Intiaanihuilut.
Creative Commons
Kuva intiaanihuilut, Copyright
Ellen Macdonald.
Apassiviulu uustuotantoa, vuodelta 1989.
Creative Commons
Kuva uudesta apassiviulusta Copyright
Daderot.
Apassiviulu - sijainti Arizona State Museum - Tucson, Arizona, USA.
All Rights Reserved
*Kuva Copyright
Zlatko Altandziev - Isosceles Diego.
Apassiviulu - "puu joka laulaa"
1800-luvun puolella preerioilla liikkui uudisasukkaita, joilla oli mukanaan Euroopasta tuotuja viuluja.
Näiden viulujen innostamina apassit opettelivat tekemään viulusta oman versionsa, apassiviulun.
Varsinaisena viulun runkona apassiviulussa oli agaaven taikka mescalin kaltaisen kasvin varsi, jonka päälle
oli pingotettu yksi taikka kaksi kieltä. Kielet tehtiin yleensä hevosen jouhista. Jousen pintaan saatiin liukkautta
männyn pihkalla. Sävelkorkeutta muuteltiin ihan kuten viulussa tehdään, vasemman käden sormilla.
Apassi soittamassa apassiviulua vuonna 1886.
Intiaanirumpu, Fort Concho National Historic Landmark, San Angelo.
Creative Commons
*Kuva - Copyright
© Diann Bayes.
Tätä on intiaanien musiikki!
Musiikki on keino
tuoda julki uskoa. Musiikki on vahvasti mukana uskonnollisissa rituaaleissa ja tällä tavalla
otetaan yhteyttä kuolleiden henkiin. Musiikin myötä shamaanit tekevät henkimatkojaan.
Musiikkiin liittyy usein vahvasti tanssi ja myös hallusinaatioita aiheuttavien
kasvien käyttö. Musiikilla on tällöin pyrkimys loputtomana, monotonisena
toistona juovuttaa ja huumata esittäjänsä ja kuulijansa nirvanaan ja ylimaalliseen tilaan.
Musiikin avulla voidaan valmistautua sotaan tai sen kautta jotenkin muuten kuulutetaan
laulaen julki sanomaa.
Musiikki on tapa saada yhteys luonnonvoimiin, jumaliin tai esi-isiin.
Musiikki liittyy myös sairaiden parantamiseen ja parantamisrituaaleihin.
Usein intiaanien lauluja ei ole tehnyt kukaan, vaan ne on "saatu" suojelushengiltä.
Intiaanien omista kielistä puuttuu kokonaan sana "musiikki". Musiikin
sijaan he puhuvat laulamisesta, juhlimisesta ja puhumisesta.
Useille intiaaniheimoille musiikki on voiman muoto ja annettu samalla,
kun kansat ovat syntyneet, suoraan Luojalta.
Intiaanien soittimet
Etelä-Amerikassa soittimiakin oli runsaampi kirjo, mutta
Pohjois-Amerikan asukkailla pääasialliset soittimet olivat lyömäsoittimia,
rumpuja, helistimiä, kalistimia ja kelloja - myös huiluja, puu- ja ruokopillejä,
sekä linnun luista tehtyjä pillejä. Rumpuja, intiaanimusiikin
keskeisiä instrumentteja, valmistettiin eri tavoin, eri eläinten nahkoja
käyttäen ja eri kokoisina.
"Maaginen huilu - Huilunsoittaja keväällä - Magic Flute - Flute Player at the Spring" - E. Irving Couse (1866 - 1936).
Rumpujen kuminassa sykkii intiaanien sielu ja elämä!
Rumpujen, etenkin matalaäänisimpien
bassorumpujen uhkaaviakin sävyjä sisältävässä kuminassa sanotaan olevan mukana intiaanien
koko sielun ja elämän. Rumpujen rytmi toistaa intiaanien
kansakunnan sydämen sykettä. Tasankointiaanit suosivat näitä
matalaäänisiä rumpuja. Rummut olivat mukana monissa yhteyksissä.
Niitä käytettiin seremonioissa, etsittäessä parannuskeinoa sairauksiin.
Erilaisissa seremoniallisissa tansseissa, kuten satotoiveisiin
liittyvissä tansseissa, vaikkapa sadetanssissa, rummut antoivat tanssijoille rytmin.
Myös sotaan valmistauduttiin tanssien rumpujen jylistessä.
Rummut lähettivät samalla koko ympäröivälle
maailmalle signaalin siitä, että tämä on intiaanien omaa maata.
Laulamista säestettiin yleensä aina soittimin - ja ainakin rummuin.
Rummuillaan intiaanit saivat myös yhteyden taivaisiin ja jumaliinsa,
jotka eivät voineet olla kuulematta rumpujen kumua. Rummut
auttoivat myös saamaan yhteyden kuolleisiin esi-isiin.
Intiaaneille rumpu oli pyhä soitin ja monissa heimoissa valittiin
erityinen henkilö, jonka tehtävänä oli pitää huolta rummuista.
Tämä henkilö oli jonkin arvostetun perheen vanhin poika. Pyhästä rummusta
huolehtiminen oli suuri ja erityinen kunniatehtävä.
Vaikutukset muuhun musiikkiin
Jo 1800-luvun loppupuolelta alkaen
intiaanimusiikkia on tutkittu ja eräät säveltäjät ovat hyödyntäneet
sitä tuotannossaan. Intiaanimusiikkikin tavalla taikka toisella näkyy myös
amerikkalaisessa, maahan muuttaneen väestön tekemässä musiikissa - sillä musiikissa
kaikki vaikuttaa kaikkeen ja lukemattomat tyylit omivat toisiltaan ja ovat vuorovaikutuksessa.
"Huilun kutsu - The Call of the Flute" - E. Irving Couse (1866 - 1936)