Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva yllä ja sivun alareunassa - Copyright
© Tony Hisgett
Airbus A380
Ensimmäinen Airbus A380 nousi ilmaan 27. huhtikuuta 2005. Sen jälkeen konetta testattiin ja koelennettiin pari vuotta.
Singapore Airlines aloitti ensimmäisenä yhtiönä kaupalliset lennot konetyypillä lokakuussa 2007, pari vuotta alkuperäisesta aikataulusta myöhässä.
Vuodesta 2007 alkaen eurooppalainen Airbus A380 on ollut maailman suurin matkustajakone. Ennen sitä tätä ykköstilaa piti hallussaan
lähes 40 vuoden ajan amerikkalainen Boeing 747.
Airbus A380, jota kutsutaan superjumboksi, on koko pituudeltaan kaksikerroksinen. Matkustajia koneeseen mahtuu enimmillään 853.
Airbus A380, sisätilat. Matkustajille lento tällä koneella on ollut miellyttävää, meno on hyvin tasaista ja sisällä on mukavaa ja hlljaista.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© khengsiong
Mittoja
Airbus A380:lla on pituutta 73 metriä ja korkeutta peräsimen huippuun saakka 24,1 metriä.
Rungon leveys on 7,14 metriä. Siipien kärkiväli on 79,8 metriä ja siivillä on pinta-alaa 845 m².
Tyhjänä koneella on painoa 277 000 kg ja suurin lentoonlähtöpaino on 560 000 kg. Tavallinen lentonopeus on
902 km/h ja suurin lentonopeus on 1 019 km/h. Täydessä lastissaan Airbus A380 vaatii kiitotien, jolla pitää olla pituutta
3,2 km.
Suurin lentokorkeus on 13 115 metriä. Suurin lentomatka on 14 800 km.
Airbus A380, ensimmäistä kertaa San Franciscon kansainvälisellä lentokentällä vuonna 2007.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Todd Lappin
Eurooppalainen yhteistyöprojekti
Airbus A380 -koneita koottiin Toulousessa ja Hampurissa, mutta yhden koneen valmistamiseen tarvittavat noin miljoona osaa tulivat 30 maasta.
Myös Patria Suomesta osallistui näiden osien valmistamiseen. Jämsässä valmistettiin ohjainpintojen spoilereita eli ilmanohjaimia,
joiden avulla lentonopeutta voidaan hidastaa koneen tullessa laskuun.
Käyntejä Suomessa
Superjumbo on käynyt muutaman kerran myös Suomessa. Ensimmäinen vierailu tapahtui 15.9.2010,
jolloin Airbus A380-800, rekisteritunnukseltaan D-AIMB, kävi Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Tällöin Lufthansa kävi markkinoimassa uusia yhteyksiä suomalaisille matkustajille.
Helsingistä tuli A380-koneiden varakenttä, sillä Persianlahden ja Pohjois-Amerikan väliä kulkevat koneet ovat lentäneet usein Suomen ilmatilassa.
Määrät ja hinta
Airbus A380-koneita on valmistettu vuoteen 2020 mennessä 242. Yhden koneen on voinut halutessaan ostaa hintaan
445 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.
Airbus A380, ohjaamo.
Creative Commons -
Sinulla on vapaus:
kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta.
*Kuva - Copyright
© Todd Lappin
Lopetus vuonna 2021
Superjumboja on tilattu viime vuosina nihkeästi ja tilauksia on myös peruttu.
Syynä huonoon menekkiin ja peruutuksiin on ollut se, että lentoyhtiöt haluavat hankkia pienempiä koneita.
Tähän päätökseen on vaikuttamassa lentokerosiinin hinnan kallistuminen. Nelimoottorisella A380-koneella ei kyetä lentämään kannattavasti silloin,
kun suuri osa paikoista jää myymättä, kuten usein käy.
Vuonna 2018 superjumboja valmistui Airbusin tehtailta enää kaksitoista. Niinpä yhtiö ilmoitti helmikuussa vuonna 2019,
että tuotantolinja Ranskan Toulousessa suljetaan vuonna 2021, kunhan loput, tilatut koneet on saatu valmiiksi.
Jumbojettien kadotessa ilmatilasta, päättyy lentoliikenteessä yksi aikakausi. Ihan heti se ei kuitenkaan vielä tapahdu, sillä
hyvin huollettuina nykyiset jumbojetit ovat lentokykyisiä vielä vuosikymmeniä.
Lähteet
*Yle Uutiset: Analyysi: Miksi Airbus lopettaa ilmojen superjumbon A380:n valmistamisen?
*Yle Uutiset: Superjumbosta piti tulla ratkaisu lentoliikenteen ruuhkiin – nyt valmistuu viimeinen Airbus A380
*Wikipedia