Tunturisuden sivut
Kolsnaren. - Kuva yllä, Copyright © davidpearson8 - All Rights Reserved.

Suurimpia Suomen satamissa käyneitä valtamerten ro-ro-aluksia 1970-1980-luvuilla

Rahtilaiva. Rahtilaiva on laiva, jonka päätehtävä on kuljettaa rahtia. Yleensä rahtilaivat voivat ottaa mukaansa pieniä määriä matkustajiakin.

Ro-ro. Lyhennys ro-ro tulee englannin kielen sanoista roll on roll off. Ro-ro-alus tarkoittaa laivaa, johon kuormaus tapahtuu aluksen sivusta, perästä tai keulasta rullaten, eikä sen lastaamisessa tarvita nosturia.

ConRo. ConRo (tai RoCon) on ro-ro-aluksen ja konttialuksen yhdistelmä. Siihen voidaan ottaa lastiksi konttipohjaista rahtia ylimmille kansille ja ajoneuvoja tai muuta irto-lastia alemmille kansille.

Kolsnaren

Kolsnaren. - Kuva Copyright © davidpearson8 - All Rights Reserved.

Kolsnaren (myöh. Jolly Zaffiro). - Rakennusvuosi 1978, pituus 216,52 metriä, leveys 32,31 metriä, syväys 8,4 metriä ja bruttovetoisuus 38 963 tonnia. - Ruotsalainen Kolsnaren on käynyt Helsingissä ja Kotkassa mitä ilmeisimmin 1980-luvun alkupuolella.

Elgaren

Elgaren toukokuussa vuonna 1980. - Kuva Copyright © Wolfgang Fricke - Creative Commons.

Elgaren (myöh. Cora). - Rakennusvuosi 1979, pituus 216,52 metriä, leveys 32,31 metriä, syväys 8,4 metriä ja bruttovetoisuus 38 963 tonnia. - Ruotsalainen Elgaren on käynyt Helsingissä ja Kotkassa mitä ilmeisimmin 1980-luvun alkupuolella.



Kuva - Copyright © Lennart Almqvist samling.

M/S Tombarra (myöh. Cape Decision) - Rakennusvuosi 1973, pituus 207,40 metriä, leveys 29,62 metriä, syväys 10,14 metriä ja bruttovetoisuus 29 386 tonnia. - Norjalaisen Wilhemsenin Tombarra on käynyt Göteborgissa olleen lakon vuoksi ainakin Kotkassa.

Wroclaw

Wroclaw - Kuva Copyright © davidpearson8 - All Rights Reserved.

Wroclaw (myöh. Jolly Verde). - Rakennusvuosi 1982, pituus 199,64 metriä, leveys 31,04 metriä, syväys 9,50 metriä ja bruttovetoisuus 30 969 tonnia. - Puolalainen Wroclaw on käväissyt Kotkassa 1980-luvun alkupuolella.

komsomolsk

Komsomolsk - Kuva Copyright © Chris Howell - Creative Commons.

Komsomolsk (myöh. viimeksi Nordborg). - Neuvostoliittolainen ja myöhemmin venäläinen. Rakennusvuosi 1976, rakennettu Helsingissä Vuosaaren telekalla, pituus 205,8 metriä, leveys 31,15 metriä, syväys 8,1 metriä ja bruttovetoisuus 32 173 tonnia. - Liikennöi linjalla Kotka - Australia 1990-luvun puoliväliin saakka. Romutettu vuonna 2009.

Magnitogorsk

Magnitogorsk. - Kuva Copyright © davidpearson8 - All Rights Reserved.

Magnitogorsk (myöh, Naesborg). - Neuvostoliittolainen ja myöhemmin venäläinen. Rakennusvuosi 1976, rakennettu Helsingissä Vuosaaren telekalla, pituus 205,8 metriä, leveys 31,15 metriä ja bruttovetoisuus 32 173 tonnia. - Liikennöi linjalla Kotka - Australia 1990-luvun puoliväliin saakka.

Anatoliy Vasilyev

Anatoliy Vasilyev (myöh Spector). Rakennusvuosi 1981, pituus 204,9 metriä. - Kuva Copyright © Chris Howell - Creative Commons.

Smolensk

Smolensk (myöh. Alyona). Rakennusvuosi 1981, pituus 205,42 metriä. - Kuva Copyright © davidpearson8 - All Rights Reserved.

Anatoliy Vasilyev ja Smolensk. - Muutama vuosi Komsomolskin ja Magnitogorskin jälkeen rakennettiin kaksi muutakin, samankokoista rahtialusta Vuosaaren telakalla Neuvostoliiton tarpeisiin. Nämä kaksi alusta olivat: Anatoliy Vasilyev ja Smolensk. Nekin liikennöivät Kotkan ja Australian linjalla.
Lähteet
Jättilaivat Wallenius Lines AB
Jättilaivat maritimeforum.fi, Pekka Laakso
Jättilaivat MarineTraffic
Jättilaivat Wikipedia: Navios Lumenin lastaus Kokkolassa
Jättilaivat Yle Uutiset: Jättiläinen rantautui Kokkolan satamaan: 292-metriseen alukseen mahtuu 4 000 rekka-autollisen verran lastia
Jättilaivat Yle Uutiset; Jättiläislaiva saapui Suomeen – isommat eivät mahdu Tanskan salmista
Jättilaivat Ilta-Sanomat: Suurin koskaan Suomessa käynyt risteilyalus vieraili Helsingissä – tältä jättiläisen sisällä näyttää
Jättilaivat Itämeri.fi
Jättilaivat Suomen Satamaliitto
Jättilaivat Itämeren satamat
Jättilaivat Port of Helsinki

Jättilaivat Sanna Kalmari: Esittelyssä Royal Caribbean Allure of the Seas
Jättilaivat Merimies-Unioni: M/t Masteran myynti hämmentää yhä: kuka myi Suomen suurimman tankkerin Masteran?
Jättilaivat Kaleva: Maailman suurin purjelaiva Sedov saapui Raahen satamaan
Jättilaivat Kaleva: Maailman suurin perinteinen purjelaiva vierailee Raahessa heinäkuussa
Jättilaivat Navigator Magazine: Purjealus Sedov selvitti lähes sulan Koillisväylän
Jättilaivat Länsi-Suomi: Suurin konttilaiva Raumalla koskaan – ja näitä alkaa käydä viikoittain
Jättilaivat Euroports Finland Oy: Maersk aloitti liikennöinnin Raumalle täysin omassa kokoluokassaan olevilla uusilla aluksilla
Jättilaivat Logistiikan maailma, Reijo Rautauoman säätiö
Jättilaivat Suomen kauppalaivastotietokanta