Eiffelin tornin tietoja

Torni rakennettiin vuosina 1887 - 1889. Avajaiset olivat 31.3.1889.
Avajaisia juhlistivat Ranskan lippu ja 21 kanuunan kunnialaukaukset.

Tornin hissit alkoivat toimia vasta 26.5.1889, joten avajaisissakin juhlavieraiden oli
kiivettävä ylös rappusia pitkin. Nousuun kului yli tunti.

Torni on rakennettu takorautaisista levyistä ja profiileista kehärakenteen muotoon.
O la la! Kuva
Freepik.com.

Betonista rakennettu tornin perusta on maan sisässä kahden metrin syvyydessä. Syvimmät kohdat perustuksessa
yltävät kuitenkin 15 metrin syvyyteen.

Tornia tekemässä oli 250 miestä ja he saivat työnsä valmiiksi ilmiömäisessä ajassa, kaksi vuotta,
kaksi kuukautta ja viisi päivää kestäneiden rakennustöiden jälkeen.
Nopeus perustui siihen, että Eiffel kykeni suunnittelemaan kaiken jo niin tarkasti etukäteen.
(Vertailun vuoksi, Pariisin toista maamerkkiä, Notre Damea, rakennettiin 180 vuotta pidempään).

Tornia varten rakentajilla oli käytettävissään 1 700 yleispiirustusta
ja 3 629 rakennelman yksityiskohtia esittävää piirustusta.
Vector Art by Vecteezy.com

Eiffel oli tarkoittanut torninsa vain tilapäiseksi nähtävyydeksi maailmannäyttelyyn.
Alkuperäisten kilpailusääntöjen mukaisesti tornin täytyi olla helposti purettavissa, joten myös kaupunki oli jo alun perin suunnitellut hävittävänsä
tornin määräajan umpeuduttua. Hävittämisen oli tarkoitus tapahtua vuonna 1909.

Vuonna 1909 tornia ei kuitenkaan enää haluttukaan purkaa. Estetiikan lisäksi asiaan vaikuttivat koko ajan tulevat lipputulot sekä se,
että tornin huipulle oli sijoitettu radioantenni.

Rakentamiselle asetetusta tarkkuudesta kertoo se, että niittireikien asemassa pelivaraa oli 0,1 mm.

Niittejä torniin on käytetty 2,5 miljoonaa. Niitit ovatkin erittäin kestäviä, itse asiassa niin kestäviä, että kaikki tornissa olevat niitit ovat alkuperäisiä.

Niittien ansiosta tornin rakenne on joustava, mikä tuulen ja lämpölaajenemisen
vuoksi on välttämätöntä.

Valmiiksi tehtyjä, metallisia tornin osia, joita oli 18 038, tuotiin torniin liittämistä varten rakennuspaikalle hevoskärryillä Pariisin esikaupungeissa
sijaitsevista Eiffelin rakentamoista. Poraamista ja muotoilua ei tehty laisinkaan rakennuspaikalla, ja jos osa ei sopinut,
se lähetettiin takaisin muutostöitä varten.

Kun tornia alettiin rakentaa, monet taiteilijat, arkkitehdit ja kirjailijat vastustivat hanketta, koska
he katsoivat tornin pilaavan Pariisin näkymät. Kohtalonko ivaa, mutta tässä taiteilijoiden
ryhmässä, joka lähetti vetoomuksenkin rakennushankkeen pysäyttämiseksi, oli mukana 300 henkeä, eli suunnilleen sama määrä, kuin oli metrejä valmiissa tornissa.

Eräässä vaiheessa rakennustyöt jouduttiin hetkeksi keskeyttämään, massapelon levittyä
sen vuoksi, että eräs matemaatikko oli laskenut, että torni vääjäämättä romahtaisi ennen, kuin se saavuttaisi
229 metrin korkeuden.

Sensaatiolehdistö julkaisi loputtomasti raflaavia uutisia, myös täysin valheellisia, tyyliin "Gustave Eiffel
on tullut hulluksi ja hänet on suljettu mielisairaalaan".

