Tunturisuden sivut
Ilmakuva Kotkasta. - Copyright © Kuvaaja Volker von Boinin, kuva Museovirasto.

Suurimmat Suomen satamissa käyneet jäähdytysalukset

Jäähdytysalus on elintarvikekuljetuksiin varustettu rahtilaiva. Jäähdytysalusten ruumatiloihin on asennettu jäähdytyskoneistot joiden turvin alukset voivat kuljettaa herkästi pilaantuvia elintarvikkeita, kuten raakaa lihaa tai kalaa, pitkiäkin matkoja.

Aconcagua Valley

Aconcagua Valley, Vancouver Kanada 4.1.1970. - Kuva Copyright © Paul Wille/Shipspotting.com - All Rights Reserved.

Aconcagua Valley (viim. Frio Aegean). - Rakennusvuosi 1968, pituus 154,10 metriä, leveys 21,00 metriä, syväys 8,50 metriä ja bruttovetoisuus 9 611 tonnia. - Aconcagua Valley oli tuohon aikaan varsin suuri jäähdytysalus ja se rakennettiin Wärtsilän telakalla Turussa. Paloiteltiin Alangissa, Intiassa vuonna 1993.

M/S Winter Star (viim. Alicante Carrier). - Rakennuspaikka ja -vuosi, Göteborg Ruotsi 1979, pituus 169,22 metriä, leveys 25,76 metriä, syväys 10,11 metriä ja bruttovetoisuus 15 834 tonnia. - Winter Star oli jäähdytyslaiva eli reeferi, kansankielellä banaanilaiva. Se vieraili Kotkassa joskus 1970-1980 lukujen taitteessa. Romutettiin vuonna 2009.

M/S Winter Water (viim. Cadiz Carrier). - Rakennuspaikka ja -vuosi, Landskrona Ruotsi 1979, pituus 169,22 metriä, leveys 25,76 metriä, syväys 10,11 metriä ja bruttovetoisuus 15 833 tonnia. - Winter Water oli jäähdytyslaiva eli reeferi, kansankielellä banaanilaiva. Se vieraili Mäntyluodossa ja Kotkassa 1990-luvun lopulla. Romutettiin vuonna 2009.

San Joaquin Valley (viim. Crystal Star). - Rakennusvuosi 1968, pituus 154,15 metriä, leveys 21,00 metriä, syväys 8,84 metriä ja bruttovetoisuus 9 339 tonnia. - San Joaquin Valley oli tuohon aikaan varsin suuri jäähdytysalus ja se rakennettiin Wärtsilän telakalla Turussa. Paloiteltiin Aligassa, Turkissa vuonna 1991.
Wärtsilän telakka

Wärtsilän Turun telakka. - Copyright © Kuvaaja Volker von Boinin, kuva Museovirasto.
Lähteet
Jättilaivat maritimeforum.fi
Jättilaivat MarineTraffic
Jättilaivat Wikipedia: Navios Lumenin lastaus Kokkolassa
Jättilaivat Yle Uutiset: Jättiläinen rantautui Kokkolan satamaan: 292-metriseen alukseen mahtuu 4 000 rekka-autollisen verran lastia
Jättilaivat Yle Uutiset; Jättiläislaiva saapui Suomeen – isommat eivät mahdu Tanskan salmista
Jättilaivat Ilta-Sanomat: Suurin koskaan Suomessa käynyt risteilyalus vieraili Helsingissä – tältä jättiläisen sisällä näyttää
Jättilaivat Itämeri.fi
Jättilaivat Suomen Satamaliitto
Jättilaivat Itämeren satamat
Jättilaivat Port of Helsinki

Jättilaivat Sanna Kalmari: Esittelyssä Royal Caribbean Allure of the Seas
Jättilaivat Merimies-Unioni: M/t Masteran myynti hämmentää yhä: kuka myi Suomen suurimman tankkerin Masteran?
Jättilaivat Kaleva: Maailman suurin purjelaiva Sedov saapui Raahen satamaan
Jättilaivat Kaleva: Maailman suurin perinteinen purjelaiva vierailee Raahessa heinäkuussa
Jättilaivat Navigator Magazine: Purjealus Sedov selvitti lähes sulan Koillisväylän
Jättilaivat Länsi-Suomi: Suurin konttilaiva Raumalla koskaan – ja näitä alkaa käydä viikoittain
Jättilaivat Euroports Finland Oy: Maersk aloitti liikennöinnin Raumalle täysin omassa kokoluokassaan olevilla uusilla aluksilla
Jättilaivat Logistiikan maailma, Reijo Rautauoman säätiö
Jättilaivat Suomen kauppalaivastotietokanta