Aniara. - Port of Fremantle, Australia 26.12.2015. - Kuva yllä, Copyright
© Bahnfrend - Creative Commons.
Suurimmat Suomen satamissa käyneet autojenkuljetusalukset
Autojenkuljetusalukset ovat ro-ro-aluksia. Lyhennys ro-ro tulee englannin kielen sanoista roll on roll off.
Ro-ro-alus tarkoittaa laivaa, johon kuormaus tapahtuu aluksen sivusta, perästä tai keulasta rullaten, eikä sen lastaamisessa tarvita nosturia.
Wallenius Wilhelmsen varustamon autojenkuljetusalukset olivat vesille laskettaessa maailman suurimpia autojenkuljetusaluksia.
Aniara. - Port of Fremantle, Australia 26.12.2015. - Kuva Copyright
© Bahnfrend - Creative Commons.
M/V Aniara. - LCTC (Large Car Truck Carrier). Wallenius Wilhelmsen varustamon Arianan rakennusvuosi 2008, pituus 231,6 metriä, leveys 32,26 metriä,
korkeus vedenpinnasta 51,98 metriä, syväys
10,5 metriä, bruttovetoisuus 71 673 tonnia. Kansipinta-alaa 67 000 neliömetriä, 13 kantta. -
Aniaraan mahtuu 8 000 henkilöautoa tai yhdistelmä 3 484 henkilöautoa + 466 linja-autoa. - Aniara kävi Kotkassa ja Hangossa vuonna 2008.
Fidelio. - Port of Fremantle, Australia 14.6.2018. - Kuva Copyright
© Bahnfrend - Creative Commons.
M/V Fidelio. - LCTC (Large Car Truck Carrier). Wallenius Wilhelmsen varustamon Fidelion rakennusvuosi 2007, pituus 227,8 metriä, leveys 32,26 metriä,
korkeus vedenpinnasta 51,98 metriä, syväys 9,3 metriä, bruttovetoisuus 71 583 tonnia. Kansipinta-alaa 67 300 neliömetriä, 13 kantta.
Fidelioon mahtuu 8 000 henkilöautoa tai yhdistelmä 3 484 henkilöautoa + 468 linja-autoa. - Fidelio on käynyt Kotkassa.
Taiko, Port of Auckland, Auckland, Uusi-Seelanti 29.2.2008. - Kuva Copyright © - Public Domain.
Taiko (alkujaan Barber Hector). - Rakennusvuosi 1984, pituus 262,8 metriä, leveys 32,31 metriä,
syväys 7,7 metriä, bruttovetoisuus 66 635 tonnia. Taiko oli alunperin valtamerikulkuinen ro-ro/konttilaiva, mutta muutettiin elinkaarensa loppupäässä autojenkuljetuslaivaksi
lisäämällä sen sääkannelle valtava autotallirakenne (katso kuvaa).
- Wilhelmsenin oma vanha Taiko toi Haminaan Syyrian kemiallisten aseiden valmistuksessa käytettäviä myrkkyjä viimeisellä matkallaan ennen
romutusta kesällä 2014. - Taiko on kautta aikain pisin Haminassa käynyt alus.
Figaro. - Port of Fremantle, Australia 18.3.2017. - Kuva Copyright
© Bahnfrend - Creative Commons.
M/V Figaro. - LCTC (Large Car Truck Carrier). Wallenius Wilhelmsen varustamon Figaron rakennusvuosi 2011, pituus 227,8 metriä, leveys 32,26 metriä,
korkeus vedenpinnasta 44,1 metriä, syväys 10,3/11,3 metriä, bruttovetoisuus 74 258 tonnia. Kansipinta-alaa 66 600 neliömetriä, 13 kantta.
Figaroon mahtuu 7 879 henkilöautoa tai yhdistelmä 3 508 henkilöautoa + 432 linja-autoa.
- Figaro on käynyt Kotkassa.
Faust. - Weser-joella Saksassa 24.8.2012. - Kuva Copyright
© Tvabutzku1234 - Creative Commons.
M/V Faust, nyk. ARC Independence. - LCTC (Large Car Truck Carrier). Wallenius Wilhelmsen varustamon Faustin rakennusvuosi 2007, pituus 227,8 metriä, leveys 32,26 metriä, syväys
9,5/11,3 metriä, bruttovetoisuus 71 583 tonnia. Kansipinta-alaa 67 300 neliömetriä, 13 kantta.
Faustiin mahtuu 8 000 henkilöautoa tai yhdistelmä 3 484 henkilöautoa + 468 linja-autoa.
- Faust on käynyt Kotkassa.
M/V Morning Laura. - Rakennusvuosi 2010, pituus 232,38 metriä, leveys 32,3 metriä,
syväys 10 metriä, bruttovetoisuus 70 853 tonnia. - Morning Laura on käynyt Kotkassa.