Kompassi, hyrräkompassi ja laivakompassi
Mikään ei muuttanut purjehtimista niin suuresti, kuin magneetin keksiminen. Huomattiin, että magneettinen rauta tai magnetisoitu rautapalanen osoitti
aina erehtymättä magneettista pohjoista kohti. Tästä keksinnöstä syntyi kompassi, tärkein kaikista merenkulkuvälineistä. Länsi-Eurooppa käytti kompassia
jo 1100-luvulla, arabit ottivat sen käyttöön sata vuotta myöhemmin. Varhaisimmissa, alkeellisissa kompasseissa puukappaleeseen kiinnitetty palanen magneettista rautaa kellui vesimaljassa.
Kompassin magneettineula mahdollisti suunnan määrittämisen myös silloin,
kun taivas ei ollut näkyvissä. Näin kävi merellä mahdolliseksi kiinteän suunnan seuraaminen ilman havaintojen tekoa taivaankappaleista.
1500-luvulla kompassit olivat jo taidokkaasti tehtyjä. Magneettista rautaneulaa
piti paikallaan keila, merimiesten tuliruusuksi kutsumaan aluslevyyn merkityn kompassitaulun päällä.
Kompassitaulu oli kiinnitetty maljaan, joka oli saranoitu ja tasapainotettu niin, että tarkka lukema saatiin
laivan keinumisesta ja heittelehtimisestä huolimatta. Ratkottavina olivat vielä eranto ja eksymä.
Kompassin outo käyttäytyminen tuotti suurta haittaa Hudsonin kaltaisille, arktisten alueiden tutkijoille, sillä
eranto kasvaa pohjoiseen mentäessä. Magneettisen ja todellisen pohjoisen välillä on ero,
niinsanottu eranto, jonka valtamerenylittäjät Kolumbuksesta alkaen havaitsivat.
Laivakompassi puurasiassa 1900-luvun alusta. - Kuva Copyright © Suomen merimuseo Creative Commons.
Eranto = magneettisen ja todellisen pohjoisen välinen ero eli eranto.
Eksymä = laivan rautaesineiden, kuten ankkureiden aiheuttamat virhepoikkeamat kompassin suunnissa.
1900-luvun alussa kehitettiin hyrräkompassi. Siinä on nopeasti pyörivä hyrrä, jonka akseli aina asettuu kardaaniripustuksen avulla Maan pyörimisakselin
suuntaiseksi, osoittamaan maantietellistä pohjoista. Myöhemmin kehitettiin hyrräkompassiin liitetty automaattiohjauslaite, joka mahdollisti halutun kurssin
seuraamisen ilman, että ruorimiehen piti ohjata alusta.
Kompassi on herkkä erilaisille häiriöille, varsinkin rautaesineiden vaikutuksille. Siksi raudasta rakennetussa laivassa
on pitänyt kiinnittää erityistä huomiota kompassien sijoitteluun. Laivoissa on käytetty kahta kompassia, jotka ovat peränpitokompassi
ja pääkompassi. Laivakompassien toimivuutta on edistänyt niiden kompensointi, jossa eksymä poistetaan kompassista
kompensoimismagneeteilla ja rautapalloilla.
Atsimuuttikompassi. - Kuva Copyright
© Official U.S. Navy Page - Creative Commons.
Atsimuuttikompassi
Atsimuuttikompassi on yksi merenkulussa suunnan määrittämiseen käytettävistä instrumenteista.
Atsimuutti on suunnan horisontaalinen komponentti (suuntima), joka mitataan horisonttia pitkin aloittaen yleensä pohjoisesta itään siis myötäpäivään ja yleensä mitaten asteissa.
Atsimuutti ilmoittaa sen ilmansuunnan, jossa kohde näkyy. Tavallinen kompassi osoittaa vain ja ainoastaan suunnan magneettiselle pohjoisnavalle.
Atsimuuttikompassilla taas voidaan mitata magneettisen pohjoisnavan ja jonkin taivaankappaleen (esim. aurinko) välinen kulma ja sen avulla määrittää
eranto eli maantieteellisen ja magneettisen pohjoissuunnan välinen kulma.
Kompassisuuntimislaite. - Kuva Copyright
© Official U.S. Navy Page - Creative Commons.
