USA:n armeijan käytössä ollut veturi "General Haupt" - rakennusvuosi
sama kuin radan rakentamisen aloitusvuosi, eli 1863.
Kuvissa yllä höyryjuna Leviathan 63, jonka Central Pacific Railroad hankki omistukseensa vuonna 1868.
Tai itse asiassa kuvassa on tarkka kopio, joka on rakennettu vuonna 1999.
Creative Commons
Kuvat yllä Leviathan 63 - Copyright
Flickr/Don Burkett.
Veturin ominaisuuksia
Tyypillinen veturi oli yli 15 metriä pitkä ja jaksoi vetää perässään
40 tonnin painoista junaa. Veturin takana sijaitsi tenderi täynnä
halkoja veturin tulipesään sekä vesisäiliö. Vettä tarvittiin yli
9 000 litraa höyrykattilaan, joka tuotti moottoria käyttävän höyryn.
Rautateiden perustyöjuhdaksi tuli klassinen amerikkalainen höyryveturi,
mallia 4-4-0.
Matkustajajunat ylsivät tuolloin aika huimana pidettyyn
vauhtiin, nopeimmillaan kiidettiin 30 kilometriä tunnissa.
Raskaasti lastatun tavarajunan nopeus jäi 15 kilometriin tunnissa.
Tuhansien kilometrien etäisyyksillä junat tekivät taivaltaan
pitkiä aikoja.
Kapteeni Andrew J. Russell on ottanut kuvan rakentajista. Oikealla tummassa
asussaan seisoo työmaata johtava kenraali Hermann Haupt, jonka kunniaksi
nimettiin veturikin.
Rautateiden vaaroja
Veturin keulille kiinnitettiin suuri metallinen kolmio. Tämän karja-auran
tehtävänä oli työntää radalle eksyneet naudat sivuille. Se raivasi tieltään
myös lumen ja vaikkapa kivenlohkareet, joita ryöstäjät taikka intiaanit
olivat saattaneet asetella esteiksi.
Ennen junien aikakautta olivat hevosten vetämät postivaunut huolehtineet
myös palkkarahojen kuljetuksista. Ryöstäjät eivät teknisestä kehityksestä
hätkähtäneet - postivaunujen tapaan myös junia alkuaikoina ryöstettiin.
Yhdysvaltain ensimmäinen junaryöstö tehtiin jo vuonna 1866, jolloin
Renon joukkio ryösti Ohio-Mississippi-rataa liikennöineen junan.
Saalista saatiin 10 000 dollaria.
Vanha Santa Fe Railroadin rautatieasema vuodelta 1895 - Wickenburg, Arizona.
Creative Commons
*Kuva Copyright
© C Hanchey.
Vanhassa postikortissa on Niotan rautatieasema, joka sijaitsee Tennesseessä.
Rautatieasema on rakennettu vuonna 1854 ja se on osa East Tennessee & Georgia Railroad -rautatietä.
Nimensä asema sai Niota-nimisen intiaanipäällikön mukaan.
Creative Commons
Kuva Copyright
© Brent Moore.
USA:n vanhimmat rautatiet 1820-luvulta alkaen
Yhdysvalloissa oli runsaasti rautateitä jo ennen kuin rautatie poikki mantereen valmistui 1860-luvulla.
1820- ja 1830-luvuilla maassa oli kymmenittäin rautatieyhtiöitä, jotka rakensivat paikallisia
rautateitä eri puolille maata.
Muistotaulu Mohawk and Hudsonin rautatielle, jonka rakentaminen aloitettiin vuonna 1826 ja avattiin liikenteelle vuonna 1831.
Tämä oli ensimmäinen Yhdysvalloissa höyryveturiliikenteelle suunniteltu rautatie, kun sitä aiemmin
vaunuja olivat vetäneet hevoset tai vaunut olivat esimerkiksi kaivoksissa tulleet alaspäin ilman voimanlähdettä, painovoiman vaikutuksesta.
Creative Commons
Kuva Copyright
© Igoldste.
Muistotaulussa on palanen Yhdysvaltain rautateiden historiaa. Se kertoo siitä, kuinka keksijä Thomas Edison (1847 - 1931)
vuonna 1859 sai luvan myydä päivittäin karamellia ja sanomalehtiä Port Huron-Detroit radan junissa. Bisnes oli niin menestyksekästä,
että Edison pian palkkasi avukseen kaksi muutakin lehdenmyyjäpoikaa. Näillä rahoillaan Edison osti kemikaaleja ja muita
materiaaleja keksintöjensä kehittelyyn.
Creative Commons
Kuva Copyright
© C Hanchey.