Ylätasangon (Plateau) ja Suuren altaan (Great basin) intiaaniheimojen sijoittuminen kartalla.
Heinäsirkkojen metsästystä ja kalastusta
Gosiutet säilöivät osan heinäsirkoista tulevaisuutta varten murskaamalla ne
eräänlaiseksi pastaksi, jonka he kuivattivat. Hetken tarpeisiin niistä tehtiin
keittoa tai valittiin suurimmat paahdettavaksi leirinuotiolla. Myöhempinä vuosina
valkoiset uudisasukkaat pitivät tällaista miljoonien heinäsirkkojen esiintymistä
vitsauksena, mutta intiaaniväestö näki sen toimeentuloresurssina, täysin sen
yleisen sanonnan mukaisesti, joka luonnehti suurta allasaluetta: jos se liikkuu,
se voidaan todennäköisesti syödä!
Tässä kaikessa oli kuitenkin eräänlainen
säilyttävä ja luontoa manipuloiva piirre. Laajalle oli levinnyt esimerkiksi se
käsitys että, naaraseläinten tappamista pitää välttää kantamis- ja imetysaikaan.
Pohjoiset paiutet ja shoshonit keihästivät vain urospuolisia rautuja tai lohia
kutemisalueilla tai matkalla sinne. Monimutkaisia kalastussääntöjä käytettiin
muuttomatkalla olevien kalojen suhteen.
Kasvit ja eläimet
Ravintoresurssien vähäisyys ja sattumanvaraisuus johti suurella allasalueella
sellaisen maailmankatsomuksen kehittymiseen, joka painotti kasvien ja eläinten
kunnoittamista tässä usein vihamielisessä ympäristössä. Kerättäessä kasveja
osoitettiin esimerkiksi rukouksia kasvien hengille ja pohjoiset paiutet
hautasivat yleisesti pienen kiven tai helmen kuoppaan, jonka nostettu juuri
oli jättänyt.
Tapetut eläimet asetettiin usein niin, että pää osoitti itään,
tai niiden ruumiiosia, kuten silmät, rauhaset tai sappirakot jätettiin maahan
tai haudattiin. Erikoista sanastoa saatettiin käyttää osoitettaessa kunnioitusta
eläimelle ja samalla toivomuksena henkivoimille, että elämiseen tarvittavat
ravintoresurssit säilyisivät. Voimat sairauksien parantamiseen saatiin usein
eläinten hengiltä ja enemmän kuin kolmesataa eri yrttiä poltettuina,
murskattuina ja jauhettuina käytettiin lääkitsemiseen.
Suuren allasalueen
mytologia liittyi myös kasveihin ja eläimiin. Eläinten seikkailut ja epäonnistumiset
selittivät sellaisia asioita kuten maan ja sen ihmisten luomista, vuodenaikojen
syntyä, ruokaan liittyviä tabuja ja sosiaalisen käyttäytymisen muotoutumista.
Erilaisille tähtikuvioille on annettu eläinten nimiä kytkien ne siten
"kertomuksiin niiden seikkailuista ja vaikeuksista taivaalla".
Valkohäntäjänis (Lepus townsendii). Kuva Photo: Tom Koerner/USFWS Copyright
© USFWS Mountain-Prairie - Creative Commons.
Valkohäntäjänis
Valkohäntäjänis oli sekä ruuan että vaatteiden lähde allasalueen sisäosan
väestölle. Hienoja vaatteita talvikäyttöön tehtiin nahan suikaleista, mutta
ne olivat kalliita, sillä yhteen vaippaan tarvittiin jopa neljäkymmentä nahkaa.
Se oli niin ollen vaate, jota voivat käyttää vain varakkaimmat. Köyhempien oli
tyydyttävä muutamiin nahkoihin, jotka käärittiin jalkoihin ja sääriin suojaksi
karkeata maastoa vastaan. Kesällä miehet käyttivät lannevaatetta ja naiset
kaksinkertaista hametta, joka oli kudottu saraheinästä.
Asumista ja tarvekaluja
Lukuunottamatta vuotuisia kokoontumisia vietettiin suurin osa vuotta pienissä
perheryhmissä kulkien heimon alueella. Kevään ja kesän aikana asuttiin
tilapäisissä majoissa tai tuulensuojissa, jotka tehtiin ruokomatoista ja oksista.
Tavallinen saviastian muoto oli tasapohjainen sylinteri, jossa oli reunan
lähellä reiät ripustamista varten.
