ikumuistoinen Bonanza.
Siinä isää, Ben Cartwrightia esittää Lorne Greene (kuvassa yllä). Perheeseen kuuluvat hänen kolme poikaansa
"Little Joe", jota näyttelee Michael Landon, Adam, jota näyttelee Pernell Roberts ja Eric,
jota näyttelee Dan Blocker.
Jos pitäisi esittää jotakuta Lännen hahmoa, joka omaisi eniten hyveellisyyttä, rehtiyttä, oikeudenmukaisuutta
ja esikuvallisuutta, niin Lorne Greene Bonanzan roolissaan olisi varmasti yksi heistä, ehkäpä ykkönen.
Lorne Greene omasi aivan erityisen, matalana soljuilevan puheäänen, jonka vuoksi hän on saanut
erityisen arvonimen "Kanadan ääni". Uskomattoman sympaattinen näyttelijä, joka
Bonanzan keskeisenä hahmona teki poikiensa keralla Bonanzasta kaikkien aikojen parhaan lännensarjan.
Virginialainen eli The Virginian
Yksi oman aikansa
suurista TV:n lännensarjoista pääosassaan
James Drury.
Sarjaa kuvattiin vuosina 1962 - 1971 ja James Drury vieraili
myös Suomessa juhannuksena vuonna 1971.
Virginialaista kuljetettiin vauhdikkaasti normaaliin Suomen kesäyön tahtiin helikopterilla viidelle eri
paikkakunnalle - Drury ratsasti lavalle ja toivotti "Terveisiä Shiloh-ranchilta".
Tätäkin hyvin suosittua
sarjaa on esitetty uusintoina Suomessa ihan vielä viime vuosinakin.
Rio Grande (Rio Grande, 1950)
Lee Van Cleef - lännenelokuvien supertähti - omassa sarjassaan, yksi ylitse muiden.
Hän oli kuin syntynyt westernien revolverisankariksi. Lee Van Cleef on westerneissään
sellainen hieman omien teidensä kulkija, yksinäinen ja ulkopuolinenkin. Kova ja armoton,
mutta aina löytyy pohjalta kuitenkin empatia ja oikeudenmukaisuus, sekä hänelle tyypillisen
hymyn myötä oma huumorinsakin. Mestarillinen revolverinkäsittelijä, jolle ei voisi kuvitella kenenkään
Lännessä ikinä pärjänneen.
Lee Van Cleef ja kuvan Lee Marvin - molemmilla sama etunimi - molemmat westernien supersankareita.
Hevosnaamainen Lee Marvin omaa annoksen kapinallisuutta, häntä ei määräile kukaan, hän sen sijaan
on kaikissa Lännen miesjoukoissa se näkyvin ja johtava hahmo. Rehevä, ahnaan viskijuoponkin
ominaisuuksia omaava persoonallisuus, joka karkealla
ja väkivahvalla olemuksellaan ja räyhällä naurullaan ottaa westerneissä kaikki tilanteet hallintaansa.
Lee Marvin on Lorne Greenen lailla yksi niistä näyttelijöistä, jotka muistetaan myös erityisestä
ja hyvin mieleenpainuvasta äänestään.
Lähteinä mm:
Peter von Bagh: Elokuvan historia
Peter von Bagh: Elämää suuremmat elokuvat
Peter von Bagh: Elämää suuremmat elokuvat II
The Illustrated Who's Who in Cinema
Harto Hänninen: Kinosaurus
Douglas Jarvis: Hollywood 1960s
Western Films
The Internet Movie Database
Aakkosellinen luettelo lännenelokuvista
Western Wikipedia