Mississauga Express. - Maasvlakte Rotterdam, Hollanti 27.12.2019. - Kuva yllä, Copyright
© Ron Damstra - All Rights Reserved.
Suurimmat Suomen satamissa käyneet konttialukset
Esittelyssämme ovat suurimmat kautta aikain Suomessa käyneet konttialukset. Konttialukset ovat rahtilaivoja, joiden rahti pakataan standardikokoisiin merikuljetuskontteihin.
Laivojen suuruutta voidaan tarkastella monin tavoin, mutta tässä yhteydessä kiinnitämme huomiomme erityisesti laivojen pituuksiin
ja konttialusten kohdalla siihen, kuinka monta konttia niihin voidaan sijoittaa (TEU). Algeciras-luokan kaltaiset jättiläiset eivät mahdu Suomen satamiin.
Suurin Helsingissä käynyt konttialus voi kuljettaa vain noin viidesosan
maailman suurimpien konttilaivojen konttimäärästä. Suomen suurimmassa konttisatamassa, Hamina-Kotkassa, on käynyt hivenen suurempikin, mutta silti noin neljäsosaan jäävä alus.
Konttialuksissa ovat viime vuosikymmeninä kasvaneet suhteellisesti ottaen enemmän syvyys, leveys ja korkeus, kuin pituus.
Suurin Suomessa kautta aikain käynyt konttialus on ollut vuonna 2007 täällä käynyt Maersk Buffalo (nyk. Seago Istanbul).
Se on ollut sekä pisin, että kuljetuskapasiteetiltaan suurin.
12 vuotta myöhemmin, vuonna 2019 saapuivat Raumalle Maerskin Winter Palace-luokan konttialukset, joita on useampia.
Ne sijoittuvat kukin kokovertailussa maassamme käyneiden konttialusten listauksessa kuljetuskapasiteettinsa suhteen jaetulle sijalle kaksi.
Maersk Buffalo, Walsoorden, Alankomaat 12.8.2012. - Kuva Copyright
© Martin Kramer - All Rights Reserved.
Seago Istanbul, elokuussa vuonna 2018. - Kuva Copyright
© Angelo Vlassenrood - All Rights Reserved.
Konttialusten ykkönen: Maersk Buffalo (nyk. Seago Istanbul). - Rakennusvuosi 2007, pituus 293,86 metriä, leveys 32,28 metriä, syväys
12,2 metriä, bruttovetoisuus 48 788 tonnia
ja suurin määrä kontteja 4 504 TEU. - Pisin Kotkassa ja samalla koko Suomessa käyneistä konttialuksista, kävi Kotkassa vuonna 2007.
Myös konttikapasiteetiltaan Suomessa käyneistä ylivoimainen ykkönen.
Vayenga Maersk, Bremerhaven, Saksa 17.6.2019. Bremerhavenissa sijaitsee Euroopan kymmenen suurimman sataman joukkoon kuuluvien Bremenin satamien pääsatama ja siellä on
runsaasti telakkateollisuutta.
- Kuva Copyright
© Frank Katzer - All Rights Reserved.
Kuljetuskapasiteetin kakkossija: Vayenga Maersk. - Rakennusvuosi 2018, pituus 200 metriä, leveys 36 metriä,
syväys 10.9 metriä, bruttovetoisuus 34 882 tonnia ja suurin määrä kontteja 3 600 TEU. -
Käyntisatama Kotka vuonna 2018.
Vuoksi Maersk, Walsoorden, Alankomaat 15.2.2019. - Kuva Copyright
© Niels Quist - All Rights Reserved.
Kuljetuskapasiteetin kakkossija: Vuoksi Maersk. - Rakennusvuosi 2018, pituus 200 metriä, leveys 36 metriä, syväys 8,7 metriä, bruttovetoisuus 34 882 tonnia
ja suurin määrä kontteja 3 600 TEU. - Vuoksi Maersk kävi Raumalla vuonna 2019, ollen tuolloin suurin siihen saakka koskaan Rauman satamassa käynyt alus.
Vuoksi Maersk oli ensimmäinen Winter Palace –luokan alus Rauman satamassa ja aloitti kyseisen laivatyypin viikoittaiset käynnit.
