Kolsnaren. - Kuva yllä, Copyright
© davidpearson8 - All Rights Reserved.
Suurimpia Suomen satamissa käyneitä valtamerten ro-ro-aluksia 1970-1980-luvuilla
Rahtilaiva. Rahtilaiva on laiva, jonka päätehtävä on kuljettaa rahtia. Yleensä rahtilaivat voivat ottaa mukaansa pieniä määriä matkustajiakin.
Ro-ro. Lyhennys ro-ro tulee englannin kielen sanoista roll on roll off.
Ro-ro-alus tarkoittaa laivaa, johon kuormaus tapahtuu aluksen sivusta, perästä tai keulasta rullaten, eikä sen lastaamisessa tarvita nosturia.
ConRo. ConRo (tai RoCon) on ro-ro-aluksen ja konttialuksen yhdistelmä. Siihen voidaan ottaa lastiksi konttipohjaista rahtia ylimmille kansille
ja ajoneuvoja tai muuta irto-lastia alemmille kansille.
Kolsnaren. - Kuva Copyright
© davidpearson8 - All Rights Reserved.
Kolsnaren (myöh. Jolly Zaffiro). - Rakennusvuosi 1978, pituus 216,52 metriä, leveys 32,31 metriä,
syväys 8,4 metriä ja bruttovetoisuus 38 963 tonnia. - Ruotsalainen Kolsnaren on käynyt Helsingissä ja Kotkassa mitä ilmeisimmin 1980-luvun alkupuolella.
Elgaren toukokuussa vuonna 1980. - Kuva Copyright
© Wolfgang Fricke - Creative Commons.
Elgaren (myöh. Cora). - Rakennusvuosi 1979, pituus 216,52 metriä, leveys 32,31 metriä,
syväys 8,4 metriä ja bruttovetoisuus 38 963 tonnia. - Ruotsalainen Elgaren on käynyt Helsingissä ja Kotkassa mitä ilmeisimmin 1980-luvun alkupuolella.
Kuva - Copyright © Lennart Almqvist samling.
M/S Tombarra (myöh. Cape Decision) - Rakennusvuosi 1973, pituus 207,40 metriä, leveys 29,62 metriä,
syväys 10,14 metriä ja bruttovetoisuus 29 386 tonnia. - Norjalaisen Wilhemsenin Tombarra on käynyt Göteborgissa olleen lakon vuoksi ainakin Kotkassa.
Wroclaw - Kuva Copyright
© davidpearson8 - All Rights Reserved.
Wroclaw (myöh. Jolly Verde). - Rakennusvuosi 1982, pituus 199,64 metriä, leveys 31,04 metriä,
syväys 9,50 metriä ja bruttovetoisuus 30 969 tonnia. - Puolalainen Wroclaw on käväissyt Kotkassa 1980-luvun alkupuolella.
Komsomolsk - Kuva Copyright
© Chris Howell - Creative Commons.
Komsomolsk (myöh. viimeksi Nordborg). - Neuvostoliittolainen ja myöhemmin venäläinen. Rakennusvuosi 1976, rakennettu Helsingissä Vuosaaren telekalla,
pituus 205,8 metriä, leveys 31,15 metriä,
syväys 8,1 metriä ja bruttovetoisuus 32 173 tonnia. - Liikennöi linjalla Kotka - Australia 1990-luvun puoliväliin saakka. Romutettu vuonna 2009.
Magnitogorsk. - Kuva Copyright
© davidpearson8 - All Rights Reserved.
Magnitogorsk (myöh, Naesborg). - Neuvostoliittolainen ja myöhemmin venäläinen. Rakennusvuosi 1976, rakennettu Helsingissä Vuosaaren telekalla,
pituus 205,8 metriä, leveys 31,15 metriä ja
bruttovetoisuus 32 173 tonnia. - Liikennöi linjalla Kotka - Australia 1990-luvun puoliväliin saakka.
Anatoliy Vasilyev (myöh Spector). Rakennusvuosi 1981, pituus 204,9 metriä. - Kuva Copyright
© Chris Howell - Creative Commons.
Smolensk (myöh. Alyona). Rakennusvuosi 1981, pituus 205,42 metriä. - Kuva Copyright
© davidpearson8 - All Rights Reserved.
Anatoliy Vasilyev ja Smolensk. - Muutama vuosi Komsomolskin ja Magnitogorskin jälkeen rakennettiin kaksi muutakin,
samankokoista rahtialusta Vuosaaren telakalla Neuvostoliiton tarpeisiin.
Nämä kaksi alusta olivat: Anatoliy Vasilyev ja Smolensk. Nekin liikennöivät Kotkan ja Australian linjalla.