Sailor - RT-143 VHF-lyhytaaltoradiopuhelin. - Kuva Copyright © Jorma Kontio - Forum Marinum Creative Commons.
Lennätin, jolla sähkötetään eli morsetetaan ja lähetetään sähkösanomia. - Kuva Copyright
© Ken Owen - Creative Commons.
Lennätin, radiolennätin, sähkötys ja sähkösanomat
Lennätintä kehittelivät 1700-luvun lopulta alkaen useat viisaat miehet, mutta oleellista ja ratkaisevaa parannusta merkitsi
amerikkalaisen Samuel Morsen (1791 - 1872) vuonna 1837 kehittämä lennätinjärjestelmä. Ensimmäinen Morsen periaatteen
mukainen lennätinlinja avattiin liikenteelle 24.5.1844 Baltimoren ja Washingtonin välillä. Sähkötyksessä käytettävät kirjainten ja numerojen koodit tunnetaan nimellä morseaakkoset.
Aluksi lennättimet vaativat toimiakseen johtoyhteyksiä, jotka olivat yksinkertaisia sähköjohtoja ja kaapeleita.
Puhelimen yleistyessä myös lennätin siirtyi käyttämään puhelinkaapeleita. Euroopan ja Pohjois-Amerikan välille laskettiin
vuonna 1866 lennätinkaapeli, joka mahdollisti yhteyden pidon yli Atlantin.
Meriliikenteeseen lennättimet tulivat vasta
sitten, kun kehitettiin langaton lennätin eli radiolennätin. Ensimmäinen radioyhteys Ranskan ja Ison-Britannian välillä oli lennätinyhteys.
Radioaaltoja käyttävän langattoman lennättimen suuri etu oli siinä, että sillä saatiin yhteys kaapelittomiin paikkoihin,
kuten laivoihin.
Kaukokirjoitin ja puhelin ovat maissa aikoja sitten syrjäyttäneet lennättimen, mutta sähkötystä käytetään edelleenkin
jonkin verran merillä, ainakin varakeinona. Suomessa Merivoimien laivaradistit pitävät yllä sähkötyksen taitoa ja perinnettä.
Radiopuhelin
Varsinaiset meriradiopuhelimet toimivat MF-alueella, HF-alueella ja VHF-alueella. MF-radiopuhelimien eli kippariradiopuhelimien
toimintaetäisyys on suotuisissa oloissa satoja kilometrejä ja HF-radiopuhelimella voidaan pitää yhteyttä kaikkialle maapallolla.
Laivojen radiopuhelinliikenteestä ja sähkötyksestä huolehtivat sähköttäjät, radistit ja radiosähköttäjät. Käytössä on ollut eri aalloilla
toimivia yhteyksiä. Kauppamerenkulun piirissä hoidettiin yhteyksiä keskipitkillä aalloilla toimivalla radiopuhelimella.
Tällaisen laitteen hoitajalta vaadittiin yleinen radiopuhelimen hoitajan tutkinto, jos laitteen huipputeho ylitti
200 wattia. Pienempitehoisen laitteen hoitajalta vaadittiin rajoitettu radiopuhelimen hoitajan todistus.
ITT Marine, VHF-lyhytaaltoradiopuhelin. - Kuva Copyright © Jorma Kontio - Forum Marinum Creative Commons.
Lyhyiden matkojen yhteyksissä alettiin käyttää kätevämpää lyhyiden matkojen VHF-radiopuhelinta. Laitteen kantomatka oli muutamia kymmeniä meripeninkulmia,
äänentoisto oli selvä ja sillä pääsi myös lankapuhelinverkostoon. VHF-radiopuhelimia ovat käyttäneet Suomessa, paitsi kauppalaivat,
myös hinaajat, kalastustroolarit, merenkulkuhallituksen alukset, satamakonttorit, luotsiasemat ja meripelastuselimien alukset.
Meri-VHF-laitteen avulla voi muodostaa suoran radioyhteyden rannikkoradioasemaan tai toiseen alukseen.
Meri-VHF-radion käyttämistä varten tulee nykyisin suorittaa rannikkolaivurin radiotodistus ja hankkia radiolupa Liikenne- ja viestintävirastolta.
LA- eli lyhytaaltoradiopuhelimia alettiin vesillä huviveneilyssä käyttää meillä vuonna 1967, jolloin maassamme perustettiin ensimmäiset
kuunteluasemat. Kuunteluasemia perustettiin sellaisiin rannikon kohtiin, missä huviveneily oli vilkkainta.
Tällainen jokamiehen radiopuhelin oli edellisiin verrattuna halpa ja lähes jokaisen pienveneilijänkin ulottuvilla.
LA-puhelimien kantama on yleensä noin 5 – 50 kilometriä olosuhteista ja laitteista riippuen. Niin sanotulla hyvällä radiokelillä kantama saattaa olla jopa 1 000 – 2 000 kilometriä.
Puhelin, rahti-aluksen sisäiseen käyttöön, 1940-luku. - Kuva Copyright
© Ian Abbott - Creative Commons.