Tunturisuden sivut
Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Alan Wilson

"C-5M Super Galaxy symboloi Yhdysvaltain ilmavoimien kokoa, voimaa ja majesteettisuutta. Puolen vuosisadan ajan Galaxy on huolehtinut Amerikan asevoimien, sen liittolaisten ja kaukaisten tutkijoiden huollosta ja hyvästä varustelusta maapallon syrjäisimmilläkin kulmilla - ja se jatkaa tätä työtään kohti tulevaisuutta." - Yhdysvaltojen ilmavoimien historioitsija John Leland.

C-5M Super Galaxy

Lockheed C-5M Super Galaxy

Yhdysvaltain ilmavoimien suurin kuljetus- eli rahtikone Lockheed C-5M Super Galaxy on moderni versio Lockheed C-5 Galaxysta, joka valmistui vuonna 1968. Vuosien myötä koneesta on valmistettu uusia ja kehittyneempiä versioita.

Alkuperäinen versio oli C-5A. Sen paranneltu versio C-5B valmistui vuonna 1986. Sen jälkeen oli vuorossa C-5C, jonka jälkeen puolestaan valmistuivat viimeisimmät ja uusimmat versiot eli parannellut muunnelmat C-5 AMP ja C-5M Super Galaxy. Ne kohosivat siivilleen 2000-luvulla.

C-5M Super Galaxy

C-5M Super Galaxyn ohjaamo.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © oe A. Kunzler

Määrä ja ominaisuuksia

Super Galaxyja Yhdysvaltojen ilmavoimilla on 52. Koneella voidaan kuljettaa raskasta sotakalustoa, kuten panssarivaunuja, mutta siinä on myös matkustamo-osa. Sillä on eniten maailmanennätyksiä raskaan kuorman kuljettamisesta.

Massiiviinen Super Galaxy on kooltaan valtava, täyteen lastattuna se voi painaa jopa 381 tonnia. Sillä on pituutta 75,3 metriä, leveyttä eli siipien kärkiväliä 67,89 metriä ja korkeutta 19,84 metriä.

C-5M Super Galaxy

C-5M Super Galaxyn lastiruumaa.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © oe A. Kunzler


Valtavaan, 43,8 metrin pituiseen, 4,11 metrin korkuiseen ja 5,78 metrin levyiseen lastiruumaan mahtuisi 11 sinivalasta, tai vaihtoehtoisesti 4 800 laamaa tai 25 miljoonaa pingispalloa. Lastiruuma on niin suuri, että sen sanotaankin muistuttavan lentävää lentokonehallia. Reaalielämässä lastiruumaan ei lastata pingispalloja, vaan esimerkiksi kerrallaan kuusi UH-60 Blackhawk-helikopteria ja kuusi M2 Bradley -taisteluajoneuvoa. Sinne voidaan myös mahduttaa tarvittaessa 350 sotilasta. Lastin maksimipaino on 127 460 kg.

Jotta noste riittää pitämään koneen ilmassa, on sen vankoilla siivillä oltava siipiväliä 68 metriä. Yksi siipi on siten pidempi, kuin koripallokenttä. Kun matkustajakoneessa siivet ovat rungon alaosassa ja kaikki paino on siipien yläpuolella, Super Galaxyssa sijainti on päinvastoin. Siivet ovat rungon yläosassa ja koneen paino lasteineen kuin riippuu siipien alapuolella. Super Galaxyn kantokyky on hurja, mikään muu lentokone ei pysty samaan.

Lastiruuman yläpuolella on oma kerroksensa, jossa on istuintiloja, hyttejä, kaksi keittiötä, pelitiloja ja karaoketila miehistön tarpeisiin. Siellä miehistö viettää luppoaikaa, lepää, syö ja vaikkapa laulaa tai pelaa korttia. Kerroksessa on myös matkustajatila, johon mahtuu 73 matkustajaa. Tämä matkustamo istuinriveineen näyttää ihan tavallisen matkustajakoneen matkustamolta.

Ilmailualan mullistaja

Super Galaxy on täynnä erilaisia lentokoneen rakentamisen innovaatioita, joiden sanotaan aikanaan mullistaneen ilmailualan. Yksi näistä mullistajista oli ohivirtausmoottori. Lentokoneessa käytettäviin suihkumoottoreihin kehitti General Electric suuren ja mullistavan muutoksen. Se lisäsi moottoriin turbopuhaltimen, joka ohjaa enemmän ilmaa suurella nopeudella polttokammioon, ja vielä enemmän ilmaa ulkopuolella olevaan ohitustilaan.

Kun ilma pakotetaan polttokammion ohi ja sen läpi, saadaan tällaisesta ohivirtausmoottorista hyvin tehokas. Turbojärjestelmä painaa ilmaa moottorijärjestelmään noin 42 tonnia minuutissa. Suurin osa ilmasta menee moottorin ohi, suhde on kahdeksan suhde yhteen. Kahdeksan osaa ohi, yksi sisään. Tämä moottorityyppi on nykyisin käytössä kaikissa liikennelentokoneissa.

C-5M Super Galaxy

C-5M Super Galaxyn avautuva keulaosa.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © oe A. Kunzler


Lentokoneessa on perän lastiluukun lisäksi myös avautuva nokka. Nokalla on painoa 3,3 tonnia. Lastin koneeseen lastaaminen on oma lukunsa sinänsä. Jos raskas lasti ei ole sijoiteltu lastiruumaan oikein, käy lentäminen joko vaaralliseksi taikka mahdottomaksi. Lastaaminen vaatiikin insinööritaitoja ja -suunnittelua sekä painopisteiden laskentaa, sekä lastin osille että koko koneelle. Koska varsinaisissa sotatilanteissa tällainen maassa oleva suuri kuljetuskone on helppo maalikohde, opetellaan lastaaminen näitä vaaratilanteita varten suorittamaan myös tarvittaessa nopeasti.
Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright © Alan Wilson

Lyhyt ja nopea kiito

Super Galaxyssa on neljä General Electric CF6-80C2-L1F (F-138) -moottoria. Valtavasta koostaan huolimatta Super Galaxylla voidaan nousta ja laskeutua nopeasti. Se tarvitsee nousuun kiitotietä vain 914 metriä. Nousun alkuvaiheessa moottorien tehot nostetaan täysille ja näin kone saavuttaa nopeasti lentoonlähtönopeuden.

