Kuvassa yllä Finnairin Airbus A319-112, lähestymässä Heathrow'n lentoasemaa Lontoossa, syyskuussa vuonna 2020.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© kitmasterbloke
Suomen ilmailun historiaa - Aero ja Finnair
Suomessa lentoliikenne alkoi vuonna 1923, jolloin perustettiin Aero Oy, josta tuli sittemmin Finnair Oy.
Aero vastaanotti ensimmäisen lentokoneensa, Saksassa valmistetun vesilentokoneen, Junkers F 13:n vuonna 1924.
Ensimmäisen vuoden aikana Aero kuljetti yhteensä 269 matkustajaa.
Kuvassa yllä Junkers G.24W –matkustajakone. Kone, lempinimeltään "Suomi" hankittiin Ruotsista, ja sillä lennettiin yhtiön
varhaisimpia lentoreittejä Helsingistä (Katajanokan vesilentosatamasta) Tallinnaan ja Tukholmaan. Kone poistui käytöstä 1930-luvun puolivälissä,
jolloin Helsinki-Malmille ja Turkuun rakennettiin Suomen ensimmäiset kansainväliset maalentoasemat, ja
Aeron vesilentoliikenteen aika oli ohitse joulukuussa vuonna 1936. Sen jälkeen kaikki lennot liikennöitiin maakentiltä. Kuva Espoon kaupunginmuseo.
Kuvissa Douglas C-53C-DO Skytrooper, joka aloitti lentonsa Yhdysvalloissa. Aero osti koneen käytettynä itselleen
vuonna 1948.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuvat - Copyright
© Alan Wilson
Sodan jälkeen Aeron osake-enemmistö siirtyi Suomen valtiolle vuonna 1946. Aiemmin yhtiö oli ollut kokonaan yksityisomistuksessa.
Aero alkoi käyttää koneissaan nimeä Finnish Air Lines vuonna 1947. Aero palkkasi ensimmäiset lentoemäntänsä samana vuonna.
He olivat aluksi mukana vain kotimaanlennoilla Helsingistä Kemiin ja Kuopioon.
Lentomatkustajia menossa Aero Oy:n Convair CV-340 -liikennekoneeseen OH-LRB vuonna 1953. Kuva Suomen ilmailumuseo.
Helsingin olympialaiset vuonna 1952 lisäsivät Aeron vuotuisen matkustajamäärän yli sataantuhanteen.
Saman vuoden kesäkuussa avattiin myös Helsingin lentoasema.
Jo vuonna 1953 Aero alkoi mainostuksessaan käyttää nimeä Finnair. 1950-luvun merkittäviä tapauksia oli se,
että Aero avasi vuonna 1956 reitin Moskovaan ensimmäisenä länsimaisena lentoyhtiönä sotien jälkeen.
Lentoemäntä palvelee asiakasta Aero Oy:n Caravelle-koneessa 1960-luvulla. Kuva, Finnair Oyj:n kokoelmat / Suomen Ilmailumuseo.
Aerosta tuli ensimmäinen pienehkö lentoyhtiö, joka siirtyi suihkuaikaan, kun se vuonna 1960 hankki käyttöönsä uudet Caravelle-suihkukoneet.
Super Caravelle, jollaisia tuli Aeron käyttoon useita 1960-luvulla.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© kitmasterbloke
Lentokapteeni Aero Oy:n Super Caravelle -koneen ohjaamossa vuonna 1967. Kuva Suomen Ilmavoimamuseo.
Lentokapteeni Börje Hielm ja lentoemäntä Harriet Juden (myöh. Clement) lähdössä Aero Oy:n kotimaan lentovuorolle 1.6.1966. Kuva Suomen Ilmavoimamuseo.
Vuonna 1968 Finnairin nimi muuttui virallisesti Finnair Oy:ksi. Samana vuonna yhtiö kuljetti ensimmäistä kertaa miljoona matkustajaa.
Suorat lennot Bangkokiin alkoivat vuonna 1976 ja siitä alkoi yhtiön Aasian valloitus. Välilaskuttomat lennot Tokioon alkoivat vuonna 1983.
Finnairin lentokone lensi ensimmäistä kertaa joulupukkimaalauksissa vuonna 1984. Neljä vuotta myöhemmin Finnairista tuli joulupukin virallinen lentoyhtiö.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© John Taggart
Ensimmäiset Airbus-lentokoneensa Finnair vastaanotti vuonna 1986.
Suorat lennot Helsingistä Pekingiin alkoivat vuonna 1988.
Finnairin Internet-sivut aloittivat lokakuussa 1995. Tupakointi Finnairin koneissa loppui vuonna 1997,
kun kaikki sen lennot muuttuivatr savuttomiksi.
Finnairin DC-9-51 Zürichin kansainvälisellä lentoasemalla, elokuussa vuonna 1998.
Ensimmäinen Airbus A320 -sarjan lentokone tuli Finnairin käyttöön vuotta myöhemmin, vuonna 1999.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Aero Icarus
Aero Oy:n aikataulu talvikaudelle 1960-1961. Sisältää koti- ja ulkomaan reittien aikataulut, reittikartat,
hinnastot, Aeron toimipaikkojen yhteystietoja, yleistä tietoa matkustajille sekä mainoksia. Kuva Suomen Ilmavoimamuseo.
Aero Oy:n aikataulu talvikaudelle 1961-1962. Sisältää koti- ja ulkomaan reittien aikataulut, reittikartat, hinnastot,
Aeron toimipaikkojen yhteystietoja, yleistä tietoa matkustajille sekä mainoksia. Kuva Suomen Ilmavoimamuseo.
Vuonna 2013 valmistunut Finnairin Airbus A321-231 lähestymässä lentokenttää Teneriffalla vuonna 2016.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Alan Wilson
KarAir Airbus A300 Palma de Mallorcan lentokentällä toukokuussa vuonna 1992.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Dean Morley
Karair
Karair oli Karhumäen veljesten vuonna 1947 perustama lentoyhtiö. Se sulautui Finnairiin vuonna 1996.
Lähteet
*Suomen Ilmavoimamuseo
*Finnair