Icon of the Seas
M/S Icon of the Seas - Gibraltarinsalmi, 23.12.2023. - Kuva yllä, Copyright © Ian Mackie - All Rights Reserved.

M/S Icon of the Seas - maailman suurin risteilyalus

M/S Icon of the Seas on maailman suurin risteilyalus, pituudeltaan ja bruttovetoisuudeltaan. Alus on prototyyppi, joten monia asioita on tehty sitä rakennettaessa ensimmäistä kertaa. Aluksen lippuvaltio on Bahama ja kotipaikka Nassau. Aluksen omistaa risteilijävarustamo Royal Caribbean International.

Ennen Icon of the Seasin valmistumista maailman suurin risteilyalus pituudeltaan oli Harmony of the Seas (362,12 m) ja maailman suurin risteilyalus bruttovetoisuudeltaan oli vuonna 2022 valmistunut Wonder of the Seas (236 857 GT). Wonder of the Seasin pituus on 362,04 m, joten se on 8 cm lyhyempi, kuin Harmony of the Seas.

Nyt pituusennätyksen haltuunsa ottanut Icon of the Seas on pituudeltaan 364,75 m ja se on siten 2,63 m pidempi, kuin entinen ykkönen Harmony of the Seas.

Icon of the Seas

M/S Icon of the Seas - Turun telakka, 23.9.2023. - Kuva Copyright © Natalia - All Rights Reserved.

Icon of the Seas rakennettiin Suomessa, Turun telakalla - Pernon telakka, Meyer Turku. Meyerin Turun telakalla paiski Icon of the Seasin parissa töitä jopa 6 000 henkilöä päivittäin. Turun telakalla on rakennettu Royal Caribbeanille vuodesta 1995 alkaen jo kaksikymmentä laivaa.

Icon of the Seas on ensimmäinen Icon-luokan risteilijä ja sille rakennetaan juuri samankokoiset sisaralukset, Turussa parhaillaan rakenteilla oleva Star of the Seas, joka valmistuu vuonna 2025 sekä Joy of the Seas, valmistuu vuonna 2026. On mahdollista, että vuonna 2025 valmistuva Star of the Seas on hitusen isompi, kuin Icon of the Seas, sillä Royal Caribbean ilmoittaa aina mielellään uudesta, "maailman suurimmasta" risteilyaluksesta.

Rakentaminen

Lokakuussa 2016 Royal Caribbean ja suomalainen laivanrakentaja Meyer Turku ilmoittivat tilauksesta rakentaa kaksi laivaa projektinimellä "Icon". Icon of the Seasin teräksen leikkaus alkoi kesäkuussa 2021. Lokakuussa 2021 Royal Caribbean ilmoitti, että aluksen ensimmäinen LNG-säiliö valmistui Neptun Werftissa, Rostockissa, Saksassa.

Joulukuussa 2021 kelluva konehuoneyksikkö, mukaan lukien LNG-säiliöt, hinattiin Suomeen Turkuun. Icon of the Seasin kölinlasku tapahtui huhtikuussa 2022. Toukokuussa 2022 Royal Caribbean vahvisti, että Icon of the Seas olisi suurempi kuin Oasis-luokka.

Icon of the Seasin vesillelasku oli 9. joulukuuta 2022. Sen luovutus Royal Caribbean International -varustamolle tapahtui 27. marraskuuta 2023. Suomesta alus suuntasi ennen Karibialle matkaamistaan ensin kohti Espanjaa, jossa alukselle istutettiin palmuja tuomaan laivaan trooppista tunnelmaa ja ympäristöjä. Icon of the Seasin neitsytmatka alkaa 27. tammikuuta 2024.

Icon of the Seas

M/S Icon of the Seas - Cádiz, Andalusia, Espanja, 18.12.2023. - Kuva Copyright © david - All Rights Reserved.

Mittoja ja muita faktoja

Pituus 355 m ja leveys 65 m. Syväys 12,65 m. Syväysmitta tarkoittaa sitä, kuinka alhaalla merenpinnan alapuolella laivan alin rakenne on. Syväys vaihtelee sen mukaan, miten laiva on lastattu. Syväyksen tietäminen on tärkeää, jotta ei purjehdita liian matalaan veteen.

