E. Irving Couse (1866 – 1936): "Kuvanveistäjä", 1914.
Siirtolaiset vyöryvät intiaanien maille.
Puhveleiden katoamisen lisäksi oli toinenkin ongelma - siirtolaisuus
Oregoniin.
Vuoteen 1845 mennessä oli yleistä nähdä kangaspäällysteisten vankkurijonojen
kiemurtelevan matkallaan pitkin
Oregonin tietä, joka alkoi itäisestä
Kansasista,
seurasi
Plattejokea halki
Nebraskan ja
Fort Laramiehin Wyomingiin. Länsi-Wyomingista
se jatkui pitkin
Snakejoen vartta
Idahoon ja sitten Oregoniin, päättyen
The Dallesiin
Columbiajoen varteen, joka johtaa
Tyynelle Valtamerelle.
Osa Oregonin tiestä -
Nebraskassa ja Wyomingissa - kulki halki
oglalojen metsästysmaiden. Oglalat olivat
suurimpia ja voimakkaimpia
lakotan alaheimoista. Kesällä 1850 tuhannet siirtolaiset
ryntäsivät Platten ja Sweetwaterin laaksonrinteitä pitkin, pyrkien maahan
(jota nykyään kutsutaan
Kaliforniaksi) missä lumi tai sairaus ei vallinnut ja
missä
"Oregonin musta maa oli pohjatonta".
Muutamassa vuodessa tasankointiaanit ja heidän elinympäristönsä oli äkkiä ja
pelottavasti joutunut alttiiksi useille paineille. Jopa loppumattomalta vaikuttava
puhvelilauma suurilla preerioilla hupeni ja katosi paikoitellen tavanomaisilta
laidunmailtaan. Alkoholi heikensi niitä intiaaneja, joita asutuskeskukset ja maantiet
vetivät puoleensa.
Heimorajat muuttuivat jatkuvasti, kun alueiltaan ajetut
heimot tunkeutuivat toisten alueille. Tilanne alkoi nopeasti käydä
kestämättömäksi. Sekä intiaanien että uudisasukkaiden suojelemisesta oli nyt
tullut tärkeä ongelma hallitukselle, ja räjähdysherkän tilanteen
kurissapitämiseksi harkittiin kiireellisiä toimenpiteitä: tilanteeseen
puuttuminen tapahtui sekä sopimusteitse että sotilaallisesti.
Kartta intiaaniheimojen sijoittumisesta tasangoilla.
Sopimuksia.
Kaksi suurta
sopimusta solmittiin tasankointiaanien kanssa varhain 1850-luvulla.
Fort
Laramien sopimus syyskuussa 1851, joka johti neuvotteluihin
lakotojen,
cheyennejen ja
arapahojen sekä
crowien, arikarojen, assiniboinien, gros ventrejen
ja
mandanien kanssa. Sekä
Fort Atkinsonin sopimus heinäkuussa 1853,
joka pyrki
rauhoittamaan tilanteen eteläisillä tasangoilla sellaisten heimojen kuten
comanchien, kiowien ja
kiowa-apassien kanssa. Laramien sopimuksessa määrättiin
heimojen rajat ja nimitettiin päälliköt, kuten
Valloittava Karhu, brule-lakota.
Intiaanien "paperipäälliköitä" (kuten heitä nimitettiin) lahjottiin ja annettiin
lupauksia tulevista, jotta he allekirjoittaisivat sopimukset.
Sopimusten
kirjoittamisen jälkeen alettiin muuttaa vanhoja turkiskauppapaikkoja
sotilaallisiin tarkoituksiin ja saatiin epävarma rauha aikaiseksi. Mutta vain
kymmenen vuotta aiemmin Meksikosta Kanadaan comanchet, kiowat, arapajot,
cheyennet, siouxit ja muut heimot olivat vastustaneet verisesti enempää
uudisasutusta ja melkein miespolven ajan estäneet rajan etenemisen.
Vaarat ja asenteet tulivat selvästi ilmi suositussa uudisasukkaiden
leirinuotiolaulussa:
"Inkkarit nappaa sinut kun ylität maita.
Ne tappaa sinut ja nylkee päänahkasi ja
hakkaa pääsi aivan.
Setä Samin pitäisi heittää ne kaikki yli laidan.
Niin ettei enää olisi inkkareita sataan
vuoteen aivan."
Siouxin helmikirjailtu sotapaita. Kuva Copyright ©
Bob Sinclair - Creative Commons.
GRATTANIN VERILÖYLY - TASANKOJEN SUURTEN INTIAANISOTIEN YKSI ESINÄYTÖS
Grattanin verilöylyn alkusyynä huonokuntoinen lehmä.
