Kuva yllä. Bryce Canyon National Park, Lounais-Utah.
Nimestään huolimatta kansallispuistolle nimensä antanut luonnonmuodostelma ei ole kanjoni, vaan enemminkin useiden eroosion luomien hevosenkengän muotoisten amfiteatterien ketju. Paikan löytäneen Ebenezer
Brycen väitetään kuvanneen sitä "hitonmoiseksi paikaksi lehmän hukkaamiseen".
Arkeologiset tutkimukset osoittavat, että ihmiset ovat asuneet alueella vähintään 10 000 vuotta.
Paiute-intiaanit muuttivat alueelle suunnilleen muiden kulttuurien lähtiessä. He metsästivät ja keräsivät suurimman osan ruoastaan täydentäen
ruokavaliotaan viljelykasveilla.
Paiutet kehittivät mytologian, joka ympäröi seudun hoodooja, korkeita, ohuita kivitorneja. He uskoivat olevansa
legendan mukaan ihmisiä, jotka huijari Coyote muutti hoodoon muotoisiksi kiviksi.
Eräs vanhempi Paiute tiesi, että hänen kulttuurinsa kutsui näitä kivimuodostelmia nimellä Anka-ku-was-a-wits, joka on "Paiute punaiseksi maalatuilla kasvoilla". -
Kuva Copyright © Matthew Dillon - Creative Commons.
INTIAANIKULTTUURIT - POHJOIS-AMERIKAN YLÄTASANGOT JA SUURI ALLAS Osa 2
Kaupankäyntiä.
Hankittuaan hevosia etelätasankojen heimot, kuten esim.
coeur d'lenet, spokanet
ja
nez percet alkoivat käydä tasangoilla metsästämässä puhveleita ja käymässä kauppaa.
Idästä länteen kulkeutuvat tavarat olivat pääasiassa catlinitea ja siitä tehtyjä
piippuja, sekä kankaita, puhvelinnahkoja ja huopia.
Vaikka ylätasankolaiset
valmistivat esim. päähineitä, he pitivät
siouxien tekemiä päähineitä hienoimpina,
myös
varisten viitat - ne tehtiin pehmeimmästä parkkinahasta ja koristeltiin helmi
ja piikkisianpiikkireunuksella - olivat hyvin kysyttyjä.
"Usein yhdestä ainoasta
hienoimmasta huovasta joutui antamaan maksuksi hevosen ja lisäksi taidokkaan
nahkapaidan". Piikkisianpiikkiset koristeet, helmillä ja piikkisianpiikeillä
kirjaillut piippumassit, mokkasiinit ja parkitsemattomasta nahasta tehdyt laukut
olivat kaikki suurina määrinä valmistettuina laadukkaita tavaroita, joita
ylätasankojen heimot halusivat tasankojen kansoilta.
Tämä kauppa vaikutti syvästi
heidän pukeutumistapoihinsa ja erityisesti uskonnollisissa seremonioissa ja muissa
juhlissa käytettyyn vaatetukseen.
Ylätasangon (Plateau) ja Suuren altaan (Great basin) intiaaniheimojen sijoittuminen kartalla.
Tavaroiden kirjoa.
Vaikka ylätasangoilta myytiinkin tasangoille pääasiassa hevosia - satunnaisesti
myös harvinaisia appaloosia - tasankojen intiaanit halusivat sellaisiakin
tavaroita kuin lohesta saatua kalaöljyä, pemmikaania, camassipuli- ja marjakakkuja,
hamppua ja hamppuköyttä, simpukankuoria, tietyntyyppisiä helmiä, vihreästä
vuolukivestä tehtyjä piippuja, kotkan pyrstösulkia, vuorilampaan sarvia ja niistä
valmistettuja lusikoita sekä kudottuja laukkuja.
Himotuimpia tavaroita oli
kuitenkin ylätasangoilla lähes täydelliseksi kehitetty jousi, jota tasankoheimot
pitivät täysin ylivoimaisena omien jousiensa rinnalla. Hienoimpia olivat
paksusarvilampaan sarvesta tehdyt jouset, jotka olivat nimenomaan nez percein erikoistuote.
Vaatetus.
Ylängön perinteellinen asu tehtiin antiloopin, hirven tai peuran pehmeistä
parkkinahoista, jotka oli yleensä kaltattu. Miehet käyttivät pehmeäpohjaisia
mokkasiineja, säärystimiä ja lannevaatetta, paitaa ja huopaa, naiset taas mokkasiineja,
pohkeeseen ulottuvia säärystimiä, pitkää pukua ja huopaa.