Aluksen kuusi LNG-käyttöistä voimanlähdettä tuottavat yhteensä 90 500 hevosvoimaa.

Aluksen polttoaineena käytettävä LNG (Liquefied Natural Gas) eli nesteytetty maakaasu on puhtaimmin palavaa polttoainetta kaupallisessa merenkulussa.

Nesteytetyllä maakaasulla (LNG) sekä polttokennoteknologialla toimiva uuden sukupolven hybridiristeilyalus vähentää merkittävästi ympäristöpäästöjä.

Bruttovetoisuus 250 800 bruttorekisteritonnia, (gross tonnage, GT).

Nopeus 41 km/h eli 22 solmua tunnissa.

Kansia 20, matkustajakansia 18. Matkustahahyttejä 2 805.

Matkustajia mahtuu 5 610, miehistön määrä 2 350.

Aluksen 7 uima-allasta, 40 ravintolaa sekä useat show- ja viihde-elämykset pitävät huolen että vuorokaudesta loppuvat tunnit ennen kuin laivalta viihde.

Ajankulua ja viihdettä tarjoavat kaikenikäisille myös vesipuistoalue, josa on kuusi erilaista vesiliukumäkeä, surffaussimulaattori, kolme erilaista teatteria, kiipeilyseinä, pelihalli ja minigolf - sekä monet muut erilaiset palvelut. Jollei pode korkeanpaikankammoa, voi tasapainoilla aluksen ulkoreunalla, 47 metrin korkeudessa, onneksi kuitenkin turvavaljaissa.

Icon of the Seasin suurin uima-allas Royal Bay on samalla myös merten suurin uima-allas, siinä on 150 000 litraa vettä. Altaassa on monta osa-aluetta ja korotettuja porealtaita. Altaan ympärilläkin riittää tilaa, on varjopaikkoja ja aurinkopaikkoja. Nautinnollisen löhöilyn aurinkotuoleissa viimeistelevät huikaisevat näkymät merelle.

Yksi aluksen teattereista on AquaDome. Teatterin akrobatiaesitykset kruunaa viiden kerroksen korkuinen vesiputous, joka liikkuu esiintyjien tahdissa. Toisen teatterin, Royal Teatterin alkuperäistuotannoissa, taitoluistelu- ja vesinäytöksissä maailmanluokan viihdyttäjät valaisevat laivan esiintymislavat ilta toisensa jälkeen.

Aluksen tilat on jaettu kahdeksaan erilaiseen ympäristöön, joissa jokaisessa on oma tunnelmansa: AquaDome, Central Park, Chill Island, Royal Promenade, Surfside, Suite Neighborhood, The Hideaway ja Thrill Island. - Keskuspuistossa, Central Parkissa, on 10 000 aitoa kasvia ja puuta.

Aluksen hyteistä löytyy jokaiselle mieluisin ja maksukykyyn sopivin. Suurin sviitti, Ultimate Family Townhouse, on pinta-alaltaan 165 neliömetriä ja se sijaitsee kolmessa kerroksessa - kerroksissa 7, 8 ja 9. Tässä sviitissä on mm. kolme parveketta, pieni elokuvateatteri ja oma vesiliukumäki. Sviittiin mahtuu kahdeksan matkustajaa ja se maksanee täyteen asutettuna 75 000 dollaria viikolta. Tavallisissa hyteissä yhden hengen viikon risteilyllä on hintaa 2 500 - 6 000 euroa.

Lähteet
*Royal Caribbean International
*Meyer Turku
*DeLuxe-lehti
*Yle Uutiset: Olli Jantusen ura huipentuu maailman suurimman risteilyaluksen rakentamiseen – vesipuistokin on tehty Amerikan malliin
*Wikipedia
*Ladec: Miljardiluokan Icon of the Seas -alus luovutettin tilaajalle Turussa - Valmistuksessa näkyy Lahden seudun yritysten kädenjälki
*Rantapallo
*Risteilykeskus: Hinnasto