Sudet hallitsivat noitakonsteja!
Sudet katsottiin 1800-luvulla luonnonvoimaksi, osaksi Jumalan säätämää maailmanjärjestystä.
Niinpä, jos susi vei karjaa tai teki muita tuhotöitä, se vain koettiin Jumalan määräämäksi
tapahtumaksi, joka oli hyväksyttävä ja jolle ei voinut mitään. Tämän lisäksi susien katsottiin
omaavan yliluonnollisia kykyjä ja hallitsevan noitakonsteja!
Suden kosto
Valkjärvellä,
keskisellä Karjalan Kannaksella saatettiin uskoa sellaiseen taikuuteen, että jos ken tappoi
keväällä suden pentuja, niin kesällä susi söi talon katraasta yhtä monta lammasta.
Susia karkotettiin loitsuilla
Myös ihminen yritti monenlaista poppakonstia susien karkottamiseksi.
Susien karkottamiseen tarkoitettuja loitsuja tunnetaan runsaasti
eri puolilta Suomea. Juvalla uskottiin,
että Jyrinpäivää vasten yöllä piti talon nuorten miesten juosta ja räiskää
metsässä, niin sudet karkottuisivat.
Susi raamatussa
Raamatussa suden osa ja maine on peräti huono.
Raamatun vuoden 1931/33 käännöksessä susi ei säästä eikä varaudu huomiseen,
sillä uppiniskaisen, väkivaltaisen ja saastutetun kaupungin
tuomarit ovat kuin sudet illalla, jotka eivät säästä mitään aamuksi
(Sefanja - 3. luku). Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne
lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia
(Matt 7:15).
Joskus sudet ovat ihmistä parempiakin, sillä aavikkosudetkin taritsevat nisiänsä, imettävät pentujansa; mutta tytär,
minun kansani, on tullut tylyksi kuin kamelikurki erämaassa (Valit 4:3).
Hyvin ei mene tässäkään muinaisessa yhteisössä, sillä
sen päämiehet siellä ovat niinkuin saalista raatelevaiset sudet:
he vuodattavat verta, hukuttavat sieluja kiskoaksensa väärää voittoa
(Hes 22:27).
Paavalin erojaissanojen jälkeen ei ole epäilystä suden perimmäisestä
olemuksesta raamatun mukaan, sillä hän totesi:
"Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne
tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä" (Apt 20:29).
Tunnustuskirjoissa sudet ovat jo sisällä kirkoissakin - vaikka sudet ja väärät opettajat mellastavat kirkossa,
he eivät kuitenkaan ole Kristuksen valtakunta. He ovat seurakuntaan sekaantuneina,
mutta he eivät ole itse seurakunta.
Harteilla kevyempi kantaa
Suden neuvokkuudesta on aina kansan parissa liikkunut mitä uskomattomimpia
tietoja. Ja ihan tietokirjoissakin kerrottiin vielä 1950-luvulla
suden kyvystä kantaa suuria lihataakkoja. Se nimittäin otti ensiksi
suuhunsa ison lihakimpaleen - ja sitten heilautti taakan niskaansa,
jossa sitä oli helpompi kantaa.
Työkaluja
Jotkin vanhan ajan työvälineetkin olivat susia, huonoja, epäonnistuneita,
ainakin joskus - ja joskus ihan konkreettisestikin: eräs karhin rinnalla
käytetty äes oli kansan nimittämänä susi. Pestyä villaakin muinoin
möyhenneltiin piikkisylinterillä, jota nimitettiin sudeksi.
Häntäheikistä satujen hukkiin
Saduissakin sudella on perinteisesti ollut varsin arveluttava rooli - niissä
sitä on useinkin kutsuttu hukaksi. Joskus ruokakin tai jokin muu on mennyt
hukkaan - eli peräti kadonnut.
Häntäheikki on saanut
kielessämme muitakin merkityksiä, mutta alkujaan sekin on merkinnyt sutta - kuten myöskin
nimitykset heiluhäntä ja häntyri. Saduissa, jos missä -
susi on saanut esittää pahoja voimia - ja useinkin on ollut
sankarilla lähellä se, että hukka on perinyt!
Susi monessa muussakin mukana
Positiivisiakin, suteen liitettyjä vertauksia ja sanontoja on.
Voimistelussa tunnetaan sudenhyppy - haarahyppy, jossa toinen
käsi menee koukistettuna käsien välitse ja toinen ojennettuna käsien
ulkopuolitse telineen yli. Neutraalimpi termi ja nimike on susilenkki,
joka on metsätöissä tukkien päät toisiinsa sitovan närelenkin nimi.
Susipuu on yleensä väljässä tilassa kasvanut hyvin oksikas
ja lyhyt puu. Uudempaa susisanastoa edustaa susiaita.
