Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Alan Wilson
"C-5M Super Galaxy symboloi Yhdysvaltain ilmavoimien kokoa, voimaa ja majesteettisuutta.
Puolen vuosisadan ajan Galaxy on huolehtinut Amerikan asevoimien, sen liittolaisten ja kaukaisten tutkijoiden huollosta
ja hyvästä varustelusta maapallon syrjäisimmilläkin kulmilla - ja se jatkaa tätä työtään kohti tulevaisuutta." - Yhdysvaltojen ilmavoimien
historioitsija John Leland.
Lockheed C-5M Super Galaxy
Yhdysvaltain ilmavoimien suurin kuljetus- eli rahtikone Lockheed C-5M Super Galaxy on moderni versio Lockheed C-5 Galaxysta, joka valmistui vuonna 1968.
Vuosien myötä koneesta on valmistettu uusia ja kehittyneempiä versioita.
Alkuperäinen versio oli C-5A.
Sen paranneltu versio C-5B valmistui vuonna 1986. Sen jälkeen oli vuorossa C-5C, jonka jälkeen puolestaan
valmistuivat viimeisimmät ja uusimmat versiot eli parannellut muunnelmat C-5 AMP ja C-5M Super Galaxy. Ne kohosivat siivilleen 2000-luvulla.
C-5M Super Galaxyn ohjaamo.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© oe A. Kunzler
Määrä ja ominaisuuksia
Super Galaxyja Yhdysvaltojen ilmavoimilla on 52. Koneella voidaan kuljettaa raskasta sotakalustoa,
kuten panssarivaunuja, mutta siinä on myös matkustamo-osa. Sillä on eniten maailmanennätyksiä raskaan kuorman kuljettamisesta.
Massiiviinen Super Galaxy on kooltaan valtava, täyteen lastattuna se voi painaa jopa 381 tonnia.
Sillä on pituutta 75,3 metriä, leveyttä eli siipien kärkiväliä 67,89 metriä ja korkeutta 19,84 metriä.
C-5M Super Galaxyn lastiruumaa.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© oe A. Kunzler
Valtavaan, 43,8 metrin pituiseen, 4,11 metrin korkuiseen ja 5,78 metrin levyiseen lastiruumaan mahtuisi 11 sinivalasta,
tai vaihtoehtoisesti 4 800 laamaa tai 25 miljoonaa pingispalloa. Lastiruuma on niin suuri, että sen sanotaankin
muistuttavan lentävää lentokonehallia. Reaalielämässä lastiruumaan ei lastata pingispalloja, vaan esimerkiksi kerrallaan kuusi UH-60 Blackhawk-helikopteria
ja kuusi M2 Bradley -taisteluajoneuvoa. Sinne voidaan myös mahduttaa tarvittaessa 350 sotilasta.
Lastin maksimipaino on 127 460 kg.
Jotta noste riittää pitämään koneen ilmassa, on sen vankoilla siivillä oltava siipiväliä 68 metriä. Yksi siipi on siten pidempi,
kuin koripallokenttä. Kun matkustajakoneessa siivet ovat rungon alaosassa ja kaikki paino on siipien yläpuolella,
Super Galaxyssa sijainti on päinvastoin. Siivet ovat rungon yläosassa ja koneen paino lasteineen kuin riippuu siipien alapuolella.
Super Galaxyn kantokyky on hurja, mikään muu lentokone ei pysty samaan.
Lastiruuman yläpuolella on oma kerroksensa, jossa on istuintiloja, hyttejä, kaksi keittiötä, pelitiloja ja karaoketila miehistön tarpeisiin.
Siellä miehistö viettää luppoaikaa, lepää, syö ja vaikkapa laulaa tai pelaa korttia. Kerroksessa on myös matkustajatila, johon mahtuu 73 matkustajaa.
Tämä matkustamo istuinriveineen näyttää ihan tavallisen matkustajakoneen matkustamolta.
Ilmailualan mullistaja
Super Galaxy on täynnä erilaisia lentokoneen rakentamisen innovaatioita, joiden sanotaan aikanaan
mullistaneen ilmailualan. Yksi näistä mullistajista oli ohivirtausmoottori.
Lentokoneessa käytettäviin suihkumoottoreihin kehitti General Electric suuren ja mullistavan muutoksen.
Se lisäsi moottoriin turbopuhaltimen, joka ohjaa enemmän ilmaa suurella nopeudella polttokammioon, ja vielä enemmän ilmaa
ulkopuolella olevaan ohitustilaan.
Kun ilma pakotetaan polttokammion ohi ja sen läpi, saadaan tällaisesta
ohivirtausmoottorista hyvin tehokas. Turbojärjestelmä painaa ilmaa moottorijärjestelmään noin 42 tonnia minuutissa.
Suurin osa ilmasta menee moottorin ohi, suhde on kahdeksan suhde yhteen. Kahdeksan osaa ohi, yksi sisään.
Tämä moottorityyppi on nykyisin käytössä kaikissa liikennelentokoneissa.
C-5M Super Galaxyn avautuva keulaosa.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© oe A. Kunzler
Lentokoneessa on perän lastiluukun lisäksi myös avautuva nokka. Nokalla on painoa 3,3 tonnia.
Lastin koneeseen lastaaminen on oma lukunsa sinänsä. Jos raskas lasti ei ole sijoiteltu lastiruumaan oikein,
käy lentäminen joko vaaralliseksi taikka mahdottomaksi. Lastaaminen vaatiikin insinööritaitoja ja -suunnittelua sekä painopisteiden laskentaa,
sekä lastin osille että koko koneelle. Koska varsinaisissa sotatilanteissa tällainen maassa oleva suuri kuljetuskone
on helppo maalikohde, opetellaan lastaaminen näitä vaaratilanteita varten suorittamaan myös tarvittaessa nopeasti.