Nämä yhdessä mattojen, kivityökalujen,
kaivamiskeppien, punottujen ja kierrettyjen korien ja avoimien, hupulla
varustettujen lapsenkuljetuskorien kanssa muodostivat perheen taloustavarat.
Talvella suojat olivat jonkin verran parempia, joskus maahan kaivettuja.
Niissä oli kumpumaisessa katossa aukko, joka toimi sekä ovena että savuaukkona.
Ryhmä lähekkäisiä asumuksia näytti matkan päästä preeriakoirien kaupungilta.
Myös kauppaa, puhveleita ja hevosia
Tällainen elämäntapa luonnehti allasalueen kulttuuria: muuttumatta, vuosituhansien
takaa, jatkuvaa ruuan etsimistä, välttämättömään minimiinsä puristettua elämää -
ympäristössä, jossa vahvojen säilymisellä oli erittäin todellinen merkitys.
Alue kokonaisuudessaan ei kuitenkaan ollut näin ankaraa ja anteeksiantamatonta.
Idässä ja pohjoisessa maasto muuttui, kuten aikaisemmin on kerrottu.
Vaikka tavallisesti pohjoiset paiutet (paviotso), paiutet, washoet ja läntiset
shoshonit elivät edelleen köyhissä oloissa, oli pohjoisten ja itäisten shoshonien
sekä utejen elämäntapa toisenlainen. He elivät eteläisessä
Idahossa, länsi
Wyomingissa ja suuressa osassa
Coloradon aluetta ja laajensivat toimintaansa
heimojen väliseen kauppaan sekä tasangon että ylänköalueen heimojen kanssa. He
pääsivät myös puhvelialueelle ja heillä oli monimutkaisempi sosiaalinen
järjestelmä seremoniaalisine sotineen. Jo varhain seitsemännellätoista
vuosisadalla heillä oli yös yhteys espanjalaiselle lounaisalueelle, josta he
saivat suurimman ylellisyyden - hevosen.
Juan de O-aten perustama espanjalainen hallinto
Uudessa Meksikossa vuosina 1597 -
1610 toi useita satoja hevosia tälle alueelle, varsin helposti ute-ryhmien
saatavaksi, erityisesti niille, jotka asuivat
San Juan-joen läheisyydessä
nykyisessä Utahissa ja Coloradossa. Nämä kansat saivat pian tietää hevosista ja
seitsemännentoista vuosisadan keskivaiheilla käyttivät niitä yhdessä koirien
kanssa kantojuhtina.
Utet, shoshonit, mustajalat ja kiowat kamppailevat alueiden hallinnasta.
Vuoteen 1730 mennessä hevonen oli levinnyt myös pohjoisille
shoshoneille, jotka soveltaen nopeasti ratsastavaa elämäntapaa laajensivat
aluettaan pohjoisten tasankojen puhvelimaille, jopa Bellyjoelle saakka
Saskatchewanin eteläosassa.
Eräs ryhmä erkani eteläisistä shoshoneista
todennäköisesti ollakseen lähempänä eteläisiä hevosten saantipaikkoja.
Aseistautuneina ranskalaisilta saamillaan pyssyillä he vaativat itselleen
maata
Plattesta Uuteen Meksikoon, ajaen apasseja etelään. Käännyttyään
entisiä liittolaisiaan uteja vastaan he vuoteen 1755 mennessä olivat ylittäneet
Arkansasin alueen. Pyssyin ja hevosin he yhdessä
kiowa-heimon kanssa
hallitsivat eteläisiä tasankoja enemmän kuin vuosisadan ajan. Historia tuntee
heidät
komansseina (engl. comanche), joka on espanjalainen muunnos
ute-kielen
sanasta
cumanche
"vihollinen".
Komanssit eivät kuitenkaan täysin katkaisseet siteitään Suurelle
Altaalle, vaan jatkoivat kulkuaan edestakaisin. Jotkut ryhmät, kuten
yamparika-
komanssit pitivät edelleenkin juureksista säilyttäen osittain shoshonien
toimeentulomallin, vaikka olivatkin pääasiassa puhvelinsyöjiä eläen tiipiissä
rohkeina ja vapaina.
Shoshoni-ratsastajien elämä pohjoisilla tasangoilla oli vähemmän
menestyksellistä. Arkeologiset todisteet viittaavat siihen, että kulkiessaan
ja metsästäessään jalkaisin he tekivät pitkiä matkoja tasankoalueelle ennen
Kristuksen syntymää ja siksi alue oli heille tuttu. Hevosrintaman leviäminen
länteen sattui kuitenkin samaan aikaan kuin ampuma-aseiden leviäminen idästä.