Nez percet
olivat erikoistuneet käyttämään
paksusarvilampaita kaikin mahdollisin
tavoin hyödykseen. Paksusarvilampaan lihaa syötiin, sen villataljasta
tehtiin lämpimiä peitteitä ja sarvista jousia ja lusikoita. Nez perceiden
mukaan paksusarvilammas oli aikoinaan kaikkein runsaslukuisin, isokokoinen eläin esimerkiksi
heidän asuma-alueillaan
seuduilla, joihin kuuluivat
Hells Canyon, Salmon River, Wallowa Mountains -
nykyisten
Oregonin ja
Idahon alueilla.
Uudisasukkaiden mukana
seuduille vyöryvät, satoja tuhansia yksilöitä käsittävät lammaslaumat veivät tilan
paksusarvilampailta ja loput niistä kuolivat lampaiden tuomiin sairauksiin.
Tänä päivänä näillekin seuduille yritetään siirroin palauttaa paksusarvilammas.
Paksusarvilammas (engl. bighorn sheep - myös mountain sheep,
suomeksi käytetty myös vuorilammas)
(Ovis canadensis) - ylempänä
uros ja alempana naaras.
Kuva Elizabeth McClelland from Kays and Wilson's Mammals of North America, ©
Princeton University Press (2002) - Smithsonian Institution.
Horse Goes Ahead eli Two Leggings
Intiaanipäällikkö Horse Goes Ahead eli Two Leggings tyylikkäässä sivumuotokuvassa.
Kuvaaja Richard Throssel (1882 - 1933). Kuva on otettu muuan vuosikymmen Villin Lännen ajan jälkeen,
eli vuonna 1910.
Sodat
Vaikka hevonen ja laajat yhteydet, jotka sen myötä solmittiin tasankohiemojen kanssa
idempänä vaikuttivatkin syvästi ylätasangon kulttuuriin, sikäläisten heimojen
alueet säästyivät suurimmaksi osaksi ulkopuolisten hyökkäyksiltä ja ylätasangon
heimojen keskinäinen sodankäynti pysyi vähäpätöisenä.
Kootenait, lattapäät ja
jotkut pohjoiset shoshonit pitivät mustajalkoja ja variksia tunkeilijoina niillä
läntisten tasankojen alueilla, joita he olivat vuosisatoja käyttäneet heimojen
yhteisenä puhvelimaana.
Cree-intiaaneilta idästä saamillaan tuliaseilla varustautuneet mustajalat
pakottivat kootenait, lattapäät ja shoshonit jättämään entiset metsästysmaansa ja
jotkut Kalliovuorista itään eläneet ryhmät tuhottiin lähes kokonaan; muut
perääntyivät ylängölle.
Shoshonien rivit olivat niin pahoin harventuneet, ettei
yli puoleen vuosisataan ainuttakaan heistä nähty luoteisilla tasangoilla
Yellowstonesta pohjoiseen. Lattapäät kutsuivat coeur d'aleneja ja muita
salishan-heimoja lyöttäytymään heidän kumppaneikseen kun he suuntasivat
kulkunsa entisille metsästysmailleen tasangoille; tuloksena oli suuri
sotilaallinen ryhmittymä heimojen kesken (ylätasangon kansat vastaan tasankojen
kansat).
Jälkimmäiset olivat heikommassa asemassa sikäli että he sotivat
keskenään jatkuvasti (esim. mustajalat ja varikset olivat melkein lakkaamatta
sodassa toistensa kanssa). Sotaretket vuorten yli olivat suhteellisen tavallisia.
Aselepo solmittiin silloin tällöin vain siksi, että voitiin käydä kauppaa muutamien
päivien ajan. "Ei kukaan kummaltakaan puolelta saanut riidellä, tapella tai varastaa;
vieläpä kaikkien oli kilpailtava ja käytävä kauppaa aivan sen mukaan kuin heitä
miellytti. Ihmisten käyttäytyminen näiden aselepojen aikana oli jyrkästi
vastakkainen heidän asenteelleen muina aikoina, jolloin kumpikin puoli oli aina
valmis hyökkäämään tai torjumaan hyökkäyksen.
