Skandinavian kissa
Kelttien ja skandinavian uskomuksissa on pieniä viitteitä Egyptin Bast-jumalattaren
suuntaan. Kissa maallisen ja taivallisen elämän välittäjänä on mukana
myös pohjoisen jumalattaressa Freyassa. Freyan vaunuja vetävät kissat
tai ilvekset. Freya on hedelmällisyyden jumalatar ja erityisesti naisten
suojelija.
Kissa keskiajalla
Jokainen tuntee uskomuksen "musta kissa tuo huonoa onnea". Tämähän juontaa
juurensa pimeälle keskiajalle, jolloin noitaroviot roihusivat. Tämä ajanjakso
kesti ainakin 300 vuotta ja alkoi 1400-luvulla. Tänä aikana myös noitien
kissoja vainottiin ja niitä pidettiin noidan neuvonantajana tai palvelijana.
Joskus jopa itse paholaisen ruumiillistumana. Noita saattoi muuttua itse
kissaksi ja kulkea tekemässä kolttosiaan uudessa hahmossaan. Erityisesti
mustat kissat olivat tappolistalla. Toisinaan kävi niinkin että mustan
kissan pelasti varmalta kuolemalta pienikin valkoinen läikkä turkissa,
joka osoitti, ettei kissa ollut läpeensä paha.
Muita noitaeläimiä
Kissat olivat tyypillisiä mutta eivät ainoita vainottuja noitien seuralaisina
pidettyjä eläimiä. Usein vaikka noitien juhlista kertovissa kuvissa nähdään
koira, pöllö, korppi tai hiiri mukana taioissa avustamassa. Myös lumikot,
vuohet, kaniinit, siilit ja rupisammakot katsottiin sopiviksi noitien
apulaisiksi. Näitä noitien ystäviä oli todisteina 1600-luvun Englannin
noitaoikeuden käynneissä. Tällainen tapa langetti usein epäilyksen varjon
ihmisten päälle, jotka olivat kiintyneitä lemmikkeihin.
Noitina nainen ja kissa
Noitatapaukset saattoivat olla yksinelävä nainen, joka oli ottanut huostaansa
kulkukissan. Nainen ruokki ja osoitti huolenpitoa kissaa kohtaan. Naimattomat
naiset olivat muiden ihmisten mielestä kummajaisia. Nämä joutuivat hankkimaan
elantonsa yleensä tekemällä yrteistä rohtoja. Heitä usein alettiin epäilemään
noidiksi ja samalla epäilyksen alaiseksi joutui lemmikkikin. Näin kävi
kuitenkin aina myös muille eläimille, joita oli epäiltyjen hallussa.
Kaikkein
suurimmat epäilykset herättivät aina sarvipäiset kotieläimet kuten vuohi.
Kissaa ei vainottu noidan apurina sen enemmän kuin muitakaan eläimiä.
Noitien kohtalona oli kuolema roviolla; heidät poltettiin elävältä. Samoin
kävi heidän lemmikkinsä. Oli se sitten kukko, sammakko tai kissa.
Freya ja kissa
Mustan surman jälkeen 1300-luvulla olivat eurooppalaiset kauhuissaan
ja tällöin saivat jälleen jalansijaa vanhat pakanalliset riitit. Nykyajan
ihmisten mielleyhtymä, joka yhdistää kissan ja noidan saattaa olla peräisin
uudelleen virinneestä kiinnostuksesta vanhaan skandinaaviseen valkyyrioiden
jumalattareen Freyaan, jonka vaunuja kaksi kissaa vetivät. Freyalla oli
Bastista omaksuttuja piirteitä, kuten myös roomalaisella Dianalla. Freyaa
ja Friggia ei saisi sekoittaa keskenään, mutta näin on varmaan tapahtunut.
Freya ajoi kissan vetämissä vaunuissa tai ratsasti kissalla. Frigg oli
luudalla lentävä jumalten kuninkaan Odinin puoliso, eikä hänellä ollut
mitään tekemistä kissan kanssa.
Dianalla oli enemmän yhteyksiä kissaan; hänen kerrottiin voivan muuttua
kissaeläimeksi ja hänellä oli kissoja lemmikkeinä. Dianaa on myös syytetty
noituudesta ja yksi hänen monista tehtävistään oli manalan hallitseminen.
Näitä ihmisten mielissä sekoittuneita jumalattaria ihmiset palvelivat.
Kun kissa liittyy aika vahvasti tähän kuvioon, siitä tuli syntipukki.
Kissanpolttajaiset
Edellinen saattaa selittää jotkin Johannes Kastajanpäivänä pidetyt kissanpolttajaiset,
joissa korostettiin kristinuskon voittoa pakanallisesta Freyasta. Kissanpolttajaisia
pidettiin myös sadon suojelemiseksi tai ehkä kulkutaudin torjumiseksi.
Ne olivat suuria rovioita, joissa koko kaupungin väki juhli. Rovioita
oli paljon Ranskassa. Niissä heitettiin kissoja, yleensä taikalukuinen
määrä esim. 13, kirkon tornista alas torille, suureen tuliröykkiöön tai
ne tukahdutettiin savuun korissa, jota pidettiin tulen yllä.