Nousukiidossa ensimmäinen nopeuden rajakohta on 150 km/h. Tämän rajakohdan jälkeen nousun voi vielä keskeyttää, mutta vain pakkotilanteessa, kun ongelmia ilmaantuu. Toisessa rajakohdassa 225 km/h, nousua ei voi enää keskeyttää, vaan ilmaan on pakko nousta. Nousukiitoon kuluu lastattunakin aikaa vain 22 sekuntia.

C-5M Super Galaxy

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva U.S. Air Force Photograph by Heide Couch - Copyright © Travis AFB


Laskeutumisenkin on onnistuttava, vaikkapa vihollisalueen keskellä, lyhyelle kiitoradalle. Laskeutumista varten koneen alla on laskutelineissään 28 pyörää iskunvaimentimineen.

C-5M Super Galaxy

C-5M Super Galaxy ja miehistö. Koostaan huolimatta Super galaxy selviytyy varsin pienellä, seitsemän hengen miehistöllä: lentokapteeni, perämies, kaksi lentoteknikkoa tai -insinööriä ja kolme lastausmestaria. Koska kone tekee usein hyvin pitkiä lentoja, siinä on usein toinenkin, tuplamiehistö ja koko miehistön koko voi tällöin olla 15 henkeä.

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva U.S. Air Force Photograph by Heide Couch - Copyright © Travis AFB



Hinta ja huolto

Super Galaxylla on hintaa 300 miljoonaa dollaria. Se tarvitsee runsaasti huoltoa, pysyäkseen toimintakunnossa. Jokaista lentotuntia kohden tarvitaan yli viikon huoltojakso. Huoltoa koneelle suorittaa yli 100 mekaanikkoa ja siihen sisältyy noin 20 000 erillistä työtehtävää.

C-5M Super Galaxy

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva U.S. Air Force photo/Greg L. Davis - Copyright © US Air Force

9 000 kilometriä yhdellä tankkauksella

Super Galaxy voi lentää yhdellä tankkauksella lähes 9 000 kilometriä. Silloin, kun tarvitaan polttoainetta vieläkin pidemmälle lennolle, kone voidaan tankata ilmassa. Polttoaine johdetaan letkulla säiliökoneesta. Se takaa jo lähes rajattoman kantaman. Tankkaaminen ilmassa on manööveri, joka vaatii suurta taitoa ja tarkkuutta, ja siksi sitä harjoitellaankin kaiken aikaa.

Mukana sotanäyttämöillä ja pelastustehtävissä

Galaxyt ovat olleet mukana monissa sodissa ja heti jo vuodesta 1968 alkaen Vietnamin sodassa. Persianlahden sodassa koneella kuljetettiin 250 000 tonnia lastia rintamalle. Nykyisin koneet ovat aina valmiudessa ja osallistuvat yli 4 000 operaatioon vuosittain, mutta ne eivät kaikki liity mitenkään sotilasliikenteeseen.

Galaxyt ovat sotilastehtävien ohella mukana myös hurrikaanien ja muiden katastrofien jälkihoidoissa ja pelastustehtävissä. Ne myös huoltavat Yhdysvaltojen erilaisia tutkimusprojekteja eri puolilla maailmaa. Eräs Super Galaxyn erikoistehtävistä on lentäminen Yhdysvaltain presidentin lentokoneen mukana, presidentin ulkomaanmatkoilla. Galaxyssa kuljetetaan tällöin erityisautoja, joita presidentti käyttää vierailla mailla saattueajoissaan.

Lento yli arktisen alueen ja Venäjän

Eräs erityinen Super Galaxyn lento tapahtui vuonna 2011. Tuolloin se lensi Afganistaniin pohjoista reittiä. Se kohosi ensin Delawaresta, Yhdysvalloista kohti pohjoista, lensi yli Kanadan, sen jälkeen yli arktisen alueen, laskeutui taas takaisin kohti etelää, lensi Venäjän ja Kazakstanin yli niiden ilmatilassa ja saapui Afganistaniin.

Lento toki vaati tarkkoja suunnitelmia ja erityisjärjestelyjä, sillä saapuihan Yhdysvaltain ilmavoimien valtava kone Jäämeren suunnalta Venäjälle, lentäen vieläpä sen ylikin. "Lentoluvat" oli syytä olla kunnossa, muuten olisi voinut tapahtua katastrofi. Lennon suunnittelu ja diplomaattien väliset neuvottelut kestivätkin kuukausia. Lennon erityisyys oli kuitenkin sen arktisessa reitissä.

C-5M Super Galaxy

Creative Commons - Sinulla on vapaus: kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva U.S. Air Force photo/Roland Balik - Copyright © US Air Force


Super Galaxyjen on tarkoitus olla kunnossa ja ilmassa vähintään vuoteen 2045 saakka. Niille ei ole suunniteltu seuraajaa.

Lähteet
*U.S. Air Force: C-5M Super Galaxy
*Kyle Mizokami: Why the C-5 Galaxy Is Such a Badass Plane
*Richard Hammon's Big
*Wikipedia: Lockheed C-5 Galaxy