- Alus on Yhdysvaltain laivaston USS Green Bay (LPD 20). Aliluutnantti Michaela Mura käyttää kompanssisuuntimislaitetta.
Kompassisuuntimislaite ja suuntimalevy
Kompassisuuntimislaite ja suuntimalevy ovat merenkulkukojeita eli -instrumentteja, joiden avulla voidaan saada tarkka suuntima. Kompassisuuntimislevy
asetetaan kompassin päälle. Siinä on kaksi diopteria (tähtäyslaitetta), joiden avulla laite suunnataan.
Kompassistahan saadaan suoraan lukema, joka siis on kompassisuuntima. Suuntimislevyä sen sijaan käytetään suuntiman saamiseksi
toisella tavalla. Siinäkin on diopterit tähtäystä varten ja lisäksi pyöreä levy, joka on jaettu samoin kuin suuntaruusu.
Laite kiinnitetään sellaiseen paikkaan aluksessa, että suuntimista voidaan suorittaa joka suuntaan. Tällöin on katsottava,
että laitteen ohjauspiirut tulevat tarkalleen aluksen pituussuuntaan. Levyllä liikkuu viivain, jonka päissä diopterit ovat.
Diopteriviivaimessa oleva osoitin näyttää levyn asteluvun.
Suuntimislevyä käytettäessä levy näyttää suunnilleen aluksen suunnan. Diopterit suunnitaan haluttuun kohteeseen, ja kun
se on näköviivalla, huudetaan "Nyt!" kompassia lukevalle henkilölle. Liikuttamatta diopteriviivainta levy asetetaan siten, että
luettu kompassisuunta tulee ohjauspiirun kohdalle. Suuntimislevy vastaa tällöin kompassilevyä, ja levyltä luettu
diopterien kohdalla oleva suuntima on kompassisuuntima.
Tosisuuntima saadaan yksinkertaisimmin liittämällä kokonaispoikkeama luettuun kompassisuuntaan ja asettamalla saatu tosisuunta
ohjauspiirun kohdalle. Levyltä luettu diopterien kohdalla oleva suuntima on silloin tosisuuntima.
Navigointivalot ja signaalivalot merellä kulkevissa aluksissa
Jo vuonna 1838 säädettiin Yhdysvalloissa lailla siitä, että merillä seilaavien alusten tuli käyttää pimeänä aikana
valoja, niin että alukset näkyisivät muihin aluksiin ja yhteentörmäykset vältettäisiin. Euroopassa tällaiseen
alusten valojen käyttöön tuli mukaan ensimmäisenä Britannia vuonna 1849. Vuoteen 1897 mennessä valojen käyttö
laivoissa oli kansainvälistä ja kaikkialla merillä pakollista.
Tuon ajan jälkeen lakeja on tarkenneltu moneen otteeseen. Nykyisin konealuksen on näytettävä tiettyjä navigointivaloja aina sen ollessa kulussa.
Näihin valoihin kuuluvat mastovalot, sivuvalot ja perävalo. Navigointivalot vaaditaan aina varavalon kera.
Valoja tulee näyttää auringonlaskusta auringonnousuun.
Aluksen keulassa sijaitsee yksi mastovalo ja toinen mastovalo sijaitsee aluksen perässä. Perässä olevan mastovalon tulee sijaita niin, että se on keulassa sijaitsevaa mastovaloa korkeammalla.
Mastovalo on valkoinen valo. - Aluksessa on sivuvalo aluksen kummallakin puolella. Tyyrpuurin puolella on oltava vihreä valo ja paapuurin puolella valon on oltava punainen. -
Perävalo sijaitsee nimensä mukaisesti aluksen perässä. Valon väri on valkoinen, ja se tulee asentaa niin lähelle perää kuin mahdollista.
Aluksiin tulee asentaa navigointivalojen lisäksi myös signaalivaloja. Alus ei saa näyttää signaalivaloja normaalissa kulussa. Alus on velvollinen näyttämään eri valoja silloin,
kun alukselle on tapahtunut jotain, normaalista kulusta poikkeavaa.
Karttapöytä, tutkimusalus Ludwig Prandtl. - Kuva Copyright
© Nightflyer - Creative Commons.
Merikartta
Kartoituksen ja kartanpiirtämisen kehitys edisti suuresti merenkulkua. Vanhin tunnettu merikortti eli merikartta
on vuodelta 1270 peräisin oleva "Carta Pisana", joka oli tarkoitettu purjehtimiseen Välimerellä. Siihen on piirretty meripeninkulmajaotus
ja loksodromeja. Loksdromi on esimerkiksi laivan kurssia esittävä viiva, joka leikkaa meridiaanit aina samassa kulmassa ja päättyy navalle.
Carta Pisana ei ottanut huomioon Maan muotoa eikä erantoa, mutta suuria virheitä siinä ei ollut.
Nykyaikainen kiikariviivain. - Tähystystä kohti horisonttia. - Kuva Copyright
© Official U.S. Navy Page - Creative Commons.
- Havaintoja tekee laivastoupseeri Erich Buss. Alus on Yhdysvaltain laivaston ohjushävittäjä USS William P. Lawrence (DDG 110.
Vanhan ajan diopteriviivain eli alidade. - Kuva Copyright © Suomen Merimuseo.
Vanhan ajan kiikariviivain. - Kuva Copyright © Suomen Merimuseo.
Diopteriviivain ja kiikariviivain
Ensimmäiset kulmien ja korkeuksien lukemiseen tarkoitetut kojeet, kulmanlukuviivaimet, olivat lyhyitä ja suoria tankoja, siis
lyhyitä viivottimia eli viivaimia (alidade). Niitä kutsutaan diopteriviivaimiksi. Diopteri tarkoittaa tähtäyslaitetta. Niiden molemmissa päissä oli pystyssä olevissa
lipakkeissa reiät. Tällaisilla viivaimilla saattoi sitten tähtäillä näiden reikien kautta haluttuihin kiintopisteisiin.
Tällainen diopteriviivain on ollut alun alkaen osana monenlaisia tieteellisiä ja tähtitieteellisiä kojeita, kuten astrolabeja.
Tähtitieteelliseen paikanmääritykseen sisältyy yleensä taivaankappaleen korkeuden mittaaminen.
Diopteriviivaimen ja myöhemmin kehittyneemmän kiikariviivaimen avulla voidaan mitata tähtien korkeuksia ja sen myötä leveysasteita.
Teleskoopilla varustetut kiikariviivaimet tulivat käyttöön Euroopassa 1800-luvun alkupuolella. Niissä ei tähtäystä suoriteta enää
reikien kautta, vaan optiikan eli teleskoopin (pienen kaukoputken) avulla. Hiusristikolla varustetun linssin takaa tähtäyksen voi suorittaa huomattavasti tarkemmin.
Kiikariviivain on astekehän ja osoittimen yhdistelmä, jolla voidaan määrittää suhteellinen tai absoluuttinen suunta havaintopisteestä.
Se on instrumentti, jonka avulla voidaan mitata kulmia nähdystä kohteesta eli kiintopisteestä mihin tahansa vertailukohteeseen. Tällaista kulmamittausta voidaan tehdä horisontaalisesti,
vertikaalisesti ja missä hyvänsä valitussa tasossa. Kiikariviivaimen kanssa voidaan käyttää mittapöytää.
Teodoliitti. - Kuva Copyright
©
Ordnance Survey - Creative Commons.
Teodoliitti
Kiikariviivaimen kaltainen mittauslaite ja navigointiväline
on teodoliitti, joka on kääntyvällä kaukoputkella varustettu kulmanmittauslaite. Teodoliitinkin keskeinen osa on viivoitin (alhidadi),
joka kääntyy pystyakselin ympäri vieden kaukoputken mukanaan. Merenkulkijat ovat käyttäneet teodoliittia vaaka- ja pystykulmien sekä etäisyyden mittaamiseen
ja korkeuden määrittämiseen.
Lähteet
Maritimeforum.fi
Wikipedia
National Museum of American History: Telescopic Alidade
Martin Vermeer: Geodesia, kaiken perusta
Tietosanakirja Spectrum - WSOY
Jokamiehen merenkulunopas, toimittanut Helge Heikkinen - WSOY
Yhdysvaltain laivasto (United States Navy)
Valtioneuvosto: Satelliittinavigointijärjestelmien tehokas hyödyntäminen Suomessa
Arttu Linqvist: Opas ARPA-tutkakurssille
Hannu Huhtamäki: Elektroniset navigointijärjestelmät
Jorma Ahvenainen: Suomen ulkomaankauppa 1875 ─ 1975