Volga Maersk, Europahaven, Hollanti 8.10.2018. - Kuva Copyright
© kees torn - All Rights Reserved.
Kuljetuskapasiteetin kakkossija: Volga Maersk. - Rakennusvuosi 2018, pituus 200 metriä, leveys 36 metriä, syväys 10,8 metriä, bruttovetoisuus 34 882 tonnia
ja suurin määrä kontteja 3 600 TEU.
Kuljetuskapasiteetin kakkossija: Venta Maersk. - Rakennusvuosi 2018, pituus 200 metriä, leveys 36 metriä, syväys 8,8 metriä, bruttovetoisuus 34 882 tonnia
ja suurin määrä kontteja 3 600 TEU. - Myös Venta Maersk käy reiteillään Suomessakin ja oli esimerkiksi 29.11.2019 Mussalossa, Kotkassa.
Vilnia Maersk on yksi Suomessa käyneistä Maerskin Winter Palace luokan konttilaivoista. - Kuva, Elbe 24.9.2019, Copyright
© kees torn - Creative Commons.
Maerskin konttialukset Suomen liikenteessä. - Vuoksi Maerskin
saapuessa Raumalle ilmoitettiin samaan aikaan, että Maerskin suuret konttialukset alkaisivat liikennöidä säännöllisesti Raumalle. - Maerskin tilaamasta seitsemästä vastaavasta aluksesta
neljän kerrottiin tulevan Suomen liikenteeseen ja kahden Rauman liikenteeseen. Vuoksen ohella Raumalle aloitti liikenteen Volga Maersk.
Maerskin Winter Palace luokan konttilaivoista eri Suomen satamissa ovat tähän asti käväisseet seuraavat: Vaga Maersk, Vayenga Maersk, Venta Maersk,
Vilnia Maersk, Volga Maersk ja "somelaiva" Vuoksi Maersk. Eli sarjan seitsemästä aluksesta ainoastaan Vistula Maersk ei ole vielä Suomeen eksynyt. -
Maersk on maailman suurin varustamo ja sillä on
710 konttilaivaa.
Mississauga Express, Rotterdamin satamassa 28.11.2020. - Kuva Copyright © - Public Domain.
Pituudessa kakkonen ja kuljetuskapasiteetissa kolmonen: Mississauga Express. - Rakennusvuosi 1998, pituus 244,97 metriä, leveys 32,28 metriä, syväys 10,7 metriä,
bruttovetoisuus 39 174 tonnia ja suurin määrä kontteja 2 992 TEU.
- Käyntisatamat vuonna 2019 Vuosaari Helsingissä ja Kotka.
Hammonia Antofagasta, kuva vuodelta 2014. - Kuva Copyright
© davidpearson8 - All Rights Reserved.
Songa Antofagasta, Portishead Point, Somerset, Englanti 10.1.2018. - Kuva Copyright
© Peter Stockwell - All Rights Reserved.
Pituudessa kolmonen: Hammonia Antofagasta (nyk. Songa Antofagasta). - Rakennusvuosi 2008, pituus 225,2 metriä, leveys 31,29 metriä,
syväys 12,7 metriä, bruttovetoisuus 32 901
tonnia ja suurin määrä kontteja 2 896 TEU. - Käyntisatama Kotka vuonna 2014.
Austral. - Kuva Copyright
© Tvabutzku1234 - Creative Commons.
Austral (nyk. Chiquita Dream). - Hammonia Antofagastan sisaralus. Rakennusvuosi 2008, pituus 225,73 metriä, leveys 31,23 metriä,
syväys 10,9 metriä, bruttovetoisuus 32 901
tonnia ja suurin määrä kontteja 2750 TEU. - Käyntisatamat Vuosaaressa ja Kotkassa muutaman kerran vuonna 2019.
MSC Mandy Marokon edustalla. - Kuva Copyright
© Farid mernissi - Creative Commons.
MSC Mandy. - Rakennusvuosi 1993, pituus 237 metriä, leveys 32,2 metriä,
syväys 8,5 metriä, bruttovetoisuus 37 071
tonnia ja suurin määrä kontteja 2668 TEU. - Pietarin vakiokävijä Mandy kävi Kotkassa kevättalvella vuonna 2019.