Näitä susiaitoja on viime vuosina rakennettu suojaamaan lampaita
susilta. Susiaidassa aitaverkko piensähköistetään akun avulla.
Suomessa susiaitoja on rakennettu vasta muutamia kymmeniä.
Tietäjän susimahdit kansanperinteessämme
Tietäjällä voi olla mahti muuttaa varas
sudeksi. Paluu ihmishahmoon on tällöinkin mahdollinen - häntä muistona sutena olosta.
Tietäjä voi myös itse ottaa suden hahmon
kierähtämällä lenkokoivun alitse ja sutena
ahdistaa karjaa tai poroja. Vastapäivään
kierähtämällä tietäjä palaa takaisin ihmiseksi.
Susi mukana sairauksissa
Systeeminen lupus erythematosus (SLE), kutsutaan myös nimillä
punahukka ja perhosreuma, on krooninen autoimmuunitauti, joka voi oireilla eri
puolilla elimistöä, varsinkin iholla, nivelissä, veressä ja munuaisissa.
Sana "lupus" on latinaa ja tarkoittaa "susi"; se viittaa taudille tyypilliseen
perhosihottumaan kasvoilla, joka lääkäreiden mielestä muistutti suden kuonon valkoisia alueita.
Susi-ilveksistä rakkauden susipoluille
Susi-ilves muistuttaa turkkinsa värityksen
puolesta etäisesti sutta, mutta susimaisuudestaan huolimatta
on toki ilves. Ihmisetkin voivat alkaa liki susiksi, tai
ainakin elää yhdessä susiparina. Onko tuo ilmaus miellettävä
positiiviseksi, sen päätät sinä. Kuten myöskin päätät sen,
että onko tosiaankin akaton mies kuin hännätön susi?!
Rakkauden voimaa kuvaa sananlasku ennen susi metsässä suostuu,
ennenkö vanha rakkaus ruostuu.
Sudet nimissä
Susi on mukana myös lukemattomissa paikan nimissä - ja yritystenkin nimissä.
Ulvovan Suden Majatalo on Euroopan Unionin itäisin majatalo ja sijaitsee
Ilomantsin Kivivaarassa.
Myös yhdistysten nimistä löytyy susia.
Harmaasudet ry
on pääasiassa suur-Helsingin alueella toimiva viikinkiajan elävöittämisyhdistys,
joka pyrkii edistämään historian tuntemusta ja tutkimusta eri muodoissaan.
Suomalaisia susisukunimiä ovat mm. Susi, Susikallio, Susikoski, Susila, Susilaakso, Susilehto,
Susiluoto, Susimaa, Susimetsä, Susimäki,
Susiniemi, Susipolku, Susipuro, Susitaival, Susivaara, Susivirta, Susivuori -
Sudenmaa, Sudenvaara - Hukka, Hukkala, Hukkanen,
Hukkavaara. Sukunimet esiintyvät myös näissä muodoissaan paikan niminä, joista
ne ovat usein voineet tulla sukunimiinkin.
Komisario Susikoski
Erityisen kuuluisa susisukunimi on kirjailija Mauri Sariolan rikosromaanien
sankaritutkijalla, komisario Leo Olavi Susikoskella. Jotakin susimaisuuttakin
löytyy tästä komisariosta, sillä hän on työssään hyvin kärsivällinen,
jahdatessaan suden tapaan rikollisia - hänen harmaissa silmissään
on "terävä tuike, ja riuskoissa liikkeissään hillittyä,
latautunutta voimaa".
Susi häätalossa
Muodonmuutostarinat ovat
tuttuja suomalaisellekin kansanperinteelle. Tarinoissa
ihmiset muuttuvat susiksi tai päinvastoin.
Yleinen on esimerkiksi kertomus häätalossa huonosti
kohdellusta kerjäläisestä, joka oikeasti onkin
taikavoimainen tietäjä. Suutuksissaan tietäjä noituu
hääväen susiksi.
Tarinan jatko voi kuulua niin, että tapahtuma
paljastuu vasta, kun sudeksi muutettu morsian
myöhemmin surmataan ja nyljettäessä sen nahan
alta löytyy morsiamen kultaketju. Voi myös käydä
niin, että joku häävieraista palaa ihmiseksi saatuaan
ruokaa ihmiskädestä. Muistoksi sutena olosta
jää kuitenkin hännäntynkä takapuoleen.
Lähteitä
Hannes Salovaara/Jouko Soveri : Eläinten maailma 1954
Nykysuomen sanakirja
Tiede-lehti
Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelu
Sanna Kuusikari: Suden suuhun, hukkaan - Tappajasusimyytin tarkastelua
Pasi Enges: Susi on myyttinen eläin