Keskiajan kirjailijat todistavat
Keskiajan kirjallisuudesta iilmenee selvästi suhtautuminen kissoihin;
se oli myönteistä. Niistä käy ilmi että ihmiset halusivat perehtyä kissan
elintapoihin ja luonteeseen. Tavallisimpia sananlaskuja "puhdas kuin kissan
nuolema" käytettiin kuvattaessa jotain tosi puhdasta. Se on säilynyt kautta
vuosisatojen ja siitä käy ilmi että kissassa arvostettiin erityisesti
kissan puhtautta. Shakespearen ajan kissasta saa selvän kuvan hänen teoksistaan,
jotka heijastavat aikakauden asenteita. Näissä kissa mainitaan harmittomana
ja tarpeellisena eläimenä. Kielteisin ilmaisu on vain lievää halveksuntaa
esittävä huomautus.
Shakespeare viittaa myös tunnettuun sananlaskuun "kissa,
joka söisi kalaa, muttei kastaisi kynsiään". Tämäkin sananlasku ilmaisee
huvittunutta hyväntahtoisuutta, jossa ei ole jälkeäkään peloista kauheaa
paholaisen ruummiillistumaa kohtaan. Kirjalliset tuotteet eivät sisällä
viittaustakaan että ihmiset olisivat kammoksuneet kissaa. Tavallinen kansakaan
ei vihannut kissaa, he tiesivät että siitä oli enemmän hyötyä kuin haittaa.
Kissat ja rotat Euroopassa
Ihmisen viljan varastointi loi hyvät mahdollisuudet rotille, jotka eivät
ainoastaan syöneet ja lianneet leipäviljaa, vaan levittivät myös tappavia
tauteja. Vain kissa tehosi rottiin. Muodostui eräs inhimillisen sivistyksen
kolmioista; ihminen-rotta-kissa. Nykyään tätä ei enää niin muisteta; kissoista
on tullut ihmisen seuralainen ja se on menettänyt entisen tärkeän paikkansa
nykyajan kemiallisten torjunta-aineiden vuoksi.
Kun barbaarikansojen vaellusten myötä alkoivat rotat levitä Eurooppaan,
säädettiin kaikkialla Pohjanmereltä Adrianmerelle lakeja kissan suojelemiseksi.
Walesissa oli 1000-luvulla voimassa laki, joka sääteli kissanpennun hintaa.
Korkeampi hinta sallittiin heti, kun kissa oli pyydystänyt ensimmäisen
hiirensä. Ristiretkien aikana tuli uusi rottalaji; musta rotta, Eurooppaan.
Rottia oli niin paljon Saksassa, että unen turvaamiseksi piti olla kissa
makuuhuoneessa. Tänä aikana kissaa suosittiin ja rakastettiin.
Vuonna 1730 tuli Brittein saarille ruskean rotan mukana rutto. Pelättiin,
että 1600-luvun suuri rutto toistuisi. Olosuhteet kaupungeissa olivat
rotalle loistavat; jätteet heitettiin suoraan kadulle likavesikaivotkin
olivat avoimet. Kissa oli ihanteellinen pyydystäjä tälläisissa oloissa.
Asenteet kissan suhteen oli vieläkin estyneet: kissaa pidettiin epäluotettavana,
pahankurisena, varastelevana ja viekkaana. Mutta vaikka kissa olikin sen
ajan ihmisten mielestä petollinen kotieläin, oli se ainoa, joka pystyi
suojelemaan ihmistä rottien mukana kantamilta taudeilta tappamalla niitä.
Kissa oli vain älymystön lemmikkinä vuosisadamme alkuun asti.
KISSA 1800- JA 1900-LUVUILLA
Kissa jälleen suosittuna
Kissa pääsi taas suosioon, kun kirkko alkoi 1700-luvulla hellittää otettaan
ihmiskunnasta ja siirtyi kantamaan huolta omista sisäisistä vaikeuksistaan.
Erityisesti Ranskan ja Englannin yläluokat suosivat kissaa. Kissat olivat
aiheena maalauksissa ja saduissa. Esimerkkinä Saapasjalkakissa, jonka
kirjoitti Charles Perrault. Kirjan ensimmäinen painos ilmestyi 1697. Kissojen
hyvistä ominaisuuksista alettiin kertoa lapsille.
Tarinoissa ylistettiin
kissan puhtautta ja huolenpitoa, jota se osoittaa pennuistaan. 1800-luvulla
heräsi myös kiinnostus eri kissarotujen kehittämiseen. Silloin oli eksoottisten
kissojen omistaminen muotia, ja perustettiin myös erilaisia kissayhdistyksiä.
Ensimmäisen kissanäyttelyn järjesti Harrison Weir Lontoossa 1870.
Ammattikissat
Kun Eurooppa alkoi teollistua ja kaupungit kasvaa, oli kissoilla jälleen
kysyntää "ammattinsa" vuoksi. Niitä tarvittiin varastoissa, toimistoissa,
kirjastoissa ja ratapihoilla. Ranskan valtionpainatuskeskuksessa kissat
pitivät kuria hiirille paperivarastoissa. Englannin postilla oli myös
kissoja. Amerikassa kissat ovat työskennelleet öljy-ja voimayhtiöissä.
Niitä pidetään nykyaikanakin monissa liikkeissa ja tehtaissa.