Tämä yhdessä tuhoisan vuoden 1781 isorokkoepidemian kanssa antoi shoshonien
ratsumiehille vain hetkellisen ylivallan. Lyhyemmässä kuin sukupolven ajassa,
hyvin aseistettujen
pieganien painostuksen alaisina jotka johtivat
mustajalkojen hallintaan
Kanadan tasangoilla, shoshonit vähitellen vetäytyivät
turvaan Kalliovuorille.
Ulkoisessa esiintymisessään nämä itäiset shoshonit
säilyttivät ison osan Suuren Allasalueen kulttuurista - mytologia, uskonto,
toimeentulotalous, sosiaalinen järjestelmä sekä laajalti ymmärrettävä kieli -
ja vaikka siitä on kiivaasti väitelty, on paljon perää satunnaisessa huomiossa,
joka pyrkii tekemään eron itäisten ja läntisten shoshonien välillä. Kun ensin
mainittu "hankki hevosen... tuli hänestä shoshoni. Jos hän menetti sen, oli hän
jälleen shoshoko (kävelijä, kaivaja)".
Ironista kyllä, vähemmän kuin vuosisata sen jälkeen kun shoshonit olivat
vetäytyneet tasangoilta, alkoi muodostua jälkivaikutuksia heidän rauhallisten
sukulaistensa
shoshokojen piirissä. Tämä johti historiallisten tasankointiaanien
sotaisan hengen lopulliseen romahdukseen. Tätä kuvaa parhaiten lakota-heimon kohtalo.
Uuden vuoden päivänä, auringonpimennyksen aikana, sairaana, korkeassa kuumeessa,
Wovoka, paiutien pyhä mies näki näyn. Myöhemmin hän kertoi:
"Kun aurinko kuoli,
hänet vietiin taivaaseen. Hän näki Jumalan ja kaikki kauan sitten kuolleet ihmiset.
Wovoka väitti Jumalan kertoneen että hänen on mentävä takaisin Maahan ja
saarnattava hyvyyttä, ahkeruutta ja rauhaa intiaaneille. Jos he seuraisivat
hänen ohjeitaan, he tapaisivat uudelleen kuolleet sukulaisensa ja ystävänsä.
Syntyisi uusi maailma, jossa ei olisi kuolemaa, sairautta eikä vanhuutta".
Suuri osa Wovokan kokemuksesta heijasti suuren allasalueen varhaisempia
shamanistisia kuvioita. Kristillinen oppi oli kuitenkin muokannut niitä jonkin
verran. Tärkeä vaihe uudessa uskossa oli eräs intiaanien tanssi. Se tuli
tunnetuksi henki- tai kummitustanssina. Se levisi suurille tasangoille, jossa
jokainen heimo tulkitsi omalla tavallaan Wovokan opetuksia. Sotaisan ja itsenäisen
lakota-heimon tapauksessa se ennusti
Wounded Kneen tragediaa ja
Istuvan Härän
kuolemaa, molemmat vuonna 1890, ja kirjoitti ikuisiksi ajoiksi Amerikan
intiaanien historiaan lempeän paiuten nimen, jonka näky heijasti valtavaa ja
laajalle levinnyttä, euro-amerikkalaisten vaikutuksesta nopeasti häviävän
menneisyyden kaipuuta.
Lähteinä mm:
Kari J. Kettula: Villi Länsi, Villi Länsi
Villi Länsi - toimittaneet William C. Davis ja Joseph G. Rosa
Pentti Virrankoski: Yhdysvaltain ja Kanadan intiaanit
Mike Sotter: Villi Länsi
Royal B. Hassrick: The Colourful Story of The American West
Norman Bancroft-Hunt ja Werner Forman: The Indians of The Great Plains
United States Marshals Service
Finn Arnesen: Intiaanikirja - WSOY
Näin elettiin Villissä Lännessä - Otava
Ulf Sindt: Intiaanit ja cowboyt - SCHILDTS
Apassit sotapolulla - Apassisoturien historiaa - Art House Oy
Dee Brown: Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen - Otava
Michael Johnson: Villi Länsi - Otava
Kultainen Villi länsi - Tammi
The Apaches - Osprey Publishing
Colin F. Taylor, William C. Sturtevant: Suuri Intiaanikirja - Pohjois-Amerikan alkuperäiskansat