M/T Mastera. - Rotterdamin edustalla, 20.6.2007. - Kuva yllä, Copyright
© Public Domain.
Suuria säiliöaluksia Suomessa
"Säiliöalus on laiva, joka kuljettaa säiliöissään nestemäisiä, usein tulenarkoja aineita irtolastina. Myös kaasut kuljetetaan nestemäisinä.
Ne nesteytetään joko jäähdyttämällä hyvin alhaiseen lämpötilaan tai puristamalla pieneen tilavuuteen."
Useimmille tutuimpia ovat öljysäiliölaivat, joita kutsumme öljytankkereiksi tai lyhyemmin tankkilaivoiksi ja tankkereiksi.
Suomalaisessa omistuksessa olleet suurimmat öljytankkerit
M/T Mastera. - Rakennusvuosi 1992, pituus 274,0 metriä, leveys 48,0 metriä,
syväys 17,0 metriä ja bruttovetoisuus 81 135 tonnia. - Vanha Mastera oli 1990-luvulla Suomen suurin raakaöljytankkeri.
M/T Mastera, Berendrecht Lock, Antwerpenin satama, Belgia 26.4.2005. Satama on Belgian suurin ja kokonaisrahtimäärältään Euroopan toiseksi suurin satama. - Kuva Copyright
© AlfvanBeem - Creative Commons.
M/T Mastera - Mastera oli suomalaisessa omistuksessa pitkään ollut raakaöljyöljytankkeri.
Rakennusvuosi 2003, pituus 252 metriä, leveys 44,05 metriä, syväys 15,2
metriä ja bruttovetoisuus 64 259 tonnia. Masterassa on 42 hengen miehistö, josta laivalla on aina kerrallaan töissä puolet.
Vuonna 2019 Mastera myytiin ruotsalaispankin tytäryhtiölle ja se herätti runsaasti keskustelua siitä, että oliko
myynti Suomen huoltovarmuuden kannalta laisinkaan järkevää.
MT Aino. - Rakennuspaikka ja -vuosi, Götaverken Arendal Ruotsi 1975, pituus 270,06 metriä, leveys 43,38 metriä,
syväys 17,07 metriä ja 138 780 dwt. - Aino oli komea alus, joka saattoi purjehtia yhteen menoon kolme kuukautta, käymättä välillä maissa.
Kevennetyssä lastissa alus saattoi saapua myös Suomeen. Laivasta tehtiin myyntiin myös kaunis postikortti ja sen käydessä Porvoossa järjestettiin
PR-tilaisuuksia. Laiva oli aikanaan moderni, kuten oli myös moderni sen navigointilaitteisto. 24 000 hevosvoiman diesel-kone työnsi lastatun laivan 16 solmun vauhtiin.
33-päisen miehistön tilat olivat mukavat. Jo ensimmäisellä matkalla oltiin yhteen menoon 91 vuorokautta, käymättä laisinkaan maissa.
MT Wisa. - Rakennuspaikka ja -vuosi, Götaverken Arendal Ruotsi 1975, pituus 270,06 metriä, leveys 43,38 metriä,
syväys 17,07 metriä ja 141 000 dwt. - Raakaöljytankkeri Wisa on käynyt Sköldvikin satamassa, joka on Nesteen Porvoon öljynjalostamon yhteydessä oleva satama Porvoon Kilpilahdessa.
MT Jonny. - Rakennuspaikka ja -vuosi, Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB Göteborg Ruotsi 1974, pituus 280 metriä, leveys 41 metriä,
syväys 16,7 metriä ja 132 350 dwt. - Suomalainen omistaja Rederi Ab Sally Maarianhaminassa. Myyty ulkomaille 1983, nimeksi muutettu Chamal, -89 Cirrus, -94 Riza.
Ajettu romutettavaksi 11.12.2001 Chittagongiin.
Säiliöalus M/T Tempera Porvoon jalostamolla 12.6.2011.
M/T Tempera (nyk. La Noumbi) - M/T Tempera on M/T Masteran vuonna 2002 rakennettu sisaralus
ja alukset ovat samankokoisia. M/T Tempera valmistui näistä aluksista ensimmäisenä. Fortum Shippingin M/T Tempera saapui kotisatamaansa Porvoon Sköldvikiin syksyllä vuonna 2002.
Korkean jääluokkansa ansiosta Tempera ja Mastera voivat viedä lastinsa talvellakin satamaan asti.
Molemmat alukset on suunniteltu toimimaan Itämeren jääoloissa ilman jäänmurtajan apua. Erikoista niiden jäissä kulkemisessa on se, että
ne kulkevat jäissä perä edellä.
MT Jatuli (alk. Hudson Friendship). - Rakennusvuosi ja -paikka 1971 Malmö Ruotsi, pituus 340,50 metriä, leveys 51,87 metriä,
syväys 20.07 metriä ja bruttovetoisuus 123 444 tonnia.- Raakaöljytankkeri Jatuli on käynyt Sköldvikin satamassa, joka on Nesteen Porvoon öljynjalostamon yhteydessä oleva satama Porvoon Kilpilahdessa.
Neste Oy omisti Jatulin vuosina 1980 - 1982.
MT Jaarli (alk. Sea Soldier). - Rakennusvuosi ja -paikka 1972 Malmö Ruotsi, pituus 340,50 metriä, leveys 51,87 metriä,
syväys 20.07 metriä ja bruttovetoisuus 123 444 tonnia.- Raakaöljytankkeri Jaarli on käynyt Sköldvikin satamassa, joka on Nesteen Porvoon öljynjalostamon yhteydessä oleva satama Porvoon Kilpilahdessa.
Neste Oy omisti Jaarlin vuosina 1980 - 1987.
MT Jurmo (alk. Sea Splendour). - Rakennusvuosi ja -paikka 1972 Malmö Ruotsi, pituus 340,50 metriä, leveys 51,87 metriä,
syväys 20.07 metriä ja bruttovetoisuus 123 444 tonnia. - Raakaöljytankkeri Jurmo on käynyt Sköldvikin satamassa, joka on Nesteen Porvoon öljynjalostamon yhteydessä oleva satama Porvoon Kilpilahdessa.
Neste Oy omisti Jurmon vuosina 1979 - 1987.
Stena Arctica, Maasmond 9.2.2019. - Kuva Copyright
© kees torn - Creative Commons.
MT Stena Arctica. - Rakennusvuosi 2005, pituus 249,79 metriä, leveys 44,07 metriä,
syväys 15,4 metriä ja bruttovetoisuus 65 293 tonnia. Jääluokka 1A Super. Liputettiin Suomeen vuonna 2017, mutta oli jo aiemminkin vuosina 2008 - 2013 Suomen lipulla. Suomen suurin tankkilaiva.
Stena Arctica käy Sköldvikissä, mutta on käynyt myös Naantalissa.
Ulkomaalisomistuksessa, käynyt Suomessa
Ellen Maersk. - Alus saapui suoraan rakennustelakaltaan touko-kesäkuun vaihteessa 1995 Odensesta Sköldvikiin. Rakennusvuosi 1995, pituus 343,71 metriä, leveys 56,44 m metriä,
maksimisyväys 21,60 metriä, deadweight eli kuollutpaino 299 700 tonnia, bruttovetoisuus 158 475 tonnia ja nettovetoisuus 95 332 tonnia.
- Kulki jo vuodesta 1997 lähtien Maerskillä perinteisellä nimellä Emma Maersk. Romutettu nimellä Universal Peace heinäkuussa 2014.