Tornia kutsuttiin vastustajien joukossa alkuvuosina luurankotorniksi, jättiläissavupiipuksi ja jopa "keskeneräiseksi, hämmentäväksi ja
epämuodostuneeksi kuntoilulaitteeksi."

Rakennustöiden vaarallisuudesta huolimatta kuolemaan johtaneita työtapaturmia oli vain yksi.
Yksi työläinen putosi alas hissejä asennettaessa. Eiffel oli edelläkävijä paitsi suunnittelun, niin myös työmenetelmien ja turvallisuuskulttuurin
suhteen, sillä yleensä suurissa hankkeissa kuoli monia ihmisiä puutteellisten kaiteiden ja turvamenetelmien vuoksi.

Tornin rakentaminen maksoi Pariisin kaupungille 7 799 401,31 Ranskan kultafrangia.

Kattokorkeus on 300,65 m.

Antennin kanssa tornin korkeus on 324 m. (Lapuan radio- ja televisiomasto 323 m
on metrin matalampi - Haapaveden ja Tiirismaan radio- ja televisiomastot 327 m, ovat 3 m korkeampia).

Lämpölaajenemisesta johtuen korkeus voi vaihdella 15 cm.

Takorautainen runko painaa 7 300 tonnia.

Kokonaispaino 10 668 tonnia. Torni on kuitenkin kokoonsa nähden kevyt.
Eiffelin neito.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Flickr/Gokhan Altintas

Torni on kolmessa kerroksessa, joihin myös yleisöllä on pääsy. Alin, ensimmäinen kerros on 57 metrin korkeudessa.
Ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevat matkamuistomyymälät, Altitude 95 -ravintola (nimi viittaa siihen, kuinka
korkealla ollaan merenpinnasta) sekä postitoimisto, josta voi lähettää Eiffel-tornin
leimalla varustettuja postikortteja. Toisessa kerroksessa, 115 metrin korkeudessa, sijaitsee yhdellä Michelin-tähdellä palkittu kallis, gastronominen
Jules Verne -ravintola,
minne vie suoraan yhdessä jalassa oleva hissi. Kolmas, ylin kerros näköalatasanteineen on melko lähellä huippua, 276 metrissä.
Sen pinta-ala sisätilassa on 250 neliömetriä.

Ylin ravintolakerros on 300 metrin korkeudessa.

Torni maalataan käsin seitsemän vuoden välein. Edellisen kerran tämä tehtiin vuosina 2009 - 2010. Kyseessä oli tornin 19. maalauskerta.
Maalia kuluu kerrallaan 60 tonnia.

Torni oli valmistuttuaan 40 vuoden ajan maailman korkein rakennelma,
kunnes menetti tittelin vuonna 1930 New Yorkiin rakennetulle, 319-metriselle Chrysler Buildingille.

Tornissa on neljä hissiä, yksi jokaisessa "jalassa".

Tornin hisseillä matkustetaan joka vuosi arviolta 103 000 kilometriä - eli sama matka, kuin kaksi ja puoli
kertaa maapallon ympäri.

Hissit kuljettavat 15-tuntisen työpäivänsä aikana keskimäärin 18 000 vierasta alkaen aamuyhdeksästä aina keskiyöhön saakka.

Hissien nopeus on 2 metriä sekunnissa.

Eri hissien kapasiteetti on vaihtelevasti 650 - 1140 ihmistä tunnissa.

Portaiden lukumäärä on 1 665.

Vierailijat voivat halutessaan nousta portaita käyttäen toiselle tasanteelle saakka - 704 askelmaa.

Maailmannäyttelyn alkuvaiheessa, torniin kiipesi portaita pitkin noin 30 000 kävijää.

Kirkkaalla säällä tornin huipulta näkee 59 kilometrin päähän.

Tornin jalkojen rajaaman alueen pinta-ala on 1,6 hehtaaria - leveyttä jaloilla on maan tasossa laidasta laitaan 125 metriä.

