Mainonnan historiaa
"Mainonta on maksettua, joukkotiedotusvälineiden avulla tapahtuvaa tiedottamista."
Mainontaa voidaan sanoa harjoitetun yhtä kauan kuin kauppaa, mutta nykyisessä muodossaan se alkoi vasta
joukkotiedotusvälineiden yleistyttyä.
Mainostamisen kehittymisessä merkittävässä asemassa oli kirjapainotaidon kehittyminen.
Ensimmäinen juliste maailmalla on painettu jo 1400-luvulla ja ensimmäiset sanomalehti-ilmoitukset
julkaistiin 1600-luvun lopulla.
Sanomalehdistön kehittyminen ja runsastuminen oli 1800-luvulla ratkaisevassa asemassa mainonnan kehittymisessä.
Tuo vuosisata olikin mainostoimistojen syntymisen aikaa. 1900-luvulle tultaessa radio ja televisio toivat oman kirjonsa
mainontaan.
Costarica mainostarjotin. - Kuva Copyright
© Turun museokeskus - Creative Commons.
"Mainonta on aikaansaanut sen, että jokainen meistä haluaa ja useat meistä voivat hankkia itselleen
auton, radion, pölynimijän, jäähdytyskaapin ja valmista saippuaa, jopa monin kerroin enemmän, kuin saippuaa edes tarvitsemme." - Mainostaja, vuonna 1935.
"Vaatturien ammattikunnan tulee kaikin käytettävissä olevin keinoin mainostaa itseään. Tämän mainonnan
johtavana ajatuksena tulee olla: Vaatturitaiteilijan luoma puku, jossa kuosi määrää hinnan - raaka-aineen ei tarvitse olla missään
suhteessa hintaan." - Kuusisen Uutiset, vuonna 1930.
DIETA - makea virvoitusjuoma ilman sokeria, mainoskilpi. - Kuva Copyright
© Turun museokeskus - Creative Commons.
Suomen ensimmäiset mainostoimistot 1880-luvulla
1700-luvun lopulla perustettiin Suomen ensimmäiset sanomalehdet ja niissä kummassakin oli jo myös ilmoituksia, eli mainoksia.
1880-luvulla Suomessa ilmestyi jo 35 sanomalehteä. Silloin aloittivat tomintansa
myös Suomen ensimmäiset mainostoimistot, Allmänna Annonsbyrån ja Finska Telegrambyrånin ilmoitusosasto.
Niiden mainokset olivat vielä rajoittuneesti ilmoitustyyppisiä.
Mikkeliläisen virvoitusjuomatehdas Mesikon peltinen mainoskyltti. - Kuva Copyright
© Suomen kansallismuseo - Creative Commons.
Mainontaa 1900-luvun alkupuolella
1920-luku oli varsinaista mainostamisen syntyjuhlaa. Vuonna 1923 perustettiin maamme ensimmäinen, varsinainen mainostoimisto Oy Suomen Ilmoituskeskus eli Ilmo.
Se ei ollut enää pelkkä ilmoitustoimisto, vaan aikalaiskirjoituksen mukaan sen "työ oli monipuolistettu käsittämään nykyaikaisen mainostoimiston
piiriin kuuluvat kaikki alat ja otteet". - 1920-luvun eräitä eniten mainostettuja tuotteita Suomessa olivat tulitikut.
Vuonna 1924 ilmestyi Gustaf Srengellin kirjoittama mainostamisen oppikirjakin, "Den nya annonsen", suomalaiselta nimeltään "Nykyajan ilmoitusreklaami".
Perustettiin myös suuresti markkinoinnin ja mainostamisen kehittymiseen vaikuttaneet
Suomen Messut vuonna 1919 ja Myynti- ja Mainoskoulu eli Markkinointi-instituutti vuonna 1930.
Vuonna 1934 alkoi ilmestyä mainonnan ammattilaisille suunnattu Mainostaja-lehti.
Mainontaa 1950-luvulta alkaen
Sotien jälkeinen aika, 1950-luku oli suurta kasvun aikaa kaupan alalla, markkinoinnissa ja mainonnassa.
Televisiomainontaa hoitamaan perustettiin vuonna 1957 Oy Mainos-TV Reklam Ab.
Vuonna 1977 Suomessa oli jo noin 150 mainostoimistoa, niistä auktorisoituja oli 63.
Samana vuotena suurin suomalainen mainostoimisto oli Oy Mainos Taucher Reklam Ab. Sillä oli tuolloin
palveluksessaan 136 henkeä.
Lähteet
Liiketaito NO 1 1926
Mainostaja NO 4 1935
Kuusisen Uutiset NO 10 1930
Spectrum: Mainonta - WSOY
Kodin Suuri Tietosanakirja: Mainonta - Weilin+Göös