Ilmakuva Kotkasta. - Copyright © Kuvaaja Volker von Boinin, kuva Museovirasto.
Suurimmat Suomen satamissa käyneet jäähdytysalukset
Jäähdytysalus on elintarvikekuljetuksiin varustettu rahtilaiva.
Jäähdytysalusten ruumatiloihin on asennettu jäähdytyskoneistot joiden turvin alukset voivat kuljettaa herkästi pilaantuvia
elintarvikkeita, kuten raakaa lihaa tai kalaa, pitkiäkin matkoja.
Aconcagua Valley, Vancouver Kanada 4.1.1970. - Kuva Copyright
© Paul Wille/Shipspotting.com - All Rights Reserved.
Aconcagua Valley (viim. Frio Aegean). - Rakennusvuosi 1968, pituus 154,10 metriä, leveys 21,00 metriä,
syväys 8,50 metriä ja bruttovetoisuus 9 611 tonnia. - Aconcagua Valley oli tuohon aikaan varsin suuri jäähdytysalus ja se rakennettiin Wärtsilän telakalla Turussa.
Paloiteltiin Alangissa, Intiassa vuonna 1993.
M/S Winter Star (viim. Alicante Carrier). - Rakennuspaikka ja -vuosi, Göteborg Ruotsi 1979, pituus 169,22 metriä, leveys 25,76 metriä,
syväys 10,11 metriä ja bruttovetoisuus 15 834 tonnia. - Winter Star oli jäähdytyslaiva eli reeferi, kansankielellä banaanilaiva. Se vieraili Kotkassa joskus 1970-1980 lukujen
taitteessa. Romutettiin vuonna 2009.
M/S Winter Water (viim. Cadiz Carrier). - Rakennuspaikka ja -vuosi, Landskrona Ruotsi 1979, pituus 169,22 metriä, leveys 25,76 metriä,
syväys 10,11 metriä ja bruttovetoisuus 15 833 tonnia. - Winter Water oli jäähdytyslaiva eli reeferi, kansankielellä banaanilaiva. Se vieraili Mäntyluodossa ja
Kotkassa 1990-luvun lopulla. Romutettiin vuonna 2009.
San Joaquin Valley (viim. Crystal Star). - Rakennusvuosi 1968, pituus 154,15 metriä, leveys 21,00 metriä,
syväys 8,84 metriä ja bruttovetoisuus 9 339 tonnia. - San Joaquin Valley oli tuohon aikaan varsin suuri jäähdytysalus ja se rakennettiin Wärtsilän telakalla Turussa.
Paloiteltiin Aligassa, Turkissa vuonna 1991.