Pariisin maailmannäyttelyssä peräti kaksi miljoonaa ihmistä uskaltautui
nousemaan hisseillä näköalatasenteille, joita oli kolme.

Eiffel-torni, oman aikakautensa insinööritaidon supernäyte, sai maailman insinöörikunnalta
osakseen suurta arvostusta, ihailua ja kunnioitusta. Tähän joukkoon kuului myös Thomas Edison.

Gustave Eiffelin toimesta tornissa on kaiverrettuna 72 tornin rakentamista
edesauttaneen ranskalaisen tiedemiehen, insinöörin ja matemaatikon nimet. Eiffel halusi näin erityisesti osoittaa
kunnioitustaan tieteentekijöille, taiteilijoiden vastustaessa tornihanketta. Listalla ei ole ainuttakaan
naista, vaikka ranskalaisen matemaatikon, Sophie Germain'en tutkimukset elastisuudesta olivat ratkaisevan
tärkeitä tornin rakentamiselle.

"Rautarouvan" (ransk.
La dame de fer) sisuksiin kätkeytyy mutkikas koneisto, jonka työlleen omistautunut miehistö pitää käynnissä niin kitkattomasti kuin mahdollista.
Tornin turvallisuudesta ja tekniikasta viime vuodet vastannut Yves Camaret on aiemmin työskennellyt
kahden vuoden ajan Ranskan merivoimissa kahden sukellusaluksen komentajana.

Tornin ohjaamo sijaitsee pohjoisen puoleisessa "jalassa". Ohjaamo on rakennuksen aivot, huoneessa laitteet hurisevat ja piippaavat.
Tietokoneelta ja kuvaruuduilta voi seurata kaikkia tornin tapahtumia. Ohjaamosta esimerkiksi suljetaan ylin näköalatasanne,
kun tuulen nopeus ylittää 80 km tunnissa.

Kun lämpötila maan tasolla on leppeät 17 astetta, niin ylimmällä tasolla lämpöä on enää 12 astetta.

Pommiuhkauksia on 6 - 7 vuodessa, joskus jopa yhdeksän.

Tornin alla, pimeydessä, näkymä on kuin Jules Vernen maailmasta - erilainen, vieras ja vanha - hieman pelottavakin.
Valtavia, hitaasti pyöriviä hammasrattaita oranssiksi maalattuine puolineen ja hydraulisia mäntiä jotka pyyhältävät ohi
vauhdikkaasti kuin vedessä syöksähtelevät kalat. On pumppuja, lämmittimiä ja paksuja käärmeen lailla kiertyviä vaijereita.
Mikään ei ole muuttunut runsaaseen 120 vuoteen, paitsi että vaijereita joudutaan uusimaan. Hissien vaijerit tarkastetaan
puolen vuoden välein ja uusitaan aina kuuden vuoden välein.

50-henkinen miehistö, putkimiehiä, sähkömiehiä, asentajia, maalareita jne - vastaa siitä, että kaikki tornissa toimii.

Tornin huipulla on Gustave Eiffelin restauroitu toimisto vahanukkeineen. Gustave Eiffel tyttärensä
Clairen kanssa ottaa vastaan amerikkalaisen keksijän, Thomas Edisonin - joka todellisuudessakin
vieraili tornissa.

Analogisia ja digitaalisia radio- ja tv-lähetinten mastoja on yhteensä 120.

Yli sata kameraa, joista osa infrapunakameroita yöaikaa varten, kuvaa herkeämättä tornia,
huolehtien turvallisuudesta.

Sähköjohtoja tornissa on yli 80 km ja lamppuja, joita on yli sata erilaista mallia,
on kymmeniä tuhansia.

Tornin kävijät käyttävät juomavettä 60 000 kuutiometriä vuodessa.

Vierailijoiden pääsylippuihin tarvitaan 2 tonnia paperia vuodessa.

Eiffelin tornin omistaa Pariisin kaupunki.

Pääsymaksu torniin on 13 - 19 euroa.

Gustave Eiffel kuoli, kuunnellessaan Beethovenin viidennettä sinfoniaa.