Joskus... tuskin päivääkään kului
ilman että toinen osapuoli hyökkäsi toisen kimppuun. Mustajalkojen sanotaan
olleen pahimpia aselevon rikkojia". 1860-luvulla näyttää syntyneen pienien ryhmien
uusia ystävyyssuhteita.
Kulttuurien vuorovaikutusta heimojen välillä.
Lopputuloksena oli ensinnäkin se, että nämä nez perce-ryhmät omaksuivat muutamia
piirteitä tasankojen kulttuurista, erityisesti sellaisia, jotka kuuluivat
aineellisen kulttuurin piiriin. Toinen seuraus oli yhä selvemmin havaittava
kahtiajako nez perce -ryhmien välillä.
Lähetyssaarnaajien voimakkaan vaikutuksen
alaiset ryhmät hylkäsivät enenevässä määrin niin perinteiset uskonnolliset kuin
muutkin heimotavat kuin muutkin heimotavat ja perinteisen elämäntyylin. Muut
ryhmät taas halusivat vaalia riippumattomuuttaan ja ominaislaatuaan.
Niin mukavaa kuin valkoisen miehen näkökulmasta katsoen olikin pitää nez perceitä
yhtenä ainoana ryhmänä, tämä oli täysin ristiriidassa heimon sosiaalisen
organisaation kanssa; heimo koostui ryhmistä, niin sopimukseen liittyneistä
kuin sen ulkopuolelle jääneistä, kullakin oma johtajansa. 1800-luvun puoliväliin
mennessä valkoinen siirtolaisuus suuntautui kasvavassa määrin ylänkömaille, ja
konfliktien välttämiseksi mm. Stevensin sopimus vuodelta 1835 määritteli nez
percein alueen. Sopuun päästiin vähäisin erimielisyyksin.
Kyseisen sopimuksen
allekirjoitti Lawyer, suuresti kunnioitettu päällikkö Twisted Hairista; tältä
olivat Lewis ja Clark saaneet ystävällisen vastaanoton puoli vuosisataa aikaisemmin.
Myös 47 muuta päällikköä allekirjoitti sopimuksen; näytti siltä että odotetut
vaikeudet oli näin saatu ratkaistuksi, mutta murheellista kyllä osoittautui
että ratkaisu jäi lyhytaikaiseksi.
Kultaesiintymiä.
Viisi vuotta myöhemmin, 1860 Elias D. Pierce -niminen kauppias löysi merkkejä
kultaesiintymistä reservaatin alueelta, ja vuoden loppuun mennessä hän oli
pystyttänyt leirin johon oli värvätty n. 33 miestä. Kaivostoiminta aloitettiin
seuraavana keväänä. Koska kaivosmiehiä odotettiin saapuvan lisää, toinen sopimus
yritti pienentää reservaatin ennestään. Tällä kertaa sopimukseen ei kyetty
pääsemään ja eteläiset nez percet - joihin kuului Looking Glass - marssivat
ulos neuvotteluista kieltäytyen allekirjoittamasta.
Tuolloin tunnettiin syvää
mielipahaa ja levottomuutta kummallakin puolella. Kuten intiaaniasiamies Monteith
huomautti 1872:
"On todella valitettavaa että laakso ylipäänsä avattiin
uudisasutukselle. Se on niin korkealla ja niin kylmä, että siellä voidaan
kasvattaa vain kestävimpiä vihanneksia... Se on hienoa laidunmaata, ja
karjankasvattaminen on ainoa asia jota siellä voidaan harjoittaa vähänkin
edullisesti. Se on ainoa kalastuspaikka mikä nez perceillä on ja he menevät
sinne kaikista ilmansuunnista... Jos vain on jokin keino jolla Wallowa-laakso
voidaan säilyttää intiaaneilla, niin minä tulen sitä ilman muuta suosittelemaan".
Tämä raportti kirjoitettiin joitakin kuukausia Vanhan Josefin (Tu-eka-kasin)
kuoleman jälkeen; kuolinvuoteellaan hän vannotti poikaansa, ettei tämä saanut
koskaan luopua Wallowa-laaksosta ja Grande Ronde-laaksosta: "Muista aina, että
sinun isäsi ei koskaan myynyt maataan". Kuten Hein-mot Too-ya-la-kekt, maailman
paremmin Chief Josephina tuntema, myöhemmin kommentoi:
"Minä hautasin hänet tuohon polveilevien vesien kauniiseen laaksoon. Minä rakastan
tuota maata enemmän kuin mitään muuta maailmassa".