Tämän verilöylyn aiheutti lehmä, joka oli niin laiha että sen
mormonisiirtolaisomistaja oli jättänyt sen jo liki heitteille ja omilleen. Tapahtuma oli yksi niistä,
joiden myötä tasangot lopulta ajautuivat vuosikymmenten ajoiksi raivoisiin intiaanisotiin.
Haluten vuodan ja kenties laihan
aterian
Korkea Otsa, Valloittavan Karhun leirissä vieraileva
miniconjousioux ampui
lehmän elokuun 18. päivän iltapäivänä vuonna 1834
"tehdäkseen oikeutta kaikille mahdollisille
vääryydenteoille... jonka joku ryhmä tai yksilö... oli tehnyt Yhdysvaltojen
kansaa vastaan...". Uudisasukkaat vaativat korvausta, ja vaikka Valloittava Karhu
tarjosi heti hevosta maksuksi, luutnantti
Hugh B. Flemingin mielestä asia oli niin
mitätön ettei minkäänlaista päätöstä tehty sinä iltana.
Ratsuväkiosasto lähtee tapaamaan intiaaneja katastrofaalisin seurauksin.
Luultavasti asia olisi jäänyt
siihen, mutta seuraavana päivänä luutnantti
John Grattan asettui puolustamaan
uudisasukkaita ja vaati oikeutta saada komennukseensa ratsuväkirykmentin, pidättääkseen
lakia rikkoneen intiaanin.
Vastahakoisesti Fleming suostui, neuvoen Grattania ottamaan
huostaansa lainrikkojan, ja mikäli tämä tekisi vastarintaa, käski Grattanin luopua
leikistä, toimia parhaan kykynsä mukaan ja olla
"lietsomatta välikohtausta ilman
varmuutta sen onnistumisesta".
Kun Grattan miehineen tuli leirin lähettyville, hän sanoi Valloittavalle Karhulle että
hän oli tullut hakemaan Korkeaa Otsaa takaisin Fortiin.
Mies-jonka-hevosia-pelätään
raportoi:
"Karhu sanoi minulle: Sinä olet rohkea, mitä mieltä sinä olet? - Minä vastasin
hänelle: Sinä olet päällikkö. Mitä sinä sanot?" Valloittava Karhu kertoi Grattanille
että Korkea Otsa oli vieras hänen kylässään eikä hänen valtansa alainen.
E. Irving Couse (1866 – 1936): "Tähystämässä laaksoon", 1923.
Vaikka Grattanille
tarjottiin lisää poneja lehmän vastineeksi ja vaikka häntä kehotettiin luopumaan
toimenpiteistä ennen kuin majuri
John W. Whitfield, intiaaniasiamies, saapuisi,
hän määräsi joukkonsa
brulékylään ilmoittaen että hän menisi Korkean Otsan majaan.
Lähellä majaa hän määräsi haupitsit tähtäämään ja asetti miehensä kanuunan molemmin
puolin.
Neuvottelut muuttuivat nyt yhä katkerammiksi ja jopa diplomaattinen Valloittava Karhu
alkoi menettää kärsivällisyytensä ylimielisen Grattanin kanssa. Mies-jonka-hevosia-pelätään
raportoi:
"Karhu sanoi että se oli vaikeaa koska lehmä ei ollut minkään arvoinen ja että
tänään sotilaat olivat saaneet hänet häpeämään sitä, että valkoiset olivat tehneet hänestä
päällikön ja tänään te tulette minun kylääni ja suuntaatte minuun isot pyssynne... Te
ette kuuntele minua ja minä löisin teitä ellen olisi päällikkö. Mutta koska minä olen
päällikkö ja olen valkoisten päälliköksi asettama, en tee sitä."
Luutnantti Grattan tunnistetaan taskukellostaan.
Lopputulos oli se, että turhautunut Grattan käski miestensä aloittaa tulitus.
Aluksi intiaanit luulivat, että valkoiset miehet ampuvat vain pari laukausta,
säilyttääkseen kunniansa ja poistuvat sitten ja intiaanit eivät vastanneet.
Nyt Grattan komensi miehensä kuitenkin ampumaan yhteislaukauksen, johon intiaanit
heti vastasivat.
Sivuilta alkoi sataa nuolia ja Grattanin miehet, jotka
eivät olleet tottuneet tasankointiaanien sodankäyntiin, hajaantuivat äkkiä pakokauhun
vallassa. Grattan itse kaatui maahan nuolten lävistämänä. Kun hänen ruumiinsa löydettiin,
siinä oli kaksikymmentäneljä nuolta.
Yksi nuolista oli lävistänyt hänen päänsä ja Grattan
kyettiin tunnistamaankin vain taskukellostaan. Vain yksi Grattanin miehistä jäi onnella
henkiin: vaikeasti loukkaantunut
Privat John Cuddy ehti piiloutua villiruusuryteikköön.
Hänkin kuoli vammoihinsa kaksi päivää myöhemmin, antamatta mitään selitystä taistelusta.
Verilöylyn jälkitarkastelu.
Jälkeen päin arvioiden voidaan todeta Grattanin toimineen sekä hyvin typerästi
että varomattomasti. Hänellä oli tällä retkellään mukanaan vain kaksikymmentäkuusi
jalkamiestä, kaksi soittajaa ja kauhistunut tulkki. Häntä varoitettiin ennakkoon
kahdestikin siitä, että tilanne muotoutui hyvin vaaralliseksi, mutta hän ei osannut
pelätä intiaanien aseellista vastarintaa.
Ennen tuhoa
Obridge Allen, ammattimainen
uudisasukkaiden opas, oli ilmoittanut Grattanille, että oglalat olivat
alkaneet ajaa kokoon ponilaumojaan - sen he tekivät aina silloin, kun valmistautuivat
taisteluun. Grattan ei havainnut vaaran merkkejä ja ilmeisesti luotti siihen, että viimeisellä
rajalla, kiväärien puhuessa, intiaanit heti antautuvat. Tämä virhearvio
maksoi hänen ja hänen miestensä hengen.
Lehmä, jonka ampujaa Grattan miehineen
oli ollut peräämässä vastuuseen teostaan, oli silminnäkijän kuvauksen mukaan ollut
hyvin huonokuntoinen kanttura, joka muutenkin olisi kuollut itsestään parin päivän
sisällä.
Selkkaus korosti kahden kulttuurin välisiä suuria eroavaisuuksia ja toimi
varoituksena toisille "paperipäälliköille". Epävarma rauha oli ohi.
Grattanin
verilöyly, jona se tultiin tuntemaan, oli alkusysäyksenä satunnaisille ja
raaoille sodille, jotka päättyivät traagisesti vasta melkein neljäkymmentä vuotta
myöhemmin joulukuussa 1890, kun
Big Footin lakotat teurastettiin pienessä
etelädakotalaisessa jokilaaksossa, jonka maailma nykyisin tuntee nimellä
Wounded Knee.
RAUHATTOMUUTTA JA SOTIA
Lohikäärmesotaretki.
Niin varhain kuin vuonna 1834
comanchien vihamielisyys valkoisia uudisasukkaita
kohtaan, jotka olivat matkalla
Arkansasista länteen
Kansasin ja
Texasin tasangoille,
sai aikaan
Lohikäärmesotaretken, jota johti kenraali
Henry Dodge, rakentaakseen
pohjan rauhansopimukselle. Dodge selitti comancheille sotaretken ystävällisen
tarkoituksen, että hän toivoi saatavan aikaan kauppasopimuksen, joka hyödyttäisi
molempia osapuolia.
Comancheja uhkasivat kuitenkin toiset ongelmat kun
cheyennet,
jotka halusivat käydä kauppaa
Bent's Fortissa siirtyivät etelään ja liittyivät
arapahoihin. Yhdessä heimot pakottivat
comanchet, kiowat ja
tasankoapassit
hyväksymään
Arkansasjoen heidän alueensa pohjoisrajaksi. Mutta kaksi vuotta
myöhemmin laadittiin
Suuri Rauhansopimus. Se ei ainoastaan taannut että cheyenneillä
ja arapahoilla oli nyt käytössään paljon hevosia ja että kiowilla ja comancheilla
oli pääsy aseisiin ja ammuksiin, vaan se johti myös valtavaan rajaan, jonka yli
valkoisilla ei ollut enää asiaa idästä.
Comancheilla oli syynsä olla varuillaan
valkoisten suhteen, eikä edes tämä suuri sopimus suojellut heitä. Esimerkiksi
maaliskuussa 1840 kaksitoista comanchepäällikköä tapasi Texasin asiamiehet
toivoen saavansa aikaan rauhansopimuksen, mutta texasilaiset vaativat comancheita
vapauttamaan valkoiset vankinsa. Kun nämä kieltäytyivät, joukkoja tuotiin
neuvotteluhuoneeseen ja seuranneessa kahakassa kaikki kaksitoista päällikköä,
samoin kuin kaksikymmentä muuta comanchia surmattiin.
Sen jälkeen kun
Texas oli liitetty Pohjoisvaltoihin (1845) Liittohallitus teki
useita yrityksiä kehittää reilua politiikkaa eteläisten tasankojen heimojen kanssa.
Allekirjoittamaton sopimus kiowien ja comanchein kanssa huhtikuussa 1876 johti
suurempiin levottomuuksiin ja comanchet, kiowat, cheyennet, arapahot
(ja jotkut siouxit) aiheuttivat sen, että tiet
Denveriin ja etelään
Santa Fehen
kävivät turvattomiksi; uudisasutus lakkasi ja suuri osa maasta autioitui.
Sand Creekin
Verilöyly.
Eversti
J.M. Chivingtonin kostoretki
Coloradon vapaaehtoisten kanssa johti
rauhallisen
cheyennekylän teurastamiseen
Sand Creekissä, noin sata mailia kaakkoon
Denveristä. Kylän päällikköinä olivat
Musta Pata, Valkoinen Antilooppi ja
Vasen Käsi.
Kaksi jälkimmäistä päällikköä kaatui luotisuihkussa.
Musta Pata jäi kuin ihmeen
kautta henkiin, mutta sotilaiden raakuus - miehiä, naisia ja lapsia pahoinpideltiin
julmasti ja heiltä vietiin päänahat - järkytti koko kansakuntaa ja
Sand Creekin
Verilöyly, jona se tultiin tuntemaan, nopeutti sotaisempien
Cheyenne Koirasotilaiden
jatkuvaa häirintäpolitiikkaa. Heidän johdossaan olivat
Iso Härkä ja
Valkoinen
Hevonen, jotka saivat joukkoihinsa lisävahvistusta
Kyömynenän johtamista pohjoisista
cheyenneistä ja
Pawneen Tappajan johtamista
lakotoista.
Lääkemajan sopimus vuonna 1867.
Erityinen hallituksen yhteistyökomitea joka julkaisi teoksen
Condition of the
Indian Tribes vuonna 1867 huomautti, että suurin ongelma eteläisten heimojen kanssa
johtui siitä että valkoiset tunkeutuivat liiallisessa määrin heidän asuinalueilleen.
Tämä johti Lääkemajan sopimukseen lähellä
Fort Dodgea Kansasissa lokakuussa 1867. Se
oli hallituksen puolelta vilpitön yritys sovittaa erimielisyydet punaisten ja
valkoisten välillä.
Suuri intiaanikylä, jossa oli noin 850 tiipiitä ja viisituhatta
intiaania - cheyennejä, arapahoja, comancheja, kiowia ja kiowa-apasseja - kokoontui
viimein
Lääkemajan puron läheisyyteen - sitä nimitettiin tuolla nimellä, koska kiowat
olivat hiljattain viettäneet siellä vuosittaista
Aurinkotanssiaan ja heidän
lääkemajansa oli yhä pystyssä neuvottelujen aikana.
Noin sadan valkoisen joukkoa:
asiamiehiä, tulkkeja, virkamiehiä ja lehtimiehiä saattoi pataljoona
Seitsemännestä
ratsuväkirykmentistä majuri
Joel H. Elliotin johdolla. Tapaamista on luonnehdittu
"suurimmaksi ja värikkäimmäksi kokoontumiseksi intiaanien ja valkoisten vallanpitäjien
välillä tasangoilla" ja että
"ilmaista ruokaa ja kahvia oli tarjolla jotta intiaanit
eivät lähtisi pois".
Vaikka sopimuksen allekirjoittivat sellaiset kuuluisat päälliköt kuin
Pieni Korppi
(arapaho),
Musta Pata ja
Pieni Huopa (cheyenne),
Satank ja Satanta (kiowa),
Susihiha
(kiowa-apassi) ja
Kymmenen Karhua (comanche) ja hyökkäykset valkoisia kohtaan lakkasivat
moneksi kuukaudeksi, heimojen keskinen sota jatkui. Cheyennet ja arapahot hyökkäilivät
navajojen, caddojen ja wichitoiden kimppuun. Myöhemmin he alkoivat tehdä ryöstöretkiä
chickasawien asuinalueille, kuten yksi heistä synkästi huomautti: "Susi kunnioittaa
sopimusta yhtä paljon kuin herra Villi Intiaani".
Lähteinä mm:
Kari J. Kettula: Villi Länsi, Villi Länsi
Villi Länsi - toimittaneet William C. Davis ja Joseph G. Rosa
Pentti Virrankoski: Yhdysvaltain ja Kanadan intiaanit
Mike Sotter: Villi Länsi
Royal B. Hassrick: The Colourful Story of The American West
Norman Bancroft-Hunt ja Werner Forman: The Indians of The Great Plains
United States Marshals Service
Finn Arnesen: Intiaanikirja - WSOY
Näin elettiin Villissä Lännessä - Otava
Ulf Sindt: Intiaanit ja cowboyt - SCHILDTS
Apassit sotapolulla - Apassisoturien historiaa - Art House Oy
Dee Brown: Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen - Otava
Michael Johnson: Villi Länsi - Otava
Kultainen Villi länsi - Tammi
The Apaches - Osprey Publishing
Colin F. Taylor, William C. Sturtevant: Suuri Intiaanikirja - Pohjois-Amerikan alkuperäiskansat