Muhoksen muistoja
Oulujoen Koskenlaskijain Muistomerkki

Oulujoen Koskenlaskijain Muistomerkki

Oulujoen Koskenlaskijain Muistomerkki

"Oulujoen tervansoutajat ja koskenlaskijat sauvoivat veneensä tähän Syväyksen rantaan, mistä ne vuoteen 1944 saakka siirrettiin maitse koskien yläpuolelle Sotkajärvelle. Muistuttakoon tämä kilpi jälkipolvia entisajan rikkaasta koskenlaskuperinteestä.

Suomen itsenäisyyden 75-vuotisjuhlavuonna 1992
Muhoksen Kotiseutuyhdistys ry
Mäntyranta-Honkalan kylätoimikunta"


Oulujoen Koskenlaskijain Muistomerkki

Kaunis Muhosjoki.

Oulujoen Koskenlaskijain Muistomerkki

Oulujoki kuljetusväylänä

Menneinä vuosisatoina Oulujoki oli kesäaikana ainoa merkittävä kuljetusväylä rannikon ja Kainuun välillä. Monien tuotteiden joukosta terva oli tärkein. Vilkkaimpina kuljetuskesinä 1860-luvulla Ouluun laski yli kolme tuhatta venettä, suurimmat yli neljän tonnin lastissa. Tervaveneet saattoivat tuodas kolmekin kertaa kesässä tervalastin Oulun Tervahoviin.

Oulujoen suurimpien koskien laskua varten oli erityisiä laskumiehiä, jotka laskivat veneet alas määrätaksaa vastaan. Pyhäkoskella laskumiehiä oli enimmillään 18, koska Sotkakosken Merilästä alkanut lasku oli pitkä ja paluumatka jalkaisin kesti kauan. Yksi mies ehti tuoda päivässä 3 - 4 venettä. Matkailuliikenne Oulujoen koskilla vilkastui 1910-luvulta alkaen muiden matkustusmuotojen kehittyessä.

Oulujoen Koskenlaskijain Muistomerkki

Oulujoen Koskenlaskijain Muistomerkki

Muistomerkin vierellä on pieni katos kahvitteluille ja eväiden syöntiä varten.

Oulujoen Koskenlaskijain Muistomerkki

Veneiden paluukuljetus

Paluumatka Pyhäkosken kautta oli lähes mahdotonta virran voimakkuuden vuoksi. Koski kierrettiin soutamalla ja sauvomalla veneet Muhosjokea pitkin tähän Syväyksen rantaan. Täällä veneet nostettiin maalle ja vietiin hevosilla koskien yläpuolelle Sotkajärvelle. Vilkkaimman liikenteen kautena vedättäjiä oli 22 ja sama ajuri ehti kuljettaa Sotkajärvelle 4 - 5 venettä päivässä, vaihdettuaan välillä venettä.

Oulujoen Koskenlaskijain Muistomerkki

Ainakin kolmesataa vuotta jatkunut veneiden kuljetus Syväyksen kautta päättyi vuonna 1944, jolloin myös matkailuliikenne Pyhäkoskella päättyi voimalaitostyön vuoksi. Syväyksen muistomerkki on kunnianosoitus tervanpoltosta ja rahdinsoudusta elantonsa hankkineille ihmisille ja laskumiehille, jotka taidolla ja rohkeudella ohjasivat veneet ohi kuohuvien koskien. (Muhoksen Kotiseutuyhdistys ry)
Muhosjoki

Muhosjoki peilailee kauneimmillaan suven sylissä.