Villa Lill Kallvik, Vuosaaren Aurinkolahti. - Kuva yllä, kuvaaja Mika Lappalainen, kuva Copyright
© Helsingin kaupunginmuseo - Creative Commons.
Suomen kaunein Villa
Suomen Villojen historiaa
Rakennustyyppinä varsinaisia kesähuviloita alettiin Suomessa rakentaa 1830-luvulla.
Tämä tapahtui Pohjanmaan rannikkokaupunkien liepeillä. Kokkolan ulkopuolella on rauhoitettu ja hyvin säilynyt
Villa Palma, joka vuonna 1838 rakennettiin kruununvouti A.W. Lundströmille ja kauppias Anders Roosille.
Se muistuttaa lähinnä pienehköä, empiretyylistä kartanoa; mikään muu muoto ei ollut ajateltavissakaan siihen aikaan.
Oma huvila-alueensa rakennettiin Turun Ruissaloon, jonne vuoteen 1851 mennessä rakennettiin ainakin 11 huvilaa.
Ruissaloon rakennetut huvilat muistuttivat myös ajan kartanoita, niiden mittakaava vain oli pienempi.
Helsingin ympäristöön rakensivat aluksi 1830-luvulla huviloita vain muutamat varakkaimmat kauppiaat.
Huvilat sijoittuivat Töölööseen, Huopalahteen, Kumpulaan tai lähisaarille. Näissä Helsingin huviloissa alkoi hämärtyä raja
vakituisen asunnon ja kesähuvilan välillä. Helsingin ympäristössä huvilarakentaminen saikin aivan toisen luonteen, kuin
esimerkiksi Turussa ja Pohjanmaan kaupungeissa. Suuria kivirakennuksiakin kutsuttiin "huviloiksi", kuten Jusupoffin huvilaa
Rauhanientä.
Helsingin ympäristön kesähuviloiden vilkkain rakennuskausi sijoittuu 1870 - 1890-luvuille. Tuolloin rakennettiin
paljon huviloita kaupungin lähiympäristöön, ennen muuta Meilahteen ja Laajasaloon.
Villa Mairea, Noormarkku. - Kuva Copyright
© Jussi Toivanen - Creative Commons.
Vielä 1900-luvun puolivälin jälkeenkin suurimmat arkkitehtimme suunnittelivat, usein taiteilijaystävilleen, asuintaloja,
jotka saivat nimen Villa-etuliitteineen. Nämä rakennukset eivät kuitenkaan enää olleet kesähuviloita, vaan asuintaloja,
erilaisine taiteilijan työhuoneineen. Ajatus huvilasta säilyi kuitenkin mukana sillä tavalla, että nämä rakennukset pyrittiin sijoittamaan
keskelle kauneinta suomalaista maisemaa. Arkkitehdit toteuttivat siten näissä huviloissa näkemystään ihmisten, luonnon ja arkkitehtuurin
yhteiselosta. (ars Suomen taide: Kartanoita ja kesähuviloita)
Suomen kaunein kartano
Suomen kartanoiden historiaa
Aina 1700-luvun loppuun asti joka aikakaudella oli omat kartanonsa. Keskiajan ja 1500-luvun suurmiestaloja omistivat
ja niissä asuivat aatelismiehet, jotka kuuluivat kuninkaan lähipiiriin. Myös 1600-luvulla rakentaminen oli aatelin käsissä.
1700-luvulla kartanoita alkoivat Suomessa rakentaa rautaruukkien yhteyteen menestyneet liikemiehet. 1800-luvulle tultaessa
tilanne oli muuttunut, eikä kartanoiden enää voinut sanoa olevan sellaisia tai tällaisia. Kyseessä oli pikemminkin
jo perustettujen kartanoiden rakennuskannan uudistaminen. Monia kiinnostavimpia kartanoprojekteja toteuttivat korkeat virkamiehet,
jotka toimivat joko omassa maassa, tai palvelivat Tukholmassa tai Pietarissa.
Taidehistorian kannalta on merkityksellistä, että vapaasti sijaitsevat kartanorakennukset ovat usein säilyttäneet aikansa leiman
paremmin, kuin samaan aikaan rakennetut kaupunkitalot. Kartanorakennusten riippumaton asema miljöössään innoitti arkkitehtejä sellaisiin ratkaisuihin,
jotka voitiin toteuttaa ajan hengessä ilman niitä rajoituksia, joita oli kaupunkirakentamisessa.
Yhtenäinen kartanokulttuuri oli olemassa aina 1800-luvun puoliväliin asti. Niinpä oli mahdollista seurata
maan rakennuskulttuurin kehitystä käyttäen vain kartanoita esimerkkeinä.
Keskiajan sekä 1500- ja 1600-lukujen ylhäisaatelin kivisten kartanoiden jälkeen seurasivat 1700-luvun ruukinkartanot
ja 1800-luvun alkupuolen virkamiesten empirekartanot.
Königstedtin kartano. - kuvaaja Jussi Toivanen/valtioneuvoston kanslia - Copyright
© FinnishGovernment - Creative Commons.
1800-luvun puolivälin jälkeen tilanne muuttui. Sittenkin voitiin
kuitenkin vielä erottaa kaksi erityistä ryhmää. Toisen muodostivat puhtaat empirekartanot. Toisen ryhmän muodostivat
muutamat yksittäistapaukset, jotka goottilaisine yksityiskohtineen ja renessanssijulkisivuineen edustavat sellaista arkkitehtuurin
näkemystä, jonka varsinainen koti tähän aikaan oli kaupungeissa.
1800-luvun lopulta alkaen kartanot sulautuivat rakennustyyppeinä vähitellen yhä enemmän
suurempaan yhteyteen, joka käsitti myös kesähuviloita ja enemmän tai vähemmän pysyviä, kaupunkien lähellä sijaitsevia
asuntoja. (ars Suomen taide: Kartanoita